Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1049/12/MU
z 6 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Członek Spółdzielni wystąpił z zapytaniem czy możliwym jest ustanowienie na rzecz jego córki, wspólnie z nim zamieszkującej, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Członek Spółdzielni ma zamiar przekazać w formie cesji praw lub darowizny, jedynej córce wspólnie z nim zamieszkującej, przysługujący na jego rzecz wkład mieszkaniowy. Jednocześnie córka wystąpi do Spółdzielni z wnioskiem o ustanowienie na jej rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Spółdzielnia dokona ustanowienia na rzecz córki, zgodnie z jej wnioskiem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Zatem faktycznie lokal mieszkalny nie zostanie opuszczony przez członka i jego córkę.

Ponadto Spółdzielnia nadmienia, że ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 11 wskazuje, iż spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa.

Zgodnie z art. 11 ust. 21 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu. Natomiast stosownie do art. 11 ust. 24 warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na podstawie art. 11 lub niedokonania czynności, o których mowa w art. 14, roszczenia o przyjęcie do spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przysługują małżonkowi, dzieciom i innym osobom bliskim.

Zgodnie z art. 42a w związku z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - Spółdzielnia w przypadku wypłacenia wartości wkładu mieszkaniowego, od nadwyżki pomiędzy uzyskanym przychodem, a wniesionym wkładem obowiązana jest wystawić na kwotę różnicy PIT 8 C.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. Czy w chwili wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, Spółdzielnia obowiązana będzie do sporządzenia informacji PIT- 8C, w której wykaże różnicę pomiędzy wniesionym wkładem mieszkaniowym, a przysługującą wartością zwaloryzowanego wkładu do lokalu, pomimo jego niewypłacenia na rzecz byłego członka, z uwagi na dokonaną przez byłego członka cesję praw/darowiznę na rzecz córki?


  1. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie Spółdzielnia prosi o udzielenie informacji, czy jest obowiązana do żądania dokumentu potwierdzającego zgłoszenie i rozliczenie darowizny wartości wkładu mieszkaniowego z urzędem skarbowym?


Zdaniem Spółdzielni w związku z tym, iż nie dokona faktycznej wypłaty wartości wkładu mieszkaniowego na rzecz byłego jej członka, a tylko przeksięgowania na nowego członka, z uwagi na umowę darowizny wartości wkładu mieszkaniowego, nie będzie obowiązana do wystawienia informacji PIT-8C oraz żądania dokumentu potwierdzającego zgłoszenie i rozliczenie darowizny wartości wkładu mieszkaniowego z urzędem skarbowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu definiującego pojęcie przychodu przychód stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast "postawionymi do dyspozycji" są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji (vide: Komentarz do art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.00.14.176), [w:] A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. II, pkt 4 i 6.

Przychód jest w swej istocie określonym przyrostem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Zatem zwrot wkładów dokonany przez spółdzielnię mieszkaniową stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że członek Spółdzielni ma zamiar przekazać w formie cesji praw lub darowizny, na rzecz jedynej córki wspólnie z nim zamieszkującej, przysługujący jemu wkład mieszkaniowy. Jednocześnie córka wystąpi do Spółdzielni z wnioskiem o ustanowienie na jej rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Spółdzielnia dokona ustanowienia na rzecz córki, zgodnie z jej wnioskiem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, iż kwota zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego do wysokości uprzednio wniesionego wkładu do Spółdzielni korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie powyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 50. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem (tj. kwota wynikająca z waloryzacji wkładu) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z innych źródeł. Nadmienić należy, iż okoliczność, że wartości wkładu mieszkaniowego członek spółdzielni nie otrzyma ani na konto ani w gotówce w sytuacji gdy zgodnie z Jego wolą, należną z tego tytułu kwotę przekaże córce, a Wnioskodawca na tej podstawie przeksięguje ją na rzecz nowego członka (córki) nie wpływa na jego zakwalifikowanie jako przychodu do opodatkowania. Zatem w przedmiotowej sprawie nie można zgodzić się ze Spółdzielnią, że nie będzie zobowiązana do wystawienia byłemu jej członkowi informacji PIT-8C tylko dlatego, że nie dokona faktycznej wypłaty wartości wkładu mieszkaniowego, a jedynie przeksięgowania na nowego członka, gdyż jak wynika z wniosku, to właśnie w związku z dyspozycją byłego członka dotyczącą wkładu mieszkaniowego, Spółdzielnia dokona jego przeksięgowania na rzecz nowego członka (córkę) w związku z uzyskaniem przez niego spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, a to oznacza, że były członek będzie mógł nim dysponować.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w sytuacji przedstawionej we wniosku Spółdzielnia będzie obowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C.

Odnosząc się natomiast do udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy Spółdzielnia jest obowiązana do żądania dokumentu potwierdzającego zgłoszenie i rozliczenie darowizny wartości wkładu mieszkaniowego z urzędem skarbowym wskazać należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada takiego obowiązku, tym samym na podstawie przepisów tej ustawy nie można wywieść wymogu żądania ww. dokumentów.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj