Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-288/10-3/AK
z 10 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-288/10-3/AK
Data
2010.06.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
media
media
umowa najmu
umowa najmu
wspólnota mieszkaniowa
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
1. Obciążenie mediami najemców lokali w budynkach w 100% będących własnością Gminy oraz wspólnot mieszkaniowych.
2. Odliczenie podatku od zakupów mediów.



Wniosek ORD-IN 674 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług wykazanych w fakturach od dostawców mediów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług wykazanych w fakturach od dostawców mediów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy, niemającą osobowości prawnej, prowadzącą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. Zakład został powołany Uchwalą Rady Miejskiej, posiada statut, NIP i Regon. Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest wykonywanie zarządzania gminnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi.

Gminne lokale mieszkalne i użytkowe położone są w budynkach będących w 100% własnością Gminy oraz budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których Gmina jest jednym ze współwłaścicieli.

Działalność wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Natomiast zasady i formy ochrony praw lokatorów oraz zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.).

Ze wszystkimi najemcami lokali gminnych zostały zawarte umowy cywilnoprawne zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o ochronie praw lokatorów (…).

Umowy najmu przewidują odrębny sposób rozliczania opłat za media w układzie: nazwa media, j.m. ilość, cena jednostkowa, wartość netto, VAT i wartość brutto.

Najemcy gminnych lokali mieszkalnych są zobowiązani co miesiąc uiszczać wynajmującemu czynsz wg stawek określonych w Zarządzeniu Burmistrza oraz zaliczki na opłaty niezależne od właściciela, tj. opłaty za dostawę do lokalu wody, odbiór ścieków, wywóz nieczystości stałych, centralne ogrzewanie, domofon, abonament za wodę i ścieki. Z dniem zawarcia umowy najemca zobowiązuje się do uiszczania zaliczek na wodę i odprowadzenie ścieków w lokalach, i tak w przypadku wyposażenia lokalu w wodomierze zaliczka jest ustalana w wysokości zużycia wody za poprzedni okres rozliczeniowy, w przypadku braku wodomierzy najemcy są obciążani ryczałtem za zużytą wodę i odprowadzenie ścieków stanowiących iloczyn ilości osób zamieszkujących w lokalu ustalonego w m3 oraz ceny 1 m3 wody i ścieków. Rozliczenie zaliczek za wodę i ścieki dokonuje się w okresie 3 miesięcznym. Za usuwanie nieczystości stałych najemcy wpłacają zaliczkę stanowiącą iloczyn ilości osób zamieszkujących w lokalu oraz ustalonej stawki za osobę, rozliczenia zaliczek dokonuje się po zakończeniu roku. Za centralne ogrzewanie najemcy wpłacają zaliczki stanowiące iloczyn m2 powierzchni mieszkania i ustalonej ceny za dostarczone ciepło. C.o. rozliczane jest po sezonie grzewczym, tj. na koniec maja każdego roku.

Wymienione opłaty dodatkowe są pobierane przez wynajmującego z uwagi na fakt, iż najemcy gminnych lokali nie mają zawartych umów bezpośrednio z dostawcą ww. mediów.

Z dostawcami mediów i usług do lokali położonych w budynkach gminnych Wnioskodawca zawarł stosowne umowy. Na podstawie otrzymywanych od dostawców obciążeniowych faktur VAT Zakład odlicza wykazany w nich podatek naliczony. Natomiast umowy na dostawę mediów i usług do budynków wspólnot mieszkaniowych zostały zawarte bezpośrednio przez wspólnoty mieszkaniowe. W związku z powyższym za dostarczone media i usługi do lokali gminnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych Zainteresowany otrzymuje noty obciążeniowe od wspólnot, gdyż nie dokonują one sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wystawia dla najemców lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych faktury VAT wykazując VAT należny wg stawek właściwych dla danego rodzaju towaru lub usługi. W przypadku najemców lokali mieszkalnych na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT dostawy nie są fakturowane. Najemcy lokali mieszkalnych płacą należności wg stawek określonych w umowach, a w przypadku zmian cen, na podstawie informacji o zmianie wysokości opłat.

Wnioskodawca obciążając najemców lokali mieszkalnych i użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych traktuje kwoty wykazane przez wspólnoty w notach jako kwoty brutto, które w celu ustalenia jednostkowej ceny netto są pomniejszane o podatek VAT właściwy dla danego rodzaju usługi, tj.7% lub 22%. Powyższy sposób obciążania w sytuacji otrzymywania not i braku możliwości dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego powoduje, że należność Zakładu jest niższa od poniesionych na ten cel wydatków o kwotę podatku VAT należnego. Z uwagi na fakt, iż zużycie wody, c.o., podgrzanie wody rozliczane jest indywidualnie z najemcą nie ma możliwości ustalenia jednej stawki czynszowej, która zawierałaby również dodatkowe świadczenia niezależne od wynajmującego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczać podatek VAT naliczony wykazany w fakturach VAT od dostawców mediów, z którymi zawarł stosowne umowy na ich dostawę do budynków będących w 100% własnością Gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, najemców lokali mieszkalnych i użytkowych położonych w budynkach 100% gminnych należałoby obciążać za media z zastosowaniem stawki właściwej dla danej dostawy z możliwością odliczania przez Zainteresowanego podatku VAT naliczonego, wykazywanego w fakturach VAT otrzymywanych od dostawców mediów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegajacych temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy również wskazać, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…) – art. 88 ust. 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany zarządza gminnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi, które położone są w budynkach będących w 100% własnością Gminy oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Ze wszystkimi najemcami lokali gminnych zostały zawarte umowy cywilnoprawne. Najemcy zobowiązani są co miesiąc uiszczać czynsz oraz zaliczki na opłaty niezależne od właściciela (opłaty za dostawę do lokalu wody, odbiór ścieków, wywóz nieczystości stałych, centralne ogrzewanie, domofon, abonament za wodę i ścieki). Z dostawcami mediów znajdujących się w budynkach Gminy Wnioskodawca zwarł stosowne umowy. Zainteresowany otrzymuje od dostawców mediów faktury za świadczone przez nich usługi.

W wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-288/10-2/AK rozstrzygnięto, iż opłaty za media, niebędące składnikiem kompleksowej usługi najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, podlegają opodatkowaniu wg stawek właściwych dla poszczególnych usług. Powyższe dotyczy zarówno lokali mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych, jak i będących w 100% własnością Gminy.

Reasumując, Zainteresowany ma prawo odliczyć podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych od dostawców mediów dokumentujących ponoszone wydatki za zużyte przez najemców media, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie. Kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za media pobierane od najemców lokali znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-288/10-2/AK z dnia 10 czerwca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj