Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-65/10-2/TK
Data
2010.08.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od gier
Słowa kluczowe
automat do gier
automat do gier
ewidencja
ewidencja
gry
gry
wygrana
wygrana
Istota interpretacji
Na jakich warunkach Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, tj.: - czy w przedmiotowym zakresie Wnioskodawca powinien stosować przepisy wykonawcze wydane na gruncie uprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.) tj. rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.) oraz rozporządzenia z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywania przez służbę celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459),
- czy też powinien prowadzić ww. ewidencję wg wzoru określonego w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57) wydanym na podstawie ustawy o grach hazardowych?
Wniosek ORD-IN
500 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych m.in. na terenie województwa xxx (na podstawie zezwoleń Dyrektora Izby Skarbowej z dnia xxxxxx nr P(…), z dnia xxxxxx nr P(…) oraz z dnia xxxxxx nr P(…)). Zgodnie z przepisem art. 45a ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych Wnioskodawca uiszczał podatek od gier w formie zryczałtowanej, jednocześnie prowadził ewidencję w celu ustalenia i obliczenia wysokości podatku od gier w formie zryczałtowanej, zgodnie z wytycznymi określonymi w § 31 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych. W dniu 1 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa o grach hazardowych. Zgodnie z przepisem art. 129 ust. 1 ww. ustawy działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych prowadzi się według przepisów dotychczasowych, o ile ustawa o grach hazardowych nie stanowi inaczej. Nadto zgodnie z art. 143 tej ustawy, przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych zachowują swoją ważność do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy. W dniu 4 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych, w którym określone zostały m.in. warunki prowadzenia i wzory ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych. Rozporządzeniem tym wprowadzone zostały wzory ww. ewidencji, które jednak wydają się być w ocenie Spółki niewłaściwe i nieprzydatne dla celów ustalania i ewidencjonowania podatku od gier na automatach o niskich wygranych. Zainteresowany twierdzi, że rozporządzenie z dnia 4 stycznia 2010 r. dotyczy wyłącznie gier hazardowych w rozumieniu ustawy o grach hazardowych (rozporządzenie precyzuje co należy rozumieć pod pojęciem gier hazardowych). Z uwagi na powyższe, Spółka po wejściu w życie ww. rozporządzenia ministra Finansów z dnia 4 stycznia 2010 r. w dalszym ciągu prowadziła i prowadzi ewidencję niezbędną dla ustalenia i obliczenia wysokości podatku od gier na automatach o niskich wygranych w formie ryczałtowej według zasad określonych w § 31 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Analiza przepisów ustawy o grach hazardowych spowodowała jednak powstanie po stronie Wnioskodawcy wątpliwości w zakresie prawidłowości sposobu ewidencjonowania podatku od gier o niskich wygranych. Zgodnie z przepisem art. 78 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 tej ustawy podmioty prowadzące gry hazardowe zobowiązane są do prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, według wzoru ustalonego przez Ministra Finansów. Wzór taki został z kolei ustalony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych. Zgodnie z przepisem art. 140 ust. 2 ustawy o grach hazardowych podmioty, o których mowa w art. 129 ust. 1 ww. ustawy (tj. prowadzące działalność w zakresie gier na automatach w salonach gier lub działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych) prowadzą m.in. ewidencję, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, czyli ewidencję podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 stycznia 2010 r. nie przewiduje jednak, zdaniem Zainteresowanego, wzoru ewidencji, która miałaby być prowadzona dla automatów do gier o niskich wygranych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Na jakich warunkach Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, tj.: - czy w przedmiotowym zakresie Wnioskodawca powinien stosować przepisy wykonawcze wydane na gruncie uprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.) tj. rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.) oraz rozporządzenia z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywania przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459),
- czy też powinien prowadzić ww. ewidencję wg wzoru określonego w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57) wydanym na podstawie ustawy o grach hazardowych...
Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), dalej ustawa o grach hazardowych stanowi, iż zakresem tej ustawy objęte są warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności wyłącznie w zakresie gier hazardowych, przez co należy rozumieć: gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach. Powyższa definicja gier hazardowych została powtórzona również w § 2 rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57). Zainteresowany uważa, że rozporządzenie to w żadnym miejscu nie odwołuje się do gier na automatach o niskich wygranych, które na gruncie ustawy o grach hazardowych, a także tego rozporządzenia, zostały w sposób jednoznaczny rozróżnione od gier hazardowych. W szczególności rozporządzenie to nie przewiduje zasad i warunków prowadzenia dokumentacji w zakresie gier na automatach o niskich wygranych. Zgodnie z § 12 ww. rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r., z dniem jego wejścia w życie traci moc między innymi rozporządzenie z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanej przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459) oraz rozporządzenie z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.), w części dotyczącej warunków prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier. Wnioskodawca uważa, iż wobec braku w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. regulacji zasad prowadzenia ewidencji działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, należy przyjąć, że rozporządzenia wydane na podstawie przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych, nadal będą obowiązywać, jednak tylko w stosunku do gier na automatach o niskich wygranych. Zatem, zdaniem Zainteresowanego, podmioty zajmujące się grami na automatach o niskich wygranych powinny prowadzić ewidencję w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w oparciu o rozporządzenie z dnia 5 listopada 2009 r. oraz rozporządzenie z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Zgodnie bowiem z przepisem art. 140 ust. 2 ustawy o grach hazardowych podmioty prowadzące działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych są zobowiązane do prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednak wobec braku objęcia rozporządzeniem z dnia 4 stycznia 2010 r. gier na automatach o niskich wygranych, w ocenie Zainteresowanego nie są zobowiązane do stosowania przewidzianych w tym rozporządzeniu wzorów ewidencji. Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie zasad prowadzenia przedmiotowej ewidencji, podmiot wskazany we wniosku, powinien zatem zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy o grach hazardowych stosować przepisy dotychczasowej ustawy o grach i zakładach wzajemnych, gdyż brak jest przepisu, który w tym zakresie stanowiłby inaczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), zwanej dalej ustawą, ustawa określa warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach.
Stosownie do art. 129 ust. 1 ustawy, działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach na podstawie zezwoleń udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy jest prowadzona, do czasu wygaśnięcia tych zezwoleń, przez podmioty, których im udzielono, według przepisów dotychczasowych, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w opisanym stanie faktycznym powinien stosować przepisy wykonawcze wydane na gruncie uprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.), tj. rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.) oraz rozporządzenia z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywania przez służbę celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459), czy też powinien prowadzić ww. ewidencję wg wzoru określonego w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57) wydanym na podstawie ustawy o grach hazardowych.
Mając na uwadze zapis art. 140 ust. 2 ustawy, należy wskazać, iż podmioty, o których mowa w art. 129 ust. 1, prowadzą księgi eksploatacji automatu do gier, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 lit. c, oraz ewidencję, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2.
Stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy, podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane prowadzić ewidencje podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, według ustalonego wzoru, w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych.
Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki prowadzenia ksiąg, ewidencji i rejestru, o których mowa w ust. 1, oraz wzory ewidencji i rejestru, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, oraz zakres dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 4, w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości należnych podatków, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych rodzajów gier hazardowych.
Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 78 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57) określił m.in. warunki prowadzenia i wzory, ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnej. Wzory ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier stanowią załącznik nr 1 i nr 2 do tego rozporządzenia.
Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i ewidencji obliczania wysokości podatku od gier w oparciu o przepisy rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57), wydane na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540).
Tut. Organ informuje również, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|