Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1024/12-3/JK
z 2 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług księgowych świadczonych nieodpłatnie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług księgowych świadczonych nieodpłatnie.

Wniosek został uzupełniony w dniu 13 grudnia 2012 r. o opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe pod nazwą „X”, które rozpoczęło współpracę ze X Stowarzyszeniem X, które jest organizacją pożytku publicznego i które ma pomagać mieszkańcom X oraz innym mieszkańcom w Gminie X w egzekwowaniu od organów administracji państwowej i samorządowej swoich praw obywatelskich zagwarantowanych obowiązującym prawem. Miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni i siedziba jej firmy znajduje się terytorialnie na obszarze działania Stowarzyszenia. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem biuro rachunkowe Zainteresowanej prowadzi (księgowość) księgi handlowe Stowarzyszenia oraz rozlicza Stowarzyszenie z budżetem Państwa np. CIT (podatki) bezpłatnie, pro publico bono. W ramach współpracy Stowarzyszenie będzie wskazywać biuro rachunkowe Wnioskodawczyni jako podmiot współpracujący ze Stowarzyszeniem na swoich stronach internetowych i w innych materiałach promocyjnych jeśli takie się pojawią. Przystąpienie do takiej współpracy ze Stowarzyszeniem oprócz wymiaru charytatywnego jest elementem długotrwałej strategii wizerunkowej biura rachunkowego uwzględniającej działalność pro publico bono jako jedną z istotnych wartości biura rachunkowego oraz element kształtowania jego wizerunku wśród klientów i potencjalnych klientów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż prowadzone przez Wnioskodawczynię biuro rachunkowe jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi księgowe świadczone nieodpłatnie przez biuro rachunkowe Wnioskodawczyni w okolicznościach wskazanych w opisie są opodatkowane VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nieodpłatne świadczenie usług księgowych na rzecz Stowarzyszenia w warunkach opisanych powyżej nie podlega opodatkowaniu VAT. Również orzecznictwo Sądów Administracyjnych potwierdza, że klasyfikacja nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz takich organizacji jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Treść ww. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe, które rozpoczęło współpracę z organizacją pożytku publicznego – Stowarzyszeniem, które ma pomagać mieszkańcom Gminy w egzekwowaniu od organów administracji państwowej i samorządowej swoich praw obywatelskich zagwarantowanych obowiązującym prawem. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem biuro rachunkowe Zainteresowanej prowadzi (księgowość) księgi handlowe oraz rozlicza Stowarzyszenie z budżetem Państwa np. CIT (podatki) bezpłatnie, pro publico bono. W ramach współpracy Stowarzyszenie będzie wskazywać biuro rachunkowe Wnioskodawczyni jako podmiot współpracujący ze Stowarzyszeniem na swoich stronach internetowych i w innych materiałach promocyjnych jeśli takie się pojawią. Przystąpienie do takiej współpracy ze Stowarzyszeniem oprócz wymiaru charytatywnego jest elementem długotrwałej strategii wizerunkowej biura rachunkowego uwzględniającej działalność pro publico bono jako jedną z istotnych wartości biura rachunkowego oraz element kształtowania jego wizerunku wśród klientów i potencjalnych klientów. Prowadzone przez Wnioskodawczynię biuro rachunkowe jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, że objęcie zakresem opodatkowania podatkiem VAT określonych czynności możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z podatnikiem działającym w takim charakterze.

Rozpatrując przypadek udzielania przez podatników nieodpłatnej pomocy w zakresie prowadzenia (księgowości) ksiąg handlowych oraz rozliczeń z budżetem Państwa pro bono, należy wskazać, iż nie będzie ona objęta zakresem ustawy o VAT, jeżeli jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez świadczącego ją księgowego. Świadczenie profesjonalnych usług na zasadzie pro publico bono, a zatem w sposób dobrowolny i nieodpłatny jest publicznie odbierane jako bezinteresowna działalność prospołeczna. Kreuje to pozytywny wizerunek podatnika wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Z kolei wizerunek i renoma przedsiębiorcy z reguły mają przełożenie na wysokość jego obrotów. Zatem należy uznać, iż działalność pro bono, co do zasady, wpisuje się w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem należy uznać, że świadczenie nieodpłatne usług księgowych przez biuro rachunkowe Wnioskodawczyni wpisuje się w cel prowadzonej działalności, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania usług księgowych świadczonych nieodpłatnie.

W pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj