Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1042/09/BM
z 6 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1042/09/BM
Data
2009.01.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa towarów
internet
internet
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
usługi pocztowe
usługi pocztowe


Istota interpretacji
podstawy opodatkowania przy dostawie towaru za pośrednictwem internetu, w przypadku gdy zostanie zawarta umowa z Pocztą Polską o świadczenie usług pocztowych w celu dostarczenia zakupionego towaru w imieniu i na rachunek kupującego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2009r. (data wpływu 14 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy dostawie towaru za pośrednictwem internetu, w przypadku gdy zostanie zawarta umowa z Pocztą Polską o świadczenie usług pocztowych w celu dostarczenia zakupionego towaru w imieniu i na rachunek kupującego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy dostawie towaru za pośrednictwem internetu, w przypadku gdy zostanie zawarta umowa z Pocztą Polską o świadczenie usług pocztowych w celu dostarczenia zakupionego towaru w imieniu i na rachunek kupującego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 24 grudnia 2007r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie internetowej sprzedaży detalicznej towarów.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ww. działalność rozliczana jest na ogólnych zasadach, przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje sprzedaży towarów handlowych zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jak i podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą. Sprzedaż ewidencjonuje na kasie fiskalnej stosując szczególną procedurę art. 120 ust. 4 uptu. Kwota należności zawiera cenę za towar oraz koszty przesyłki. Usługi związane z dostarczaniem towaru do klienta świadczy Poczta Polska i obciąża Wnioskodawcę kosztami transportu. W przyszłości Wnioskodawca zamierza w treści aukcji internetowych zamieścić zapisy o udzieleniu przez kupujących jednorazowych pełnomocnictw na dokonanie wysyłki na rzecz kupującego i tym sposobem zmienić sposób rozliczania kosztów zamawianych przez swoich klientów przesyłek, wysyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej tzn. przejść z refakturowania tych kosztów na pełnomocnictwo, udzielone przez kupującego. W takim przypadku usługi pocztowe będzie nabywał od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący, a Wnioskodawca będzie otrzymywał od kupujących zwrot kosztów tych wysyłek. Będzie to wyglądało w ten sposób, że zgodnie z umową kupujący przekaże pieniądze, żeby Wnioskodawca w jego imieniu i na jego rachunek mógł skutecznie zawrzeć umowę z Pocztą Polską i opłacić należność względem Poczty. Odbiorca - kupujący, przeleje na rachunek bankowy Wnioskodawcy pieniądze, którymi zapłaci - w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik - Poczcie za zakupioną przez tegoż odbiorcę usługę.

W treści regulaminu dotyczącego zasad prowadzonej sprzedaży w prowadzonym „sklepie" internetowym oraz w treści aukcji internetowych Wnioskodawca wprowadzi zapisy:

  1. Ja kupujący, w momencie złożenia zamówienia, udzielam jednorazowego pełnomocnictwa na dokonanie wysyłki w imieniu i na rachunek kupującego.
  2. W ramach wynagrodzenia za dany towar sprzedający świadczyć będzie również związane z dostawą usługi pośrednictwa w załatwianiu usług.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy rzeczywistym kosztem nadania a kwotą przekazaną przez kupującego zostanie wkalkulowana w cenę towaru. Wnioskodawca ma na myśli m.in. koszty opakowania towaru, koszt obsługi wysyłki towaru do odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przy dostawie towaru za pośrednictwem internetu, w przypadku gdy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa zostanie zawarta w imieniu i na rachunek kupującego, umowa o świadczenie usług pocztowych z Pocztą Polską w celu dostarczenia zakupionego towaru, przekazane środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupującego względem Poczty Polskiej stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty przekazane przez kupującego na uiszczenie zobowiązań wobec Poczty Polskiej nie będą stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Argumentuje to tym, że kwota ta nie jest obrotem, gdyż nie jest w jakiejkolwiek postaci wynagrodzeniem za towar czy za świadczoną usługę, co więcej, pieniądze te nie są przekazywane Wnioskodawcy na własność. Wynagrodzenie Wnioskodawcy zawarte jest w cenie towaru. Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest całość świadczenia należnego od nabywcy towaru czy usługi. W tym przypadku kwota przekazywana na pokrycie długu kupującego względem Poczty nie jest świadczeniem należnym Wnioskodawcy, ale świadczeniem należnym Poczcie, wobec której Wnioskodawca występować będzie jako pełnomocnik kupującego. W związku z tym, kwota zwrotu kosztów wysyłek przez kupujących w przypadku otrzymania od nich pełnomocnictw nie będzie obrotem zwiększającym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Pobierane od klienta koszty przesyłki nie będą stanowiły elementu kalkulacyjnego ceny towaru a będą jedynie zwrotem faktycznych kosztów poniesionych przez Podatnika w imieniu i na rzecz klienta.

W związku z powyższym, jeśli Wnioskodawca nie będzie nabywcą przedmiotowych usług oraz nie będzie ich świadczyć dla podmiotu, na rzecz którego zostały nabyte, to nie będzie obowiązku ich refakturowania na nabywcę towaru ani też doliczania ich do obrotu z tytułu sprzedaży. Dlatego też obrotem dla Podatnika będzie tylko kwota należna za sprzedany towar bez doliczania zwrotu kosztów przesyłek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 2 załącznika nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową i oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie tzw. „refaktury”). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Kwestie zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W myśl powyższego artykułu strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zagadnienie pełnomocnictwa zostało uregulowane w przepisach art. 98 – art. 109 ustawy Kodeks cywilny, a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ww. ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy. Wysyłając towar do klienta w większości przypadków korzysta z usług poczty, która to instytucja zwolniona jest z płacenia podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż w przyszłości zamierza w treści aukcji internetowych zamieścić zapisy o udzieleniu przez kupujących jednorazowych pełnomocnictw na dokonanie wysyłki na rzecz kupującego i tym sposobem zmienić sposób rozliczania kosztów zamawianych przez klientów przesyłek, wysyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej tzn. przejść z refakturowania tych kosztów na pełnomocnictwo, udzielone przez kupującego. W takim przypadku usługi pocztowe będzie nabywał od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący, a Wnioskodawca będzie otrzymywał od kupujących zwrot kosztów tych wysyłek. Będzie to wyglądało w ten sposób, że zgodnie z umową kupujący przekaże pieniądze, żeby Wnioskodawca w jego imieniu i na jego rachunek mógł skutecznie zawrzeć umowę z Pocztą Polską i opłacić należność względem Poczty. Odbiorca - kupujący, przeleje na rachunek bankowy Wnioskodawcy pieniądze, którymi zapłaci - w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik - Poczcie za zakupioną przez tegoż odbiorcę usługę.

W treści regulaminu dotyczącego zasad prowadzonej sprzedaży w prowadzonym „sklepie" internetowym oraz w treści aukcji internetowych Wnioskodawca wprowadzi zapisy:

„Ja kupujący, w momencie złożenia zamówienia, udzielam jednorazowego pełnomocnictwa na dokonanie wysyłki w imieniu i na rachunek kupującego.

W ramach wynagrodzenia za dany towar sprzedający świadczyć będzie również związane z dostawą usługi pośrednictwa w załatwianiu usług.”

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy rzeczywistym kosztem nadania a kwotą przekazaną przez kupującego zostanie wkalkulowana w cenę towaru. Wnioskodawca ma na myśli m.in. koszty opakowania towaru, koszt obsługi wysyłki towaru do odbiorcy.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli, jak wskazano we wniosku, na podstawie udzielonego przez Kupującego pełnomocnictwa, Wnioskodawca upoważniony zostanie do reprezentowania Kupującego i występowania na jego rzecz w sprawie przesyłania przesyłek ze sklepu i na rachunek Kupującego zawrze umowę o świadczenie usług z pocztą i opłaci należność względem poczty, to otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania, gdyż nie stanowi dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT czy też art. 120 ust. 4 tej ustawy, bowiem Wnioskodawca wskazał, że stosuje szczególną procedurę.

Zaznaczyć jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie podlega opodatkowaniu jedynie kwota stanowiąca zwrot kosztów przesyłki, natomiast opodatkowaniu podlegać będzie wynagrodzenie Wnioskodawcy za zawarcie w ramach pełnomocnictwa umowy z pocztą (jak wskazał Wnioskodawca wynagrodzenie za te czynności będzie zawarte w cenie towaru należy je zatem opodatkować wraz z dostawą towaru).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. organ przyjął że Wnioskodawca posiada skuteczne pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami do występowania w imieniu i na rzecz Kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z pocztą). Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia, czy umieszczenie w treści aukcji internetowych zapisu o udzieleniu przez klienta pełnomocnictwa wystarczy, aby takie pełnomocnictwo było zawarte. Analiza sposobu zawierania umów cywilnoprawnych czy też forma udzielenia pełnomocnictwa nie mieści się w ramach interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Jeżeli jednak z treści lub charakteru umowy cywilnoprawnej łączącej Wnioskodawcę z klientem wynika, iż wykonywane czynności, o których mowa we wniosku są częścią dostawy głównej, w tej sytuacji podlegają one opodatkowaniu, tak jak dostawy wykonywane w ramach prowadzonej działalności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj