Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-529/10-4/JL
z 26 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-529/10-4/JL
Data
2010.08.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
faktura
faktura
kontrahenci
kontrahenci
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
premia pieniężna
premia pieniężna
prowadzenie działalności gospodarczej
prowadzenie działalności gospodarczej
usługi marketingowe
usługi marketingowe
wynagrodzenia
wynagrodzenia
wystawienie faktury
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących udzielanie premii pieniężnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych kontrahentom w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie, z którymi nie wiąże się świadczenie jakichkolwiek usług.



Wniosek ORD-IN 664 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2010 r. (data wpływu 24.05.2010 r.) – uzupełnionym w dniu 26.07.2010 r. na wezwanie organu z dnia 08.07.2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących udzielanie premii pieniężnych, z którymi wiązało się świadczenie przez odbiorcę towarów usług marketingowych - jest prawidłowe,
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych kontrahentom w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie, z którymi nie wiąże się świadczenie jakichkolwiek usług (przekroczenie zaplanowanego budżetu, sprzedaż określonej ilości towaru do ostatecznych kontrahentów, przekroczenie określonego progu obrotów, terminowe płatności faktur) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.05.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących udzielanie premii pieniężnych, z którymi wiązało się świadczenie przez odbiorcę towarów usług marketingowych,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych kontrahentom w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie, z którymi nie wiąże się świadczenie jakichkolwiek usług (przekroczenie zaplanowanego budżetu, sprzedaż określonej ilości towaru do ostatecznych kontrahentów, przekroczenie określonego progu obrotów, terminowe płatności faktur).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej jako Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin oraz nasion rolniczych roślin uprawnych, oraz warzyw (sprzedaż opodatkowana VAT, nie podlegająca zwolnieniu od tego podatku). W celu uatrakcyjnienia współpracy oraz wsparcia wielkości sprzedaży Spółka wprowadza różne rodzaje wynagradzania klientów w postaci premii pieniężnych. Premiowanie klientów polega na przyznawaniu klientom (nabywcom towarów handlowych Spółki) wynagrodzenia pieniężnego. Można wyodrębnić następujące sposoby i warunki przyznawania wynagrodzenia:

  1. Dla części towarów po przekroczeniu określonego poziomu zakupów konkretnego produktu (wielkości obrotu) przyznawane jest wynagrodzenie ustalone jako procent od wartości zrealizowanych zakupów w danym okresie czasu, np. w przypadku sprzedaży produktu G. w zależności od ilości zakupów przyznawane w danym okresie czasu jest następujące wynagrodzenie: 0-5 ton = 5% obrotu; 5,01-10 ton = 6% obrotu; >10 ton = 7% obrotu. Wysokość wynagrodzenia nie jest zależna od terminowości regulowania zobowiązań przez klienta jednak M… Polska sp. z o.o. zachowuje sobie prawo do nie wypłacania wynagrodzenia do czasu zapłacenia przez kontrahenta jego zobowiązań. 2. Dla części towarów po osiągnięciu określonego poziomu obrotów (tzw. targety/cele sprzedażowe) np. w przypadku sprzedaży produktu A. w zależności od osiągnięcia przez kontrahenta ilości ustalonego poziomu sprzedaży przysługuje mu premia pieniężna w wysokości od 6% do 12% obrotu. Poziom tej premii dla konkretnego klienta ustalany jest w zależności tego, do której grupy odbiorców został on zaliczony (lokalny dystrybutor 5%, regionalny dystrybutor 8,5 %, krajowy dystrybutor 12,5%). Wysokość wynagrodzenia nie jest zależna od terminowości regulowania zobowiązań przez klienta jednak M… Polska sp. z o.o. zachowuje sobie prawo do nie wypłacania wynagrodzenia do czasu zapłacenia przez kontrahenta jego zobowiązań.
  2. W przypadku nasion warzyw przyznawane jest dodatkowe pieniężne wynagrodzenie za tzw. wzrost biznesu np. w przypadku, gdy kontrahent osiąga wzrost zakupów o co najmniej 10% ponad założenia budżetowe ustalone na podstawie wartości zakupów netto. Uprawnienie do wypłaty bonusu za wzrost biznesu w wysokości np 2,5% powstaje dopiero po przekroczeniu o co najmniej 10% określonego progu zakupów wyrażonego kwotowo w ustalonym dla kontrahenta budżecie (np. budżet wynosi 5.188.079 zł więc dopiero po przekroczeniu kwoty 5.706.886,90 zł kontrahent będzie uprawniony do uzyskania wynagrodzenia).
  3. W przypadku części towarów przyznawane jest dodatkowe wynagrodzenie kwotowe dla wsparcia sprzedaży konkretnego produktu do ostatecznego klienta przy czym chodzi tu o zintensyfikowanie sprzedaży i premiowanie zarówno towaru już zakupionego w poprzednim sezonie i znajdującego się w magazynach u dystrybutora jak również premiowanie (zachęcanie) w związku z przyszłymi zakupami w nowym sezonie. Wynagrodzenie polega na przekazywaniu w ściśle określonym czasie np. kwiecień-listopad 2010 konkretnie określonej kwoty pieniężnej np. 1 zł od 1 jednostki towaru (1 REL) sprzedanej przez dystrybutora do odbiorcy finalnego. Wypłata premii następuje po rozliczeniu ilości towaru sprzedanego przez dystrybutora do odbiorcy finalnego na podstawie raportu z uwzględnieniem dokumentów sprzedaży i ilości sprzedanego towaru. Przy ostatecznym rozliczeniu opisanego programu wsparcia sprzedaży kwota dopłaty może ulec zwiększeniu z uwagi na jej powiązanie z ilością sprzedanego towaru przez danego dystrybutora na zasadzie drabiny ilościowej tj. dla wszystkich dystrybutorów 1 zł ale dla tych, którzy sprzedali pow. 25 tys. REL premia wyniesie 1,1 zł za 1 REL. Regulamin zakłada wzrost wielkości premii dla każdych kolejnych 25 tys. sprzedanych REL.
  4. W przypadku części towarów przyznawane jest wynagrodzenie za terminowe płatności (w zależności od produktów - nasiona rzepaku 1-2%, nasiona kukurydzy 5%).
  5. W przypadku części towarów o fakcie przyznania wynagrodzenia decyduje M… Polska sp. z o.o. na podstawie oceny współpracy z danym dystrybutorem oceny wsparcia sprzedażowego udzielanego produktom M… oraz realizacji planów sprzedaży do finalnego odbiorcy. W przypadku nowych produktów przyznawane jest wynagrodzenie za usługi marketingowe/wsparcie marketingowe (w zależności od produktów - nowe odmiany nasion rzepaku 10%, nasiona kukurydzy 5%).

We wszystkich opisanych sytuacjach zasady współpracy zakładają, że kontrahent Spółki na wartość należnego mu bezspornie wynagrodzenia pieniężnego (premii pieniężnej) wystawi fakturę VAT.

Ponadto w piśmie będącym uzupełnieniem do wniosku, Spółka wskazała, że co do zasady wypłacane premie pieniężne nie mają związku ze świadczeniem usług ze strony kontrahenta Spółki. Programy premiowe są tworzone w celu uatrakcyjnienia oferty i zwiększenia sprzedaży produktów Spółki. Głównym ich celem jest intensyfikacja sprzedaży. Jedynie w odniesieniu do premii opisanej w punkcie 5 stanu faktycznego wniosku o interpretację, można mówić o świadczeniu usług marketingowych przez odbiorcę towaru na rzecz Spółki. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008: 73.11.19 - pozostałe usługi reklamowe.

Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym, premie pieniężne są co do zasady uzależnione głównie od wielkości dokonanych przez odbiorców zakupów lub przekroczenia zaplanowanego budżetu w danym okresie czasu (w ciągu roku lub sezonu). W przypadku premii opisanej w punkcie 1, 2 i 5 wniosku o interpretację, można mówić o wypłaceniu premii pieniężnej po zrealizowaniu określonej ilości dostaw w określonym okresie, a w przypadku premii z pkt 3 - po osiągnięciu w danym okresie czasu odpowiedniego budżetu zakupów netto uprawniającego do premii. W przypadku premii z pkt 4 wniosku o interpretację, strony ustaliły w jakim okresie czasu będą przekazywane dystrybutorowi pieniądze za zrealizowanie sprzedaży do odbiorcy końcowego (np. od kwietnia do listopada). W przypadku premii z pkt 5 przyznawane jest wynagrodzenie za terminowe uiszczenie należności wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę w określonym czasie. Przyznane premie pieniężne dotyczą konkretnych, określonych produktów - przykłady towarów nabywanych przez kontrahentów z możliwością uzyskania określonego rodzaju premii zostały podane w opisie istniejących w Spółce rodzajów premii we wniosku o interpretację. W przypadku premii z punktu 3 stanu faktycznego wniosku o interpretację należy stwierdzić, że premia pieniężna jest wypłacana za osiągnięcie określonego budżetu zakupów, na który to budżet mogą się składać zakupy różnych nasion warzyw sprzedawanych przez Spółkę.

W przypadku premii pieniężnych opisanych w pkt 1 - 3 stanu faktycznego wniosku trudno mówić o powiązaniu konkretnej dostawy towarów z konkretnymi premiami pieniężnymi. Premia pieniężna opisana w pkt 1 stanu faktycznego jest przyznawana za dokonaną ilość zakupów w określonym przedziale czasowym (ilość ton określonego towaru w danym okresie rozliczeniowym, od osiągnięcia której zależna jest wysokość premii). Natomiast premie z pkt 2 i 3 stanu faktycznego wniosku zależą od przekroczenia określonego poziomu obrotów lub założeń budżetowych w określonym czasie. Powyższe premie dotyczą więc wszystkich zakupów dokonanych do momentu osiągnięcia ustalonego celu, a sama premia staje się należna dopiero z chwilą przekroczenia przyjętych założeń. Nie w każdym przypadku są zawierane umowy handlowe, z których wynika system premiowania klientów. Premie opisane są w umowach handlowych dot. sprzedaży Roundupu do finalnego odbiorcy (pkt 4 stanu faktycznego wniosku o interpretację). Także premia opisana w pkt 3 stanu faktycznego wniosku o interpretację wynika z zawartych umów handlowych z odbiorcami (umowy dotyczące sprzedaży nasion warzyw). W przypadku premii opisanej w punkcie 5 stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o interpretację, premia za wsparcie marketingowe została uregulowana w załączniku do umowy dystrybucyjnej (sprzedaż nowych odmian nasion rzepaku i kukurydzy). Spółka nie posiada umów, w których byłby opisany sposób premiowania klientów w przypadku sprzedaży produktów chemicznych, z wyjątkiem wskazanego powyżej premiowania za sprzedaż Roundapu do ostatecznego odbiorcy. Obowiązujące systemy premiowania wynikają z praktyki Spółki i ustnych uzgodnień z odbiorcami towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów na należne im wynagrodzenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, na wstępie wskazać należy, że część przedstawionych okoliczności związanych z premiowaniem kontrahentów została poddana ocenie przez Ministra Finansów, który w interpretacji indywidualnej z dnia 19 października 2007 roku oznaczonej IP-PP2-443-363/07-2/lB zgodził się ze stanowiskiem Spółki przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji, potwierdzając tym samym uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców wynagrodzenia (premii). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej ustawy VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 ustawy VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. W celu ustalenia, co należy rozumieć przez świadczenie usług należy najpierw określić, jakie czynności na gruncie ustawy VAT są traktowane jako dostawa towarów. Art. 7 ust. 1 ustawy VAT stanowi, że przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W opisanym stanie faktycznym, w opinii Spółki, wypłata premii pieniężnej stanowi odpłatne świadczenie usług. Premia pieniężna jest wypłacana w zamian za osiągnięcie określonego poziomu zakupów (obrotów), za brak zaległości w płatnościach, za sprzedaż produktu odbiorcom finalnym i za inne okoliczności określone we wniosku o interpretację. Otrzymanie premii pieniężnej nie jest związane z żadną konkretną dostawą - uzależnione jest jedynie od zachowania kontrahenta w wyznaczonym okresie czasu.

W opisanym stanie faktycznym nie mamy więc do czynienia z wypłatą wynagrodzenia (premii) w zamian za przeniesienie własności towaru. Wypłacone wynagrodzenie uzależnione jest od innych czynników, min. poziomu zakupów kontrahenta. Z drugiej strony, kontrahent w zamian za uzyskane wynagrodzenie jest zobowiązany do podjęcia określonego zachowania, np. terminowej płatności faktur czy utrzymywania zakupów na określonym poziomie w celu uzyskania premii. Oznacza to, że celem wypłacanych premii jest wynagrodzenie kontrahenta za dokonywanie określonych świadczeń oraz motywowanie go do dalszej współpracy w celu zwiększenia jej efektywności, co ma bezpośredni wpływ na wysokość obrotów uzyskiwanych przez Spółkę. Powyższe argumenty przemawiają za tym, by uznać wypłatę premii pieniężnej za wynagrodzenie za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Przez świadczenie kontrahentów, o którym mowa w tym przepisie, należy bowiem uznać, o czym powyżej, spełnianie warunków określonych w umowie dystrybucyjnej, tzn. terminową płatność faktur w danym okresie czy utrzymanie/osiągnięcie wskazanego wolumenu zakupów określonego ilościowo lub kwotowo (np. progi, targety lub budżet). Przyjmując, iż zachowanie kontrahenta odpowiada definicji świadczenia usług, jest on zobowiązany do wystawienia faktury VAT dokumentującej opisaną powyżej transakcję.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanych faktur. Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak już zostało to wcześniej wskazane, kontrahenci wystawiają faktury dokumentujące otrzymane przez nich wynagrodzenia będące premią pieniężną. Faktury te dokumentują usługi świadczone przez nabywców towarów. Na gruncie powołanych przepisów, nie może być więc wątpliwości, że Spółka otrzymując takie faktury, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z nich wynikający, gdyż podatek naliczony wykazany na tych fakturach jest związany bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę, tzn. z opodatkowaną sprzedażą towarów, jakimi są nasiona oraz środki chemiczne. Zakup usługi od kontrahentów ma na celu zwiększenie sprzedaży Spółki, która to sprzedaż podlega opodatkowaniu. Na potwierdzenie słuszności stanowiska Spółki warto powołać następujące pisma: Pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 roku (znak PP3-812-1222/2004/AP/4026): „w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą, w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowanie dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.”

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-172A/08/PS z dnia 21 maja 2008 roku: „Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zwrócić należy uwagę, że czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone było przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane było przez dostawcę towarów). W przypadku dostawy towarów podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów dokonanej przez dostawcę na rzecz podatnika pomniejszona o kwotę należnego podatku. Z kolei w odniesieniu do świadczonej usługi podstawą opodatkowania jest wartość wypłaconej premii pieniężnej pomniejszona o kwotę należnego podatku. Trudno zatem uznać za zasadną tezę o podwójnym opodatkowaniu tej samej czynności, bowiem jak wskazano powyżej w przedmiotowej sprawie występują dwie transakcje. Zwrócić uwagę należy, że tylko wykonanie usługi rodzi obowiązek podatkowy, który w przedmiotowej sprawie powstanie po wywiązaniu się z warunków umowy. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dostawca zadeklarował, iż w przypadku gdy współpraca z kupującym będzie dla niego satysfakcjonująca przyzna premię pieniężną, biorąc pod uwagę w szczególności określony poziom zakupów dokonanych u sprzedającego oraz terminowe regulowanie należności. (...) Działania te, polegające na realizacji przez Stronę określonego poziomu obrotów, będą miały bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na charakter premii pieniężnych jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży asortymentu dostarczanego przez podmiot wypłacający premię, bowiem z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania Spółki - premia wypłacana jest po osiągnięciu określonego pułapu obrotów oraz terminowych płatności, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych”. Interpretacja indywidualna nr IBPP1/443-372/08/AS wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 21 maja 2008 roku: „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w celu zwiększenia sprzedaży wyrobów i towarów oraz chęci zatrzymania klientów, Wnioskodawca zamierza zaproponować klientom-odbiorcom premię pieniężną, zależną od wysokości obrotów i wyliczaną procentowo od obrotów uzyskanych przez klienta w umownie przyjętym okresie rozliczeniowym. Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Wnioskodawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (Wnioskodawcy). Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent Wnioskodawcy otrzymuje premię pieniężną”.

Interpretacja indywidualna nr IP-PP2-443-522/08-2/MK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 maja 2008 roku: „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dążąc do zwiększenia obrotów ze sprzedaży, a tym samym zwiększenie zysków, zawiera z niektórymi dużymi nabywcami swoich towarów i wyrobów tzw. umowy bonusowe. Na mocy tych umów, w przyjętym okresie rozliczeniowym (np. miesiącu, kwartale bądź roku) po przekroczeniu przez kontrahenta określonej umownie wysokości zakupów, przyznawana jest mu premia pieniężna (bonus), w wysokości stanowiącej pewien procent wielkości dokonanych zakupów w tym okresie. W tym wypadku wypłacona premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla Spółki za świadczone na rzecz dostawców usługi. (...) Ponadto, prawo do podatku naliczonego wynika przede wszystkim z zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie przedstawionych usług, jeśli ich zakup jest związany ze sprzedażą opodatkowaną”. Podobne stanowisko zawarł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPP1/443-769/08-2/IZ z dnia 3 lipca 2008 roku, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-393/08/MS z dnia 18 lipca 2007 roku.

Także Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 stycznia 2007 roku sygn. I SA/Bd 768/06 stwierdził, iż: „Wypłacana przez dostawców premia wynika ze ściśle określonego w porozumieniu warunku, którego spełnienie stanowi podstawę do jej uzyskania Spółka, musi osiągnąć wskazany poziom zakupów, premiowane jest bowiem określone zachowanie nabywcy a nie samo przystąpienie do umowy. Istnieje zatem bezpośredni związek miedzy zachowaniem skarżącej i uzyskanym wynagrodzeniem. Spółka przystępując do oferowanej na określonych warunkach sprzedaży nie zobowiązywała się do dokonywania zakupów o określonym poziomie, ale wiedziała, jaką wartość musi zrealizować w danym okresie aby otrzymać premię o określonej wartości. Występuje tu relacja którą należy traktować jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Premia nie była związana z zakupem konkretnego towaru i nie miała wpływu na cenę towarów. Organy słusznie przyjęły, że dostawca uzyskuje korzyść poprzez realizowanie określonego poziomu sprzedaży i jest beneficjentem usługi, wobec którego kupujący zachowuje się w taki sposób by generować mu zysk. Poczynione ustalenia wskazują, że premia pieniężna wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę określonych czynności - wypłacania w związku z określonym zachowaniem nabywcy towaru jest świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych”.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur wystawionych przez kontrahentów za premie pieniężne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących udzielanie premii pieniężnych, z którymi wiązało się świadczenie przez odbiorcę towarów usług marketingowych - jest prawidłowe,
  • w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielanie premii pieniężnych kontrahentom w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie, z którymi nie wiąże się świadczenie jakichkolwiek usług (przekroczenie zaplanowanego budżetu, sprzedaż określonej ilości towaru do ostatecznych kontrahentów, przekroczenie określonego progu obrotów, terminowe płatności faktur) - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin oraz nasion rolniczych roślin uprawnych, oraz warzyw (sprzedaż opodatkowana VAT, nie podlegająca zwolnieniu od tego podatku). W celu uatrakcyjnienia współpracy oraz wsparcia wielkości sprzedaży Spółka wprowadza różne rodzaje wynagradzania klientów w postaci premii pieniężnych. Premiowanie klientów polega na przyznawaniu klientom (nabywcom towarów handlowych Spółki) wynagrodzenia pieniężnego. Programy premiowe są tworzone w celu uatrakcyjnienia oferty i zwiększenia sprzedaży produktów Spółki. Głównym ich celem jest intensyfikacja sprzedaży. Co do zasady wypłacane premie pieniężne nie mają związku ze świadczeniem usług ze strony kontrahenta Spółki. Jedynie w odniesieniu do premii opisanej w punkcie 5 stanu faktycznego wniosku o interpretację, można mówić o świadczeniu usług marketingowych przez odbiorcę towaru na rzecz Spółki. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008: 73.11.19 - pozostałe usługi reklamowe.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl natomiast art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

W przypadku premii pieniężnych wypłacanych w związku ze świadczeniem przez kontrahenta usługi marketingowej/wsparcia marketingowego (PKWiU 2008: 73.11.19 - pozostałe usługi reklamowe) na rzecz Spółki, wypłacona przez Spółkę premia stanowi wynagrodzenie za usługę. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy (kontrahenta), co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa polegająca na świadczeniu usług reklamowych przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin oraz nasion rolniczych roślin uprawnych, oraz warzyw). Zakupione przez Spółkę usługi reklamowe mają zatem związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących wypłacenie im premii pieniężnych za świadczenie usług marketingowych/wsparcia marketingowego – jak wskazała Spółka (PKWiU 2008: 73.11.19 - pozostałe usługi reklamowe) w zakresie, w jakim usługi te są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało zatem uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do pozostałych premii opisanych we wniosku należy wskazać, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca – na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym, w sytuacji objętej pytaniem, premie pieniężne wypłacone na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów, terminowego uiszczania należności wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę lub przekroczenia zaplanowanego budżetu - dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Premia pieniężna opisana w pkt 1 stanu faktycznego jest bowiem przyznawana za dokonaną ilość zakupów w określonym przedziale czasowym (ilość ton określonego towaru w danym okresie rozliczeniowym, od osiągnięcia której zależna jest wysokość premii). Natomiast premie z pkt 2 i 3 stanu faktycznego wniosku zależą od przekroczenia określonego poziomu obrotów lub założeń budżetowych ustalonych na podstawie wartości zakupów netto w określonym czasie. Wypłata premii opisanej w pkt 4 wniosku następuje po rozliczeniu ilości towaru sprzedanego przez dystrybutora do odbiorcy finalnego na podstawie raportu z uwzględnieniem dokumentów sprzedaży i ilości sprzedanego towaru. W przypadku premii opisanej w pkt 5 wniosku, przyznawane jest wynagrodzenie za terminowe płatności

Powyższe premie dotyczą więc wszystkich zakupów dokonanych do momentu osiągnięcia ustalonego celu, a sama premia staje się należna dopiero z chwilą przekroczenia przyjętych założeń.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

W przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., otrzymana przez kontrahentów premia pieniężna w istocie stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszającymi podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca wypłaca klientom premie tylko w przypadku spełnienia określonych warunków, w określonym czasie, tzn. przekroczenia zaplanowanego budżetu, sprzedaży określonej ilości towaru do ostatecznych kontrahentów, przekroczenia określonego progu obrotów, terminowej płatności faktur i z wypłatą premii nie wiąże się świadczenie ze strony kontrahentów jakichkolwiek usług, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami. Faktury VAT wystawione przez kontrahentów, a dokumentujące takie otrzymane przez nich premie, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego, bowiem wystawca faktur nie świadczył na rzecz Wnioskodawcy usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z udzielonymi rabatami, Wnioskodawca na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Stanowisko Wnioskodawcy w ty zakresie należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Podsumowując należy stwierdzić, że jeżeli premia została wypłacona w związku z wykonaniem przez kontrahenta określonych usług (np. usług reklamowych, marketingowych) – premia taka stanowi w istocie wynagrodzenie za usługę i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących wypłacenie im takiej premii w zakresie, w jakim usługi te są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jeżeli natomiast premia jest wypłacana jedynie w związku ze spełnieniem określonych warunków, w określonym czasie (przekroczenia zaplanowanego budżetu, sprzedaży określonej ilości towaru do ostatecznych kontrahentów, przekroczenia określonego progu obrotów, terminowej płatności faktur) – premia taka stanowi rabat. Faktury VAT wystawione przez kontrahentów, a dokumentujące takie otrzymane przez nich premie, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc się natomiast do wyroku WSA w Bydgoszczy sygn. I SA/Bd 768/06 prezentowanego przez Spółkę we wniosku należy stwierdzić, że przywołany wyrok nie dowodzi prawidłowości stanowiska Spółki i nie może stanowić podstawy przy rozstrzygnięciu w badanej sprawie. Wyrok ten zapadł bowiem na tle odmiennego od przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego. W stanie faktycznym, którego dotyczy wymieniony wyrok, skarżąca spółka prowadząc działalność gospodarczą dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów od różnych dostawców, które są surowcami zużywanymi przez nią w toku produkcji i nie są odsprzedawane. Po przekroczeniu określonej wysokości obrotów spółka ta otrzymuje od dostawcy posiadającego siedzibę na terytorium innego kraju UE premię pieniężną.

W przedmiotowej sprawie Spółki mamy więc do czynienia z zupełnie odmiennym stanem faktycznym, w którym to Spółka udziela premii pieniężnych jako dostawca towarów (środków ochrony roślin, nasion roślin uprawnych oraz warzyw). Ponadto Spółka nie wskazała we wniosku, iż dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów od różnych dostawców.

Powyższe okoliczności powodują, iż powołany wyrok nie może stanowić podstawy przy rozstrzygnięciu w niniejszej sprawie Strony.

W odniesieniu do wymienionej we wniosku interpretacji wydanej dla Spółki nr IP-PP2-443-363/07-2/IB stwierdzić należy, że w myśl art. 14b § 1-3 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna wydawana jest na podstawie przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ podatkowy wydaje interpretacje indywidualne na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ nie podejmuje weryfikacji tego stanu faktycznego z rzeczywistością, zatem to wnioskujący jest odpowiedzialny i na nim ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia okoliczności związanych z zaistniałym stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym), mających wpływ na rozstrzygnięcie. Należy zwrócić uwagę, że stan faktyczny, którego dotyczy ww. interpretacja różni się od stanu faktycznego opisanego we wniosku będącym przedmiotem niniejszej interpretacji. W stanie faktycznym, którego dotyczy interpretacja nr IP-PP2-443-363/07-2/IB Spółka wskazała, iż w celu wsparcia sprzedaży Spółka wprowadziła system premiowania kontrahentów. Klienci Spółki, którzy przekroczą określone limity sprzedaży na przestrzeni całego roku mają prawo do otrzymania wynagrodzenia pieniężnego (premii pieniężnej). O fakcie przyznania wynagrodzenia decyduje Spółka na podstawie oceny współpracy z danym dystrybutorem, oceny wsparcia sprzedażowego udzielanego produktom Spółka oraz realizacji planów sprzedaży do finalnego odbiorcy. Wartość tego wynagrodzenia kalkulowana jest jako procent od wartości zakupów. Ponadto, Spółka przekazuje kontrahentom dodatkowe wynagrodzenie w przypadku, gdy uregulują oni w terminie w danym okresie czasu wszystkie należności wynikające z wystawionych przez Spółkę faktur sprzedaży.

Natomiast, jak wynika z przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego, wypłacane premie pieniężne nie mają związku ze świadczeniem usług ze strony kontrahenta Spółki. Programy premiowe są tworzone w celu uatrakcyjnienia oferty i zwiększenia sprzedaży produktów Spółki. Głównym ich celem jest intensyfikacja sprzedaży. W odniesieniu do premii opisanej w punkcie 6 stanu faktycznego można mówić o świadczeniu usług marketingowych przez odbiorcę towaru na rzecz Spółki. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008: 73.11.19 - pozostałe usługi reklamowe. Premie pieniężne są co do zasady uzależnione głównie od wielkości dokonanych przez odbiorców zakupów lub przekroczenia zaplanowanego budżetu w danym okresie czasu (w ciągu roku lub sezonu). W przypadku premii opisanej w punkcie 1, 2 i 5 wniosku o interpretację, można mówić o wypłaceniu premii pieniężnej po zrealizowaniu określonej ilości dostaw w określonym okresie, a w przypadku premii z pkt 3 - po osiągnięciu w danym okresie czasu odpowiedniego budżetu zakupów netto uprawniającego do premii. W przypadku premii z pkt 4 wniosku o interpretację, strony ustaliły w jakim okresie czasu będą przekazywane dystrybutorowi pieniądze za zrealizowanie sprzedaży do odbiorcy końcowego (np. od kwietnia do listopada). W przypadku premii z pkt 5 przyznawane jest wynagrodzenie za terminowe uiszczenie należności wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę w określonym czasie.

W związku z powyższym, ponieważ wymieniona we wniosku interpretacja wydana została w oparciu o inny stan faktyczny, nie może ona stanowić podstawy przy rozstrzygnięciu w przedmiotowej sprawie.

Podobnie stwierdzić należy w przypadku powołanej we wniosku interpretacji nr ITPP2/443-172A/08/PS, gdzie jest mowa o opodatkowaniu otrzymanych, a nie tak jak w przypadku Wnioskodawcy - wypłacanych premii pieniężnych.

Zatem odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż podobnie jak w przypadku powyższego wyroku – zostały one potraktowane jako element argumentacji Spółki, jednak nie mogą być podstawą przy wydaniu interpretacji dotyczącej odmiennego stanu faktycznego.

Przedstawiając własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca powołał się również na pismo Ministerstwa Finansów nr PP3/812/1222/2004/AP/4026 dotyczące opodatkowania premii pieniężnych. Zauważyć należy, że stanowisko Organu przedstawione w niniejszej interpretacji zgodne jest z ww. pismem MF. Zauważyć ponadto należy, iż dla poparcia swojego stanowiska w niniejszej sprawie, Spółka przywołała jedynie fragment powyższego pisma stanowiący o premiach pieniężnych będących zapłatą za wykonane usługi. Jakkolwiek fragment ten potwierdza prawidłowość stanowiska Spółki w odniesieniu do premii pieniężnych, z którymi wiązało się świadczenie przez odbiorcę towarów usług marketingowych, to nieuzasadnione jest udowadnianie na jego podstawie prawidłowości stanowiska Spółki w odniesieniu do premii wypłaconych w związku ze spełnieniem przez kontrahentów określonych warunków, w określonym czasie, z którymi nie wiąże się świadczenie jakichkolwiek usług (przekroczenie zaplanowanego budżetu, sprzedaż określonej ilości towaru do ostatecznych kontrahentów, przekroczenie określonego progu obrotów, terminowe płatności faktur). We wniosku pominięta została część ww. pisma, zgodnie z którą w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat. Stwierdzić zatem należy, że niniejsza interpretacja pozostaje w zgodzie z powyższym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj