Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-557/10/EŁ
z 31 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-557/10/EŁ
Data
2010.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatek naliczony
trwały zarząd
trwały zarząd
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego w związku z budową hali widowiskowo-sportowej, która po wybudowaniu zostanie sprzedana, wynajęta, przekazana aportem lub oddana w trwały zarząd.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową hali widowiskowo-sportowej, która po wybudowaniu zostanie sprzedana, wynajęta, przekazana aportem lub oddana w trwały zarząd - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową hali widowiskowo-sportowej, która po wybudowaniu zostanie sprzedana, wynajęta, przekazana aportem lub oddana w trwały zarząd.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina będzie budowała halę widowiskowo-sportową. W obiekcie tym będą między innymi pomieszczenia: sali sportowej z trybunami stałymi dla widzów, centrum rehabilitacji osób niepełnosprawnych, kręgielnia z zapleczem gastronomicznym, siłownia. W wybudowanej hali będą wykonywane czynności służące sprzedaży opodatkowanej. Na podstawie art. 86 ust. 1 oraz art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina skorzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Gmina postanowiła, że obiekt hali widowiskowo-sportowej udostępni na podstawie umowy sprzedaży, umowy najmu, aportu, lub trwałego zarządu. Ostateczna forma transakcji nie jest jeszcze określona.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle art. 86 i 87 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji do dnia przekazania na podstawie (umowy sprzedaży, umowy najmu, aportu, lub trwałego zarządu), ze względu na fakt, iż wszelkie koszty związane z inwestycją będą poniesione w celu wykonywania czynności opodatkowanych oraz czy będzie to rodziło konieczność dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina zachowa prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z nakładów poniesionych w związku z realizacją budowy hali widowiskowo-sportowej do dnia przekazania w formie umowy sprzedaży, umowy najmu lub wniesienia aportu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle tego przepisu, aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów konieczne jest, aby poniesione wydatki służyły działalności opodatkowanej podatkiem. Po dokonaniu przekazania obiektu nadal będzie kontynuowana działalność, która będzie osiągała z tego tytułu przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Gmina wskazała, że poprzez swoją formę umowy cywilnoprawne takie jak: umowy najmu i sprzedaży oraz wniesienie aportu mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku wyczerpują one znamiona określone w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podlega odpłata dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane w drodze decyzji administracyjnej odpowiedniej jednostce organizacyjnej, na czas oznaczony lub nieoznaczony, na podstawie art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanie nieruchomości w trwały zarząd nie jest usługą, ani towarem, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 91 ustawy, Gmina musiałaby dokonać korekty podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zakres opodatkowania podatkiem wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale również czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami – stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie jednak z przepisem ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Z ust. 5 tego artykułu wynika, iż nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

W myśl art. 44 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3 (art. 45 ust. 1 powołanej ustawy).


Zgodnie z ust. 2 art. 45, decyzja o ustanowieniu trwałego zarządu powinna zawierać:


  1. nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, na rzecz której jest ustanawiany trwały zarząd;
  2. oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz według katastru nieruchomości;
  3. powierzchnię oraz opis nieruchomości;
  4. przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania;
  5. cel, na jaki nieruchomość została oddana w trwały zarząd;
  6. termin zagospodarowania nieruchomości;
  7. cenę nieruchomości i opłatę z tytułu trwałego zarządu;
  8. możliwość aktualizacji opłaty z tytułu trwałego zarządu;
  9. czas, na który trwały zarząd został ustanowiony.


Za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne (art. 82 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Organem wykonawczym gminy jest wójt (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisów tych wynika, iż oddanie mienia (nieruchomości) w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji administracyjnej przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony. Zatem oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazuje na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na ich publicznoprawny charakter (decyzja administracyjna), a w związku z przekazaniem nieruchomości w trwały zarząd nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, z uwagi na brak ich związku z czynnościami opodatkowanymi. Decyzja o ustanowieniu trwałego zarządu wydawana jest przez organ wykonawczy Gminy (wójta, burmistrza lub prezydenta), który nie będzie występował w roli podatnika (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług). Nie zostaną więc spełnione zarówno przedmiotowe jak i podmiotowe przesłanki do skorzystania z prawa do odliczenia podatku. Oznacza to, że ustanowienie trwałego zarządu nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza wybudować halę widowiskowo-sportową, w której będą m.in. pomieszczenia: sali sportowej z trybunami stałymi dla widzów, centrum rehabilitacji osób niepełnosprawnych, kręgielnia z zapleczem gastronomicznym i siłownia. W wybudowanej hali będą wykonywane czynności służące sprzedaży opodatkowanej. Gmina skorzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakup towarów i usług będzie związany z czynnościami opodatkowanymi. Ostateczny sposób udostępnienia hali widowiskowo-sportowej nie jest znany, ale może to nastąpić na podstawie umowy sprzedaży, najmu, aportu lub trwałego zarządu.

Okoliczności sprawy wskazują, iż dostawa hali (sprzedaż lub wniesienie aportem) lub usługa najmu nastąpią po jej wybudowaniu, zatem nastąpi to w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w odniesieniu do ww. czynności nie będą miały zastosowania zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o wskazane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w związku planowaną czynnością sprzedaży, wynajmu lub wniesienia aportem hali widowiskowo-sportowej, jako że czynności te wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z planowaną budową, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią wyłączenia, wynikające z treści art. 88 tej ustawy.

Natomiast w sytuacji oddania hali w trwały zarząd, wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dokonując nabycia podatnik ma obowiązek sam określić jakim celom zakup ten ma służyć: czy zakupione towary i usługi służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych, czy wykorzystywane będą do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż czynność oddania hali w trwały zarząd nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z jej budową. Natomiast w sytuacji, gdy Gmina uznała, iż po wybudowaniu hala służyć będzie czynnościom opodatkowanym, w związku z tym będzie dokonywała odliczeń podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT związanych z jej budową, a następnie nastąpi zmiana przeznaczenia i Gmina dokona oddania jej w trwały zarząd, wówczas zobowiązana będzie – w myśl art. 91 ww. ustawy - do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj