Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1024/12-4/JK
z 2 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony w dniu 13 grudnia 2012 r. o opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe pod nazwą „X”, które rozpoczęło współpracę ze X Stowarzyszeniem X, które jest organizacją pożytku publicznego i które ma pomagać mieszkańcom X oraz innym mieszkańcom w Gminie X w egzekwowaniu od organów administracji państwowej i samorządowej swoich praw obywatelskich zagwarantowanych obowiązującym prawem. Miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni i siedziba jej firmy znajduje się terytorialnie na obszarze działania Stowarzyszenia. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem biuro rachunkowe Zainteresowanej prowadzi (księgowość) księgi handlowe Stowarzyszenia oraz rozlicza Stowarzyszenie z budżetem Państwa np. CIT (podatki) bezpłatnie, pro publico bono. W ramach współpracy Stowarzyszenie będzie wskazywać biuro rachunkowe Wnioskodawczyni jako podmiot współpracujący ze Stowarzyszeniem na swoich stronach internetowych i w innych materiałach promocyjnych jeśli takie się pojawią. Przystąpienie do takiej współpracy ze Stowarzyszeniem oprócz wymiaru charytatywnego jest elementem długotrwałej strategii wizerunkowej biura rachunkowego uwzględniającej działalność pro publico bono jako jedną z istotnych wartości biura rachunkowego oraz element kształtowania jego wizerunku wśród klientów i potencjalnych klientów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż prowadzone przez Wnioskodawczynię biuro rachunkowe jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy biuro rachunkowe Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usług na rzecz Stowarzyszenia (opisanych powyżej)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, biuro rachunkowe będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tą działalnością (pro bono).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe, które rozpoczęło współpracę z organizacją pożytku publicznego – Stowarzyszeniem, które ma pomagać mieszkańcom Gminy w egzekwowaniu od organów administracji państwowej i samorządowej swoich praw obywatelskich zagwarantowanych obowiązującym prawem. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem biuro rachunkowe Zainteresowanej prowadzi (księgowość) księgi handlowe oraz rozlicza Stowarzyszenie z budżetem Państwa np. CIT (podatki) bezpłatnie, pro publico bono. W ramach współpracy Stowarzyszenie będzie wskazywać biuro rachunkowe Wnioskodawczyni jako podmiot współpracujący ze Stowarzyszeniem na swoich stronach internetowych i w innych materiałach promocyjnych jeśli takie się pojawią. Przystąpienie do takiej współpracy ze Stowarzyszeniem oprócz wymiaru charytatywnego jest elementem długotrwałej strategii wizerunkowej biura rachunkowego uwzględniającej działalność pro publico bono jako jedną z istotnych wartości biura rachunkowego oraz element kształtowania jego wizerunku wśród klientów i potencjalnych klientów. Prowadzone przez Wnioskodawczynię biuro rachunkowe jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W interpretacji nr ILPP2/443-1024/12-2/JK z dnia 2 stycznia 2013 r. tut. Organ uznał, iż świadczenie nieodpłatne usług księgowych przez biuro rachunkowe Wnioskodawczyni wpisuje się w cel prowadzonej działalności, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach świadczonych nieodpłatne usług księgowych przez biuro rachunkowe Wnioskodawczyni na rzecz Stowarzyszenia są związane z działalnością Wnioskodawczyni opodatkowaną podatkiem VAT, ponadto Zainteresowana jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia nieodpłatnie usług na rzecz Stowarzyszenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj