Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-405/10-6/RR
z 30 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-405/10-6/RR
Data
2010.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
ewidencja
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej (tzw. media).



Wniosek ORD-IN 333 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2010r. (data wpływu 16.06.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 29.07.2010r. (data wpływu 02.08.2010r.) oraz pismem z dnia 13.08.2010r. (data wpływu 16.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.06.2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka rozpoczęła działalność w 2006 roku, ale dopiero w marcu 2010 roku Spółka rozpoczęła sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nie wszystkie osoby posiadają numer NIP, gdyż część z nich to cudzoziemcy).

Spółka zgodnie z umowami najmu wystawia faktury VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (niektóre faktury są bez numeru NIP nabywcy) z tytułu:

  • najmu na cele mieszkaniowe,
  • za energię elektryczną, wodę, gaz, wywóz nieczystości płynnych (tzw. „refaktury”). Spółka planuje oprócz kontynuowania usług najmu i refakturowania ww. mediów również sprzedaż wybudowanych przez siebie domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej.

Strona nadmienia jednocześnie, iż dotychczasowe obroty z osobami fizycznymi nie przekroczyły 16.000 zł, a planowana sprzedaż przekroczy 40.000 zł w obecnym roku oraz, że Spółka otrzymuje należności w gotówce lub przelewem na konto, ale wydaje się Spółce, że nie ma to znaczenia przy zwolnieniu przedmiotowym.

Z uzupełnienia do złożonego wniosku wynika, iż:

Spółka chciałaby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących w następujących czynnościach:

  • Świadczenie usług energii elektrycznej, gazu, wody (tzw. „refaktury”), zwolnienie na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 23 grudnia 2009 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących § 2. Pozycja nr 2 w załączniku do rozporządzenia (symbol PKWiU: 40);
  • Świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, których świadczenie przez Spółkę w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, zwolnienie na podstawie w/w rozporządzenia w pozycji nr 15 załącznika (symbol PKWiU: ex70.2);
  • Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu odpadów, zwolnienie na podstawie w/w rozporządzenia w pozycji 27 załącznika (symbol PKWiU: 90.0);
  • Dostawa nieruchomości - Spółka planuje sprzedawać wybudowane przez siebie domy jednorodzinne w zabudowie bliźniaczej, zwolnienie na podstawie w/w rozporządzenia w pozycji 36 załącznika.

Spółka przed rokiem 2010 dokonywała sprzedaży wyłącznie na rzecz osób prawnych, a konkretnie spółek z ograniczona odpowiedzialnością, dopiero od marca 2010 Spółka rozpoczęła sprzedaż na rzecz osób fizycznych.

Wszystkie świadczone usługi również w zakresie wynajmowania na rzecz osób fizycznych są dokumentowane przez Spółkę fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej...

Zdaniem Spółki zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dn. 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Spółka jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ponieważ świadczenie usług jakimi zajmuje się Spółka tj. najem, energia elektryczna, woda, gaz, wywóz nieczystości płynnych oraz planowana sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania (pozycje: 2, 15, 27, 36 załącznika do rozporządzenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z rozdziału 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT - minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

I tak, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. nr 224, poz. 1797) - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl tego zapisu, do 31 grudnia 2010 r. bez względu na wysokość obrotu – zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

Załącznik, o którym mowa zawiera wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, w którym to ujęto:

  • pod poz. nr 2 - energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda o symbolu PKWiU 40;
  • pod poz. nr 15 - usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą – symbol PKWiU ex 70.2;
  • pod poz. 27 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne PKWiU 90.0;
  • pod poz. 36 - dostawa nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą od 2006r., w ramach której chciałaby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących w następujących czynnościach: dokonywanie dostaw energii elektrycznej oraz gazu, usług w zakresie rozprowadzania wody (tzw. „refaktury”), świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, których świadczenie przez Spółkę w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu odpadów oraz dostawa nieruchomości (Spółka planuje sprzedawać wybudowane przez siebie domy jednorodzinne w zabudowie bliźniaczej).

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy uznać, iż wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2009r. w sprawie kas rejestrujących, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej dokumentacji dla wykonywanych czynności w zakresie wynajmowania nieruchomości.

Reasumując, zgodnie z ww. przepisami dostarczanie energii elektrycznej oraz gazu, świadczenie usług w zakresie rozprowadzania wody (tzw. „refaktury”) i usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, których świadczenie przez Spółkę w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu odpadów oraz dostawa nieruchomości są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Jedynym warunkiem jest obowiązek fakturowania w całym zakresie usług wynajmowania nieruchomości. Zainteresowany spełnia wymagane przepisami warunki, jest więc upoważniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczonych usług, dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących bez względu na limit obrotów z tego tytułu.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r., o którym mowa powyżej, obowiązuje do dnia 31 grudnia 2010r.

Jednocześnie tut. organ nadmienia, iż zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) - faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 tj. numeru identyfikacji podatkowej nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj