Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-901/09-4/KT
z 21 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-901/09-4/KT
Data
2010.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
proporcja
proporcja
szkolenie
szkolenie
usługi edukacyjne
usługi edukacyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz współpracowników Spółki (czynności zwolnione). Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację szkoleń stanowić będzie podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji winna być uwzględniona przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 317 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.10.2009r. (data wpływu 19.10.2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.11.2009r. (data wpływu 12.11.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku oraz opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.10.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku oraz opodatkowania otrzymanej dotacji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 09.11.2009r. (data wpływu 12.11.2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-901/09-2/KT z dnia 30.10.2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka złożyła wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu pod tytułem: „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników (Spółki) podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” z programu operacyjnego kapitał ludzki. W skład projektu wchodzą szkolenia dla współpracowników i doradztwo dla zarządu Spółki. Szkolenia obejmują obszary: moduł projektowy (szkolenie i coaching z metodyki zarządzania projektami Agile) i moduł handlowy (pakiet szkoleń i doradztwa sprzedażowego).

Doradztwo dla zarządu dotyczy opracowania i wdrożenia strategii zarządzania wiekiem współpracowników firmy. Do grona współpracowników należą partnerzy handlowi, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mający podpisane umowy ze Spółką dotyczące sprzedaży Jej produktów. Celem szkoleń jest zwiększenie wydajności i efektywności działania współpracowników w zakresie sprzedaży produktów Spółki.

W ramach projektu każdy szkolony przedsiębiorca - współpracownik musi zapewnić wkład własny w postaci pokrycia ze środków własnych 20% kosztów szkolenia tej osoby. Pozostałe 80% pokrywane jest z dotacji unijnej. Dotacja ma więc bezpośredni wpływ na cenę szkolenia, obniżając ją o 80% (sfinansowanych z dotacji). W związku z powyższym Spółka wystawiać będzie współpracownikom faktury za szkolenia i osiągać z tego tytułu sprzedaż zwolnioną.

W złożonym wniosku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu Spółka złożyła oświadczenie, iż kwoty tam ujęte są kwotami niezawierającymi podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowany. Z dotacji pokryte zostaną w szczególności, następujące wydatki: wynajem sal szkoleniowych, zakupy materiałów biurowych, koszty przejazdów, koszty podróży służbowych, koszty zakupu usług doradczych dla zarządu, ogłoszenia w prasie, koszty usług: badania efektywności szkoleń, monitoringu szkoleń, obsługi projektu, audytu i ewaluacji końcowej projektu. Wydatki te będą miały, w ocenie Spółki, bezpośredni związek ze sprzedażą zwolnioną.

Potencjalnie otrzymana dotacja ma charakter przedmiotowy i będzie miała bezpośredni wpływ na cenę usług sprzedawanych przez firmę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka zasadnie uznała, iż podatek VAT, niekwalifikowany w ramach projektu unijnego, w całości ma związek ze sprzedażą zwolnioną i nie podlega odliczeniu od podatku należnego...
  2. Czy Spółka zasadnie uznała, iż dotacja, którą otrzyma na pokrycie wydatków sfinansowanych projektem, jest obrotem w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym będzie zwiększała podstawę opodatkowania, opodatkowana z chwilą uznania rachunku bankowego Spółki stawką zwolnioną metodą „w stu” (tj. otrzymana dotacja zostanie ujęta w kwocie brutto) i czy będzie wliczana do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy...

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Spółka nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego związanego z wydatkami pokrytymi przyszłą dotacją, gdyż wydatki te dotyczyć będą sprzedaży opodatkowanej stawką „zw”, tj. sprzedaż zwolniona z opodatkowania. Sprzedaż usług szkoleniowych należy do usług edukacyjnych, wymienionych w załączniku do ustawy nr 4 pozycja 7, PKWiU: ex 80, jako usługi zwolnione z opodatkowania. Tym samym nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  2. Zdaniem Spółki potencjalnie otrzymana dotacja mieści się w definicji obrotu z art. 29. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który brzmi: „Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.”

Spółka otrzyma dofinansowanie w postaci dotacji, będące dopłatą do ceny usługi, w związku z tym faktem ten rodzaj dofinansowania stanowi element podstawy opodatkowania i jednocześnie będzie brany pod uwagę przy ustalaniu współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Natomiast art. 8 ust. 3 ustawy stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. A zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznej identyfikacja usług stanowi podstawę do ustalenia właściwej stawki podatku.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz.U. Nr 207 poz. 1293) w sprawie PKWiU, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług – do dnia 31 grudnia 2010r. – stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie PKWiU (Dz.U. Nr 42 poz. 264 ze zm.).

Należy przy tym podkreślić, że - w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) – obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Tym samym organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest zainteresowany podmiot.

A zatem tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danej usługi. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W oparciu o art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją nr 7 zostały wymienione usługi w zakresie edukacji - PKWiU ex 80.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT, oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi należącej do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Dział 80 PKWiU „usługi w zakresie edukacji” obejmuje usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego oraz usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia. Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca „usługi w zakresie pozostałych form kształcenia”. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług, dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

Z treści wniosku wynika, że Spółka - w ramach realizacji projektu pod tytułem: „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników (Spółki) podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” z programu operacyjnego kapitał ludzki – prowadzi szkolenia dla współpracowników firmy i doradztwo dla zarządu Spółki. Szkolenia obejmują obszary: moduł projektowy (szkolenie i coaching z metodyki zarządzania projektami Agile) i moduł handlowy (pakiet szkoleń i doradztwa sprzedażowego). Powyższe czynności Spółka klasyfikuje jako „sprzedaż usług szkoleniowych należących do usług edukacyjnych, wymienionych w załączniku do ustawy nr 4 pozycja 7, PKWiU: ex 80”.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi, o ile są, jak wskazał Wnioskodawca, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”, korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m. in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

A zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, bowiem dokonywane zakupy wykorzystywane będą do czynności zwolnionych od podatku. Tym samym nie zostanie wypełniona treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji przedmiotowego projektu w związku z prowadzeniem szkoleń na rzecz współpracowników Spółki.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne znaczenie mają szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika zatem, iż elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wystąpił do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu pn. „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników (Spółki) podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” z programu operacyjnego kapitał ludzki. W skład projektu wchodzą szkolenia dla współpracowników i doradztwo dla zarządu Spółki. Szkolenia obejmują obszary: moduł projektowy (szkolenie i coaching z metodyki zarządzania projektami Agile) i moduł handlowy (pakiet szkoleń i doradztwa sprzedażowego), doradztwo dla zarządu dotyczy opracowania i wdrożenia strategii zarządzania wiekiem współpracowników firmy. Do grona współpracowników należą partnerzy handlowi, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mający podpisane umowy ze Spółką dotyczące sprzedaży Jej produktów. Celem szkoleń jest zwiększenie wydajności i efektywności działania współpracowników w zakresie sprzedaży produktów Spółki.

W ramach projektu każdy szkolony przedsiębiorca - współpracownik musi zapewnić wkład własny w postaci pokrycia ze środków własnych 20% kosztów szkolenia tej osoby. Pozostałe 80% pokrywane jest z dotacji unijnej. Dotacja ma więc bezpośredni wpływ na cenę szkolenia, obniżając ją o 80% (sfinansowanych z dotacji). W związku z powyższym Spółka wystawiać będzie współpracownikom faktury za szkolenia i osiągać z tego tytułu sprzedaż zwolnioną.

W złożonym wniosku do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu Spółka złożyła oświadczenie, iż kwoty tam ujęte są kwotami niezawierającymi podatku VAT i podatek ten jest niekwalifikowany. Z dotacji pokryte zostaną w szczególności, następujące wydatki: wynajem sal szkoleniowych, zakupy materiałów biurowych, koszty przejazdów, koszty podróży służbowych, koszty zakupu usług doradczych dla zarządu, ogłoszenia w prasie, koszty usług: badania efektywności szkoleń, monitoringu szkoleń, obsługi projektu, audytu i ewaluacji końcowej projektu. Wydatki te będą miały, w ocenie Spółki, bezpośredni związek ze sprzedażą zwolnioną.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że dotacja otrzymana przez Spółkę na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu „Kierunek on-line - szkolenia profesjonalne dla współpracowników (Spółki) podnoszące kompetencje w zakresie wirtualnej współpracy w realizacji projektów wydawniczych” ma charakter przedmiotowy i będzie miała bezpośredni wpływ na cenę realizowanych przez Spółkę świadczeń, gdyż dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności (usługi). Tym samym będzie ona stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu stawek podatkowych właściwych dla usług, do ceny których stanowi dopłatę, tj. – w przedmiotowej sprawie - korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Odnosząc się do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy należy zauważyć, że w przypadku, gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – o czym stanowi art. 90 ust. 1 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10, a sposób obliczenia tej proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy.

W myśl ust. 3 powyższego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Reasumując, w związku z tym, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację przedmiotowych szkoleń stanowić będzie podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji winna być uwzględniona przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj