Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1163/09/ES
z 26 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1163/09/ES
Data
2010.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
cmentarze
stawki podatku
usługi pogrzebowe


Istota interpretacji
stawka podatku dla sprzedaży miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej



Wniosek ORD-IN 810 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009r. (data wpływu 17 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek z dnia 26 października2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03.1 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm. oraz z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. Dz. U. Nr 89 poz. 844 ze zm.)

Na życzenie klienta w ramach konkretnej usługi, oprócz przygotowania do pochówku, przeprowadzania pogrzebu lub kremacji itp. Wnioskodawca zapewnia m.in. ubranie i przewóz zwłok, kwiaty na pogrzeb i inne usługi bezpośrednio związane z ww.

Klienci m.in. mają możliwość wykupienia miejsca w kolumbarium (rodzaj zbiorowego grobowca z niszami na urny z prochami zmarłych) lub w grobowcu.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę polega na sprzedaży niszy w kolumbarium (odpowiednio - miejsca na trumnę w grobowcu), włożeniu urny (trumny) oraz jej zamknięciu. Ponadto, w przypadku grobowców, Wnioskodawca wykłada płytami miejsce, do którego zostanie włożona trumna. Czynności te, według wspomnianych in principio rozporządzeń Rady Ministrów, objęte są grupowaniem PKWiU 93.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne", co potwierdza interpretacja Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi udzielona Wnioskodawcy dnia 9 października 2009 roku.

Wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii stawki podatku VAT rodzi jedynie taka sytuacja, gdy ww. usługi świadczone są wraz z usługą pogrzebową, na którą często wystawiana jest jedna faktura i która jest opłacona w ramach jednego – obecnie wysokiego – zasiłku pogrzebowego. Wnioskodawca zdaje sobie bowiem sprawę z faktu, iż usługi te świadczone osobno, podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż miejsca w kolumbarium lub w grobowcu w ramach konkretnej usługi pogrzebowej jest opodatkowana stawką 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pogrzebowe i pokrewne opodatkowane są podatkiem w stawce 7%. Usługi, które Wnioskodawca wykonuje na zlecenie klienta, a które dotyczą wykonania konkretnego pochówku i świadczą o kompleksowości działań firmy, należy również opodatkować według tej samej stawki.

Jeśli usługa jest wykonana w ramach jednego zlecenia, na którą często wystawiana jest jedna faktura i która jest opłacona w ramach jednego zasiłku pogrzebowego, stosować powinno się stawkę obniżoną. W wyżej wymienionym stanie faktycznym bez wątpienia ma miejsce wykonanie usługi w ramach usługi pogrzebowej, albowiem bez wykonania owych czynności, nie można by było mówić o przeprowadzeniu kompletnego pochówku.

Podobne stanowisko wyrazili między innymi: Urząd Skarbowy w Żyrardowie US46/PP/443/5/05/JŁ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej IBPP1/443-671/08/AZ, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie w interpretacji indywidualnej USIII/443A/AT/414/81/06/WO, Urząd Skarbowy w Jaworznie w interpretacji indywidualnej PP.III.443-11/2/04, Urząd Skarbowy we Włodawie w interpretacji, indywidualnej NPV-443/28/04, a także Urząd Skarbowy w Czechowicach-Dziedzicach w interpretacji indywidualnej USVAT/443/30/2004.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009r., gdyż we wniosku z dnia 26 października 2009r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 160 wymienionego załącznika Nr 3 stanowiącego „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%”, wymieniono usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną”.

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Nadmienia się również, że na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), przedłużono do dnia 31 grudnia 2010r. stosowanie – do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług – Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r.

Zgodnie zatem z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w dziale 93 „Usługi pozostałe”, pod symbolem PKWiU 93.03 znajdują się „Usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Tak więc, kwestia stawki podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z Komunikatem Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03.1).

Na życzenie klienta w ramach konkretnej usługi, oprócz przygotowania do pochówku, przeprowadzania pogrzebu lub kremacji itp. Wnioskodawca zapewnia m.in. ubranie i przewóz zwłok, kwiaty na pogrzeb i inne usługi bezpośrednio związane z ww.

Klienci m.in. mają możliwość wykupienia miejsca w kolumbarium (rodzaj zbiorowego grobowca z niszami na urny z prochami zmarłych lub w grobowcu.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę polega na sprzedaży niszy w kolumbarium (odpowiednio - miejsca na trumnę w grobowcu), włożeniu urny (trumny) oraz jej zamknięciu. Ponadto, w przypadku grobowców, Wnioskodawca wykłada płytami miejsce, do którego zostanie włożona trumna. Czynności te objęte są grupowaniem PKWiU 93.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne", co potwierdza interpretacja Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi udzielona Wnioskodawcy dnia 9 października 2009 roku.

W świetle powyższego, jeżeli sprzedaż niszy w kolumbarium (odpowiednio - miejsca na trumnę w grobowcu), włożeniu urny (trumny) oraz jej zamknięciu, a w przypadku grobowców, wyłożeniu płytami miejsca, do którego zostanie włożona trumna wykonywana przez Wnioskodawcę w ramach kompleksowej usługi pogrzebowej, została zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 93.03, to podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wskazanych we wniosku interpretacji prawa podatkowego należy wskazać, że interpretacje są wydawane w indywidualnych sprawach, w odniesieniu do indywidualnych i właściwych tylko dla nich stanów faktycznych, zatem tut. organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczącej podobnej tematyki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj