Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-541/10-2/JF
z 12 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-541/10-2/JF
Data
2010.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
odliczenie podatku
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek naliczony
stawki podatku
stawki podatku
świadczenia wzajemne
świadczenia wzajemne
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Rozliczanie świadczeń wzajemnych, powstanie obowiązku podatkowego i prawo do odliczenia.



Wniosek ORD-IN 1018 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2010 r. (data wpływu 02.06.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego oraz obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu świadczenia usługi wzajemnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu świadczenia usługi wzajemnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta..., miasto (dalej: „Miasto”) jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. W związku z powyższym, mając na celu poprawę jakości usług, w tym komfortu pasażerów, podjęta została decyzja o budowie nowych wiat przystankowych.

Jako formę realizacji przedmiotowej inwestycji wybrano koncesję na roboty budowlane udzieloną zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.).

Zgodnie z definicją sformułowaną w art. 1 ust. 2 pkt 1 tej ustawy koncesja jest umową wzajemną, odpłatną oraz dwustronnie zobowiązującą, w której Koncesjonariusz zobowiązuje się do wykonania określonych robót budowlanych będących przedmiotem koncesji w zamian za wynagrodzenie w postaci wyłącznie prawa do korzystania z wybudowanego obiektu budowlanego albo takiego prawa wraz z płatnością.

W opcji wybranej przez Miasto jedynym i wyłącznym źródłem wynagrodzenia Koncesjonariusza będą pożytki pochodzące z eksploatacji wybudowanych przez niego wiat przystankowych. Działalność gospodarcza w zakresie wynajmu powierzchni wiat będzie prowadzona przez Koncesjonariusza na jego wyłączne ryzyko, gdyż Miasto zastrzega sobie w umowie, iż nie dokona żadnych dopłat ze środków pieniężnych do przedmiotu koncesji lub działalności Koncesjonariusza.

W ramach przygotowanej koncepcji realizacji inwestycji i związanych z tym rozliczeń między Miastem a Koncesjonariuszem rozpatrywane są dwa warianty.

W pierwszym z nich (Model „2 za 1”) obowiązki Koncesjonariusza w ramach realizowanej umowy koncesji podzielone będą na dwa obszary. Pierwszy z nich będzie obejmował wykonanie robót związanych z wybudowaniem wiat przystankowych, w tym:

  • demontaż starych wiat przystankowych w ich dotychczasowych lokalizacjach i przetransportowanie ich w miejsce wskazane przez Miasto;
  • wykonanie prac przygotowawczych mających na celu wyznaczenie miejsca lokalizacji wiaty wraz z analizą możliwości wykonania przyłącza elektrycznego;
  • uzyskanie wszelkich pozwoleń niezbędnych do wykonania przedmiotu koncesji lub - odpowiednio - dokonanie zgłoszenia robót budowlanych;
  • produkcja (lub zakup) - według projektu wskazanego przez Miasto - oraz montaż wiat nazywanych wiatami konkursowymi;
  • zaprojektowanie, produkcja (lub zakup) oraz montaż pozostałych wiat;
  • montaż innych elementów wyposażenia wiat wskazanych przez Miasto (takich jak: słupki przystankowe, stojaki rowerowe, ławki) oraz zainstalowanie przyłączy energetycznych w określonych lokalizacjach.

W ramach drugiej grupy obowiązków Koncesjonariusz zobowiązany zostanie do świadczenia kompleksowej usługi związanej z bieżącą eksploatacją wiat, obejmującej w szczególności:

  • utrzymanie wiat w czystości,
  • konserwację i remonty wiat przystankowych oraz wyposażenia dodatkowego,
  • wymianę zepsutych lub uszkodzonych elementów,
  • wymianę całych wiat w przypadku ich całkowitego zniszczenia,
  • zamieszczanie w wiatach i na słupkach przystankowych niezbędnych elementów związanych z obsługą ruchu pasażerskiego (rozkład jazdy, numery autobusów i czy tramwajów, inne wskazane w umowie materiały) przekazane lub określone przez Miasto;
  • utrzymywanie czystości w obrębie wiaty przystankowej oraz w jej okolicy, tj. sprzątanie, odśnieżanie, posypywanie piaskiem, opróżnianie koszy na śmiecie.

Czynności te realizowane byłyby przez Koncesjonariusza dodatkowo obok usług budowlanych realizowanych w związku z zawartą umową koncesji na roboty budowlane.

W drugim wariancie natomiast (Model „1 za 1”) wszystkie ww. czynności związane z bieżącą eksploatacją wybudowanych wiat przystankowych rozszerzą zakres podstawowych obowiązków Koncesjonariusza związanych z realizacją umowy koncesji na roboty budowlane, tj. wybudowania wiat przystankowych i stanowić będą element kalkulacyjny ceny za wykonane usługi budowlane. Całość należnego świadczenia Koncesjonariusza będzie w tym przypadku traktowana jako jedna usługa.

Wybór ostatecznego modelu realizacji inwestycji w formie koncesji na roboty budowlane będzie dokonany w późniejszym etapie prac i będzie uzależniony od tego, jaki będzie ustalony ostatecznie zakres świadczeń Koncesjonariusza na rzecz Miasta w zakresie utrzymania wiat przystankowych. Jeżeli zakres świadczeń będzie na tyle ograniczony, że świadczenia te będą miały charakter pomocniczy (uzupełniający) w stosunku do podstawowej usługi (usługi budowlano-montażowej) świadczonej przez Koncesjonariusza, wówczas wybrany zostanie Model „1 za 1”. Jeżeli natomiast zakres świadczeń Koncesjonariusza związanych z utrzymaniem wiat przystankowych będzie na tyle szeroki, że uzasadnione będzie uregulowanie tych świadczeń w umowie koncesji jako odrębnej usługi, wówczas przyjęty zostanie Model „2 za 1”.

Jak zostało to już powiedziane wyżej jedynym i wyłącznym źródłem przychodu Koncesjonariusza w zamian za wykonane usługi będą pożytki pochodzące z eksploatacji wybudowanych wiat przystankowych. Tak więc, świadczenia we wszystkich przedstawionych powyżej wariantach będą świadczeniami wzajemnymi i ekwiwalentnymi. Oznacza to, że świadczenia Miasta na rzecz Koncesjonariusza będą jednocześnie wynagrodzeniem za świadczenia Koncesjonariusza na rzecz Miasta i odwrotnie. Ich wartość natomiast zależeć będzie w przypadku Koncesjonariusza od zakresu realizowanych świadczeń (świadczeń dodatkowych), a w przypadku Miasta od okresu, na jaki udostępni ono Koncesjonariuszowi wybudowane wiaty. Im większy zakres usług świadczonych przez Koncesjonariusza tym dłuższy okres czerpania pożytków przez niego.

W świetle powyższego, w celu wykonania przedmiotowej umowy koncesji, po stronie Miasta powstanie obowiązek przyznania Koncesjonariuszowi prawa do korzystania z wybudowanych przez niego wiat przystankowych w okresie określonym w przedmiotowej umowie i czerpania korzyści z wynajmowania istniejących na nich powierzchni reklamowych. Wartość tego prawa stanowi ekwiwalent wszelkich świadczeń Koncesjonariusza wykonanych na podstawie zawartej umowy.

Umowa o udzielenie koncesji na roboty budowlane ma charakter umowy wzajemnej zbliżonej do uregulowanej w kodeksie cywilnym umowy o roboty budowlane z tą różnicą, że zapłata nie następuje w pieniądzu, lecz w formie stosownego świadczenia wzajemnego (tj. uzgodnionego przez strony umowy prawa do korzystania z wybudowanych wiat przystankowych). Przyjmując, że zarówno Miasto, jaki i Koncesjonariusz są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, po spełnieniu określonych warunków Koncesjonariusz wystawi Miastu w zależności od wybranego wariantu:

  • dwie faktury VAT, tj. jedną za wykonane usługi budowlano-montażowe, potwierdzone odpowiednim protokołem zdawczo-odbiorczym, oraz drugą dokumentującą fakt dokonania przez Miasto 100% przedpłaty na poczet kompleksowej usługi związanej z bieżącą eksploatacją wiat w całym okresie użytkowania wiat; przedpłatą tą będzie ustanowienie na rzecz Koncesjonariusza prawa do korzystania z wiat przystankowych (Model „2 za 1”), lub
  • jedną fakturę VAT za wykonane usługi budowlano-montażowe, na całą kwotę wynagrodzenia określoną w umowie koncesji na usługi budowlane (Model „1 za 1”).

Miasto natomiast wystawi Koncesjonariuszowi jedną fakturę VAT dokumentującą czynność ustanowienia na jego rzecz prawa do korzystania (eksploatacji) z wybudowanych wiat, na kwotę równą kwocie całości wynagrodzenia Koncesjonariusza.

W przypadku, gdy wykonane przez Koncesjonariusza czynności udokumentowane zostaną dwoma odrębnymi fakturami VAT (Model „2 za 1”), faktura dokumentująca ustanowienie przez Miasto prawa do korzystania z wiat wystawiona zostanie po otrzymaniu faktury potwierdzającej wykonanie usług budowlano-montażowych. Wartość jej odpowiadać będzie natomiast sumie świadczenia podstawowego Koncesjonariusza (tj. wartości usług budowlano montażowych) oraz wartości 100% przedpłaty na poczet usług związanych z bieżącą eksploatacją wybudowanych wiat przystankowych w całym okresie umowy.

W uzupełnieniu do powyższego opisu Miasto informuje, że powyższe rozliczenia mogą być dokonywane jednorazowo po zakończeniu całej inwestycji lub etapami, w miarę wykonywania usług budowlano-montażowych przez Koncesjonariusza. Decyzja co do ewentualnego podziału inwestycji na etapy zapadnie w późniejszym terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Miasto ustanawiając na rzecz Koncesjonariusza prawo do korzystania (eksploatacji) z wiat przystankowych w momencie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego dokumentującego przekazanie tych wiat na rzecz Miasta będzie świadczyło na rzecz Koncesjonariusza usługę najmu, dzierżawy, leasingu lub inną usługę o podobnym charakterze podlegającą opodatkowaniu 22% stawką VAT i, co do której obowiązek podatkowy w zakresie VAT po stronie Miasta powstanie na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego od świadczonej usługi polegającej na udzieleniu prawa do eksploatacji wiat przystankowych o kwotę podatku VAT naliczonego przy świadczeniu przez Koncesjonariusza usług wynikających z umowy koncesji i obejmujących m.in.: usługi budowlano-montażowe, eksploatację przystanków oraz inne świadczenia związane z utrzymywaniem terenu w obrębie wiaty przystankowej oraz jej okolicy w okresie trwania umowy koncesji...
  3. Czy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej od Koncesjonariusza faktury VAT, dokumentującej wykonanie przez niego na rzecz Miasta usług budowlano-montażowych, będzie przysługiwało Miastu w rozliczeniu za okres, w którym Miasto otrzyma taką fakturę...
  4. Czy w przypadku Modelu „2 za 1”, biorąc pod uwagę, że wynagrodzeniem Koncesjonariusza za kompleksową usługę utrzymania wiat w całym okresie umowy będzie prawo do korzystania z tych wiat ustanowione przez Miasto na rzecz Koncesjonariusza na cały okres umowy zaraz po przekazaniu przez niego gotowych wiat na rzecz Miasta, ustanowienie tego prawa na rzecz Koncesjonariusza powinno być traktowane jako dokonanie przez Miasto przedpłaty całej należności (za usługę kompleksową), o której mowa w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT...
  5. Czy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej od Koncesjonariusza faktury VAT potwierdzającej dokonanie przez Miasto przedpłaty za kompleksową usługę utrzymania wiat przez Koncesjonariusza, o której mowa w pytaniu 4, przysługiwać będzie w rozliczeniu za okres, w którym Miasto otrzyma taką fakturę...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju gdzie:

  • dostawą towarów, zgodnie z definicją wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel nie tylko w sensie cywilnoprawnym, ale również w aspekcie ekonomicznym poprzez możliwość dowolnego rozporządzania i dysponowania uzyskanym towarem;
  • stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Mówiąc natomiast o odpłatnym charakterze dostawy towarów lub świadczenia usług zwrócić należy uwagę na fakt, że zapłaty (wynagrodzenia) nie można utożsamiać jedynie ze świadczeniem pieniężnym. Także świadczenie o charakterze rzeczowym będzie wynagrodzeniem, bowiem ma miejsce konkretna korzyść za dokonywane świadczenie. Podkreślić jedynie należy, że zapłata musi mieć określony wymiar, a zatem musi być wielkością wyrażalną w pieniądzu. Nie są bowiem zapłatą nieznane bliżej i jedynie potencjalne korzyści, które mogą powstać w związku ze świadczeniem.

Koncesja na roboty budowlane, to szczególny rodzaj zamówienia na roboty budowlane, o którego specyfice przesądza forma wynagrodzenia należnego wykonawcy, które zamiast wypłaty w pieniądzu jest zaspokajane poprzez prawo do korzystania (eksploatacji) wykonanego obiektu budowlanego. Należy przy tym podkreślić, iż pod pojęciem prawa do korzystania (eksploatacji) rozumie się nie tyle wykorzystywanie obiektu na potrzeby własne, co czerpanie korzyści np. poprzez jego wynajmowanie oraz pobieranie pożytków na podstawie innych umów z osobami trzecimi.

Wynagrodzenie nie musi, więc być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości, ekwiwalentne wobec wartości świadczeń wykonawcy.

Sposób wynagrodzenia za roboty budowlane wykonywane na podstawie zawieranych przez jednostki samorządu terytorialnego umów koncesji, wynika bezpośrednio z art. 1 ust. 2 ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, zgodnie z którym Koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku koncesji na roboty budowlane - wyłącznie prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

Ustawa określa, zatem dwa warianty wynagrodzenia Koncesjonariusza, tj. wyłącznie prawo do korzystania z przedmiotu koncesji albo prawo do korzystania z przedmiotu koncesji wraz z płatnością koncesjodawcy. Wynagrodzenie nie musi więc być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości, ekwiwalentne wobec wartości świadczeń Koncesjonariusza (wykonawcy).

Pamiętać również należy o tym, że zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie natomiast do treści przytoczonych powyżej postanowień art. 1 ust. 2 ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, koncesja jest umową wzajemną odpłatną oraz dwustronnie zobowiązującą, w której Koncesjonariusz zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji w zamian za wynagrodzenie w postaci wyłącznie prawa do korzystania z obiektu budowlanego lub usługi albo takiego prawa wraz z płatnością.

Konieczność zawarcia stosownej umowy cywilno-prawnej w przedmiotowym stanie faktycznym nie powinno więc budzić żadnych wątpliwości.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego stwierdzić należy, iż zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie zatem do treści w/w przepisu, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie wykluczona została możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powyższego w ocenie Miasta:

Ad. 1. Biorąc pod uwagę odpłatny charakter świadczenia Miasta polegającego na ustanowieniu na rzecz Koncesjonariusza prawa do korzystania z wiat przystankowych oraz niemożność zakwalifikowania go jako dostawy towarów - nie dojdzie bowiem do przeniesienia prawa rozporządzania przedmiotowymi wiatami jak właściciel, a jedynie na podstawie zawartej umowy umożliwia się korzystanie z nich i czerpanie korzyści z wynajmowania istniejących na nich powierzchni reklamowych - będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem usług najmu, dzierżawy, leasingu lub innych usług o podobnym charakterze, które zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 22% stawką tego podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tego rodzaju usług powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Ad. 2. Mając natomiast na uwadze ekwiwalentny charakter wzajemnych świadczeń oraz fakt ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przedmiotowej sprawie spełniony zostanie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Miasto nabędzie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT usługę budowlano-montażową polegająca na wybudowaniu wiat przystankowych, która będzie bezpośrednio związana ze świadczoną przez Miasto - również podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - usługą polegającą na udzieleniu Koncesjonariuszowi uprawnienia do korzystania z wybudowanych obiektów (wiat), a więc przysługiwać mu będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazaną w fakturze VAT (lub fakturach VAT) wystawionej przez Koncesjonariusza z tytułu wykonania usług w ramach umowy koncesji.

Ad. 3. Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jednak zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia usług przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą wykonania usługi. Zgodnie z art. 86 ust. 12a przepisu ust. 12 nie stosuje się do faktur dokumentujących wykonanie usług budowlanych i budowlano-montażowych, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d).

Zdaniem Miasta, z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie przez Koncesjonariusza usług budowlano-montażowych powstanie w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano te faktury, zarówno w przypadku zastosowania koncepcji Model „2 za 1” jak i koncepcji Modelu „1 za 1”.

Ad. 4. Wynagrodzeniem Koncesjonariusza za kompleksową usługę utrzymania wiat w całym okresie umowy koncesji, podobnie jak za wykonane usługi budowlano-montażowe, będzie prawo do korzystania z wiat w okresie umowy ustanowione przez Miasto. Prawo to zostanie ustanowione zaraz po przekazaniu wybudowanych przez Koncesjonariusza wiat na rzecz Miasta, tj. przed rozpoczęciem świadczenia przez Koncesjonariusza usługi utrzymania tych wiat. W konsekwencji, zdaniem Miasta dojdzie do dokonania przedpłaty 100% wynagrodzenia za usługę utrzymania wiat przed wykonaniem tej usługi, o której mowa w art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano część należności w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej części.

Ad. 5. Z mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast przepis art. 86 ust. 12 ustawy o VAT. stwierdza, że w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano część należności w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej części.

Zdaniem Miasta w przedstawionym stanie faktycznym faktura wystawiona przez Koncesjonariusza będzie potwierdzać dokonaną przez Miasto przedpłatę należności na poczet wynagrodzenia Koncesjonariusza, określonego „z góry” za cały okres w umowie koncesyjnej. Przy czym, jako zapłatę należności należy traktować ustanowienie przez Miasto na rzecz Koncesjonariusza prawa do korzystania z wiat przystankowych wykonanych przez niego na danym etapie realizacji umowy koncesyjnej.

Jednocześnie okres, za jaki będzie wystawiona faktura, pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej przedpłatę należności (w wysokości 100% określonego wynagrodzenia). Z mocy bowiem powołanego wyżej art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b i ust. 10 ustawy o podatku o towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę potwierdzającą dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym, Miasto stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sprawie otrzymanie przez Miasto faktury dokumentującej przedpłatę dokonaną przez Miasto na poczet usługi eksploatacji wiat przystankowych będzie stanowiła podstawę dla odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano fakturę niezależnie od tego, że faktury te zostaną otrzymane przed wykonaniem usługi utrzymania wiat przez Koncesjonariusza. Należy wskazać, iż przepis art. 86 ust. 12 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w tej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj