Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-271/10-4/AS
z 20 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-271/10-4/AS
Data
2010.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja unijna
dotacja unijna
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
przychód
spółka kapitałowa
spółka kapitałowa
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dotacja udzielona Spółce w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 (Działanie 8.1 PO IG) jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 436 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06.05.2010 r. (data wpływu 10.05.2010 r.) oraz piśmie z dnia 26.07.2010 r. (data nadania 26.07.2010 r., data wpływu 27.07.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-271/10-2/AS z dnia 15.07.2010 r. (data nadania 16.07.2010 r., data doręczenia 21.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania w trybie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania w formie dotacji rozwojowej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.05.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania w trybie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania w formie dotacji rozwojowej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową został zakwalifikowany i ma otrzymać dotację pochodzącą z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach zadania o nazwie: Działanie 8.1 PO IG „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”. Wspomniany wyżej Program został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) z dnia 1 października 2007 roku, w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja tego Programu również została potwierdzona stosowną uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 października 2007 roku w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Sama obsługa Programu, w tym i dokonywanie płatności, będzie natomiast realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną na potrzeby tego Programu Instytucją Wdrażającą / Instytucją Pośredniczącą II Stopnia.

Spółka została zakwalifikowana i ma jako wykonawca internetowego portalu finansowego, otrzymać dotację na projekt „Stworzenie aplikacji do zarządzania finansami osobistymi wraz z porównywarką ofert usług finansowych”, pochodzącą z Programu Unii Europejskiej o nazwie Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Działanie 8.1 PO IG „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”).

Realizacja tego programu w Polsce została potwierdzona stosowną uchwałą Rady Ministrów. Techniczne zaś wykonanie tego programu, powierzono Polskiej Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Z tego tytułu począwszy od III kwartału 2010 roku, do IV kwartału 2011 roku, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, będzie przekazywała środki na rzecz Spółki stanowiące, refundację poniesionych przez nią kosztów opracowania i przygotowania wspomnianego internetowego portalu finansowego.

W uzupełnieniu Spółka podała dodatkowo, że tak jak wskazano we wniosku o interpretację, Wnioskodawca został zakwalifikowany i ma otrzymać jako Beneficjent, dotację pochodzącą z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach zadania o nazwie: Działanie 8.1 PO IG „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”. Tym samym Wnioskodawca stwierdził, że jeżeli tut. Organ utożsamia Beneficjenta dotacji z „uczestnikiem projektu”, to jako podmiot tworzący w ramach wspomnianego projektu portal finansowy i podmiot zakwalifikowany dla otrzymania dotacji przy realizacji tego projektu, to bezsprzecznie Spółka jest „uczestnikiem projektu”.

Natomiast w kwestii wskazania źródeł i sposobu finansowania realizowanego Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Spółka wskazała, że - tak jak wspomniano we wniosku - Projekt Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach zadania o nazwie: Działanie 8.1 PO IG „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) z dnia 1 października 2007 roku, w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja tego Programu również została potwierdzona stosowną uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 października 2007 roku w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007 - 2013. Sama obsługa Programu, w tym i dokonywanie płatności będzie natomiast realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną na potrzeby tego Programu „Instytucją Wdrażającą / Instytucją Pośredniczącą II Stopnia”.

W przedmiotowym wniosku wprost wskazano również, że Wnioskodawca został zakwalifikowany i ma jako wykonawca internetowego portalu finansowego, otrzymać dotację pochodzącą z Programu Unii Europejskiej o nazwie Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Działanie 8.1 PO IG „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”). Realizacja tego programu w Polsce została potwierdzona stosowną uchwałą Rady Ministrów. Techniczne zaś wykonanie tego programu, powierzono Polskiej Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Z tego tytułu począwszy od III kwartału 2010 roku do IV kwartału 2011 roku, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości będzie przekazywała środki na rzecz Spółki, stanowiące refundację poniesionych kosztów opracowania i przygotowania wspomnianego internetowego portalu finansowego.

Innymi słowy, odpowiadając na pytanie o źródło i sposób finansowania projektu należy stwierdzić, że Projekt jest projektem Unijnym, Wnioskodawca został zakwalifikowany do tego Projektu, zaś dotację w ramach tego projektu Wnioskodawca ma otrzymać poprzez jednostkę wdrażającą, jaką jest w Polsce PARP - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Technicznie przekazywanie dotacji i sposób jej przekazywania reguluje natomiast paragraf 5 umowy o dofinansowanie, którego kopię załączono.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja udzielona Spółce w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 (Działanie 8.1 PO IG) jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 roku (Dz. U. Nr 21, poz. 86 ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i Z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Biorąc zatem pod uwagę, iż Program Innowacyjna Gospodarka jest:

  1. programem ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej,
  2. został on zaakceptowany przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, zaś
  3. dotacje z tego programu są wypłacane za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,

wedle oceny Wnioskodawcy dotacja ta spełnia wymagania opisane w treści art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym podlega zwolnieniu z tego podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Należy wskazać, iż Program Operacyjny „Innowacyjna Gospodarka”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, o które ubiega się Spółka, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Podkreślenia w niniejszej sprawie wymaga fakt, iż w związku z tym, że - jak wskazał Wnioskodawca - środki pomocowe mają być dopiero aktywowane (refundacja poniesionych wydatków od III kwartału 2010 roku), to w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie nowa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,>br>c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a) Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
b) Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
c) Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, o które ubiega się Spółka z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na finansowanie inwestycji polegającej na utworzeniu internetowego portalu finansowego w ramach projektu pt. „Stworzenie aplikacji do zarządzania finansami osobistymi wraz z porównywarką ofert usług finansowych”, będą miały charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zatem w świetle przywołanego przepisu otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektów realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko środki finansowe, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania przywołany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 23 w brzmieniu: „Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

Wskazać należy, że na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U.09.157.1241) art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pomocowe mają być dopiero aktywowane po przyznaniu przedmiotowej dotacji, o którą ubiega się Spółka z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach zadania o nazwie: Działanie 8.1 PO IG „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako „środki europejskie” z budżetu środków europejskich stanowiących odrębna część budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dochody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania w trybie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania w formie dotacji rozwojowej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie dołączona do wniosku Umowa o dofinansowanie nie podlegała analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, ponieważ mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, tut. Organ wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego, które może być przeprowadzone w toku czynności kontrolnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj