Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-493/10-4/ISN
z 14 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-493/10-4/ISN
Data
2010.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
dokumenty celne
dokumenty celne
dostawa towarów
dostawa towarów
import towarów
import towarów
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w sytuacji gdy nie doszło do importu towarów.



Wniosek ORD-IN 453 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka od początku 2007 r. do końca 2008 r. dokonywała nabyć towarów od dostawcy ze Szwajcarii. Towar dostarczany był firmą kurierską. w przesyłce załączony był jedynie dokument wysyłki dostawcy (tzw. Lieferschein). Faktura za towar była przesyłana pocztą. Oprócz tych dokumentów, Zainteresowany nie otrzymywał żadnych innych (nie był dostarczany żaden dokument potwierdzający przebycie procedury celnej dopuszczającej towar do wolnego obrotu na terenie Unii Europejskiej). Pomimo tego, iż na fakturach od dostawcy szwajcarskiego są zamieszczone uwagi w języku niemieckim, iż dostawa tego towaru stanowi wewnątrzwspólnotową transakcję oraz podane są dane przedstawiciela podatkowego z Francji, który dokonał procedury celnej, urząd celny stwierdził, iż jest to za mało by uznać, iż towar rzeczywiście został dopuszczony do wolnego obrotu na terenie Unii Europejskiej.

Polska Agencja Celna, będąca przedstawicielem Wnioskodawcy przed poznańskim urzędem celnym, stwierdziła konieczność dokonywania zgłoszeń importowych. w latach 2007 oraz 2008, Spółka wykazywała te nabycia jako import towarów oraz opłacała od tych dostaw podatek VAT do urzędu celnego. Podatek VAT wynikający z dokumentów SAD stanowił dla Zainteresowanego podatek VAT naliczony, podlegający odliczeniu od podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym podatek został uiszczony na konto urzędu celnego. w związku z faktem, iż przedstawiciel podatkowy z Francji dopuszczający towar do wolnego obrotu wykazywał te dostawy jako wewnątrzwspólnotowe, a Wnioskodawca jako import towarów, wynikły znaczne rozbieżności w informacjach podsumowujących VAT-UE obydwu podmiotów. w związku z tym powstała konieczność dokonania przez Spółkę korekt deklaracji VAT-7 za lata 2007 oraz 2008 oraz kwartalnych informacji podsumowujących VAT-UE. Aby dokonać tych korekt, Zainteresowany w pierwszej kolejności musi skorygować zgłoszenia importowe dokonywane w Urzędzie Celnym. Urząd celny zgodził się na dokonanie korekt zgłoszeń pod warunkiem, iż uzyska on dokumenty potwierdzające dokonanie procedury celnej poza terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W sytuacji, gdy Spółka uzyska dokumenty odprawy celnej towarów poza terytorium Polski oraz dokona korekt zgłoszeń importowych, czy korekta tych zgłoszeń które były w latach 2007-2008 dokonywane niepotrzebnie w urzędzie celnym, wpłynie na prawo do odliczenia podatku VAT wpłacanego przez te lata na konto urzędu celnego od podatku VAT należnego...
  2. Jeżeli dokonanie korekt zgłoszeń importowych nie wpływa na wcześniejsze prawo do odliczenia podatku VAT, czy Zainteresowany ma obowiązek wykazywania korekt dokumentów SAD w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym dokonano tych korekt, poprzez pomniejszenie podatku VAT naliczonego o nadpłacony podatek VAT w urzędzie celnym...


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie korekt zgłoszeń importowych nie wpłynie na wcześniejsze prawo do odliczenia podatku VAT z dokumentów SAD w latach 2007-2008, gdyż podatek ten został wpłacony na konto Urzędu Celnego.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka miała prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentu celnego i deklaracji importowej, jeżeli zakupione towary objęte procedurą celną służą wykonywaniu działalności opodatkowanej (a tak jest w tym przypadku - dalsza sprzedaż tych towarów przez Zainteresowanego została opodatkowana 22% podatkiem VAT). Ustawa w tej kwestii nie uzależnia prawa do odliczenia podatku VAT z dokumentu celnego od faktu, czy zgłoszenie importowe zostało dokonane potrzebnie, czy niepotrzebnie oraz czy podatek został nadpłacony w urzędzie celnym.

Jeżeli dokonanie korekt zgłoszeń importowych nie wpływa na wcześniejsze prawo do odliczenia podatku VAT, Spółka nie wykazuje korekt dokumentów SAD w deklaracji VAT-7, a urząd celny nie zwraca nadpłaconego podatku VAT, gdyż zgodnie z art. 40 ustawy o podatku od towarów i usług, „w przypadku gdy kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego”, czyli dokonanie korekt zgłoszeń importowych nie wpłynie na bieżące zobowiązanie Wnioskodawcy względem urzędu skarbowego tytułem VAT-7, oraz nie otrzyma on zwrotu nadpłaconego podatku ze strony urzędu celnego. Spółka powinna jedynie skorygować deklaracje VAT-7 za lata 2007-2008 oraz informacje podsumowujące VAT-UE za te lata, uzupełniając je o wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które do tej pory było wykazane jako import towarów, a w deklaracji VAT-UE wykazać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wskazując unijny numer VAT przedstawiciela podatkowego z Francji, który dokonał odprawy celnej poza terytorium Polski oraz wystawić faktury wewnętrzne do tych nabyć. Transakcje te wykazać należy w deklaracjach VAT-7 za miesiąc, w którym została wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż towarów przez dostawcę szwajcarskiego (czyli jeżeli faktura wystawiona została dnia 3 sierpnia 2007 r., wewnątrzwspólnotowe nabycie powinno zostać wykazane przez Zainteresowanego w deklaracji VAT-7 za sierpień 2007 r. oraz w informacji podsumowującej VAT-UEK za III kwartał 2007 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z opisu sprawy wynika, iż Spółka od początku 2007 r. do końca 2008 r. dokonywała nabyć towarów od dostawcy ze Szwajcarii. Przez ww. lata wykazywała te nabycia jako import towarów oraz opłacała od tych dostaw podatek VAT do urzędu celnego. Podatek VAT wynikający z dokumentów SAD stanowił dla niej podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu od podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym podatek został uiszczony na konto urzędu celnego. w związku z faktem, iż przedstawiciel podatkowy z Francji dopuszczający towar do wolnego obrotu wykazywał te dostawy jako wewnątrzwspólnotowe, a Wnioskodawca jako import towarów, wynikły znaczne rozbieżności w informacjach podsumowujących VAT-UE obydwu podmiotów. Wobec powyższego, powstała konieczność dokonania przez Zainteresowanego korekt deklaracji VAT-7 za lata 2007 oraz 2008 oraz kwartalnych informacji podsumowujących VAT-UE. Aby dokonać tych korekt, Spółka w pierwszej kolejności musi skorygować zgłoszenia importowe dokonywane w Urzędzie Celnym w Poznaniu. Urząd celny zgodził się na dokonanie korekt zgłoszeń pod warunkiem, iż uzyska on dokumenty potwierdzające dokonanie procedury celnej poza terytorium Polski.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy), natomiast przez terytorium kraju, terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ustawy).

Art. 15 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną (art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W myśl art. 33 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Z powołanych przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik dokonuje importu towarów zdefiniowanego w art. 2 pkt 7 ustawy, jest on obowiązany do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem stawek obowiązujących dla danego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
         - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, a odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie natomiast do przepisu art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a i lit. b ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności, bądź podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością.

Z cyt. powyżej przepisu wynika, iż uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie ma wtedy, gdy wystawiony dokument celny w rzeczywistości nie odpowiada faktowi zdarzenia gospodarczego. w szczególności zaś, gdy zdarzenie gospodarcze w ogóle nie zaistniało, zaistniało w innej niż wskazano dacie lub w rozmiarach innych niż wynika z dokumentu celnego, bądź też zaistniało pomiędzy innymi (niż to stwierdza dokument celny) podmiotami gospodarczymi. Podkreślenia wymaga fakt, iż prawo do obniżenia podatku należnego jest wyraźnie związane z nabyciem towarów i jest uwarunkowane rzeczywistym nabyciem konkretnego towaru, który został wprowadzony do obrotu gospodarczego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonywał zgłoszeń celnych z tytułu importu towarów, zakupionych od kontrahenta szwajcarskiego, który działając za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego z Francji, dopuszczał przedmiotowy towar do wolnego obrotu na terytorium UE i wykazywał te dostawy jako wewnątrzwspólnotowe.

Jak poinformował Zainteresowany, w przypadku gdy uzyska on dokumenty celne potwierdzające dokonanie procedury celnej poza terytorium Polski, właściwy dla niego urząd celny dokona korekt dokonanych zgłoszeń celnych importowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Spółka w roku 2007 i 2008 nie dokonała importu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy.

Tym samym w niniejszej sprawie, zastosowanie znajdzie cyt. wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, zgodnie z którym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych, które dokumentowały czynności, które nie zostały dokonane.

Reasumując, Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z dokumentów celnych importowych, zgłaszanych w latach 2007-2008, bowiem nabywając towary od kontrahenta szwajcarskiego nie dokonywała ona importu towarów, zdefiniowanego w art. 2 pkt 7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dokonanie korekt zgłoszeń importowych nie wpłynie na wcześniejsze prawo do odliczenia podatku VAT z dokumentów SAD w latach 2007-2008, gdyż podatek ten został wpłacony na konto Urzędu Celnego, należy uznać za nieprawidłowe.

W związku z faktem, iż Zainteresowanemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, pytanie nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Z uwagi na fakt, iż dokonywane przez Spółkę nabycia towarów miały miejsce w latach 2007 2008, w niniejszej interpretacji indywidualnej zastosowano przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące w dacie zaistnienia zdarzeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj