Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-492/10-6/SM
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-492/10-6/SM
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Obowiązek prowadzenia produkcji niektórych wyrobów akcyzowych w składach podatkowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Warunki przyznania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Produkcja wyrobów energetycznych - definicja

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
brak zapłaty
olej smarowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy
produkcja
skład podatkowy


Istota interpretacji
możliwość mieszania (blendowania) w składzie podatkowym wyrobów (odrdzewiacza o kodzie CN 2710 19 99), niebędących własnością składu; brak obowiązku zapłaty podatku akcyzowego na żadnym z etapów



Wniosek ORD-IN 538 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.05.2010 r. (data wpływu 24.05.2010 r.), uzupełnionego w dniu 24.06.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-492/10-2/SM z dnia 09.06.2010 r. oraz w dniu 30.07.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-492/10-4/SM z dnia 13.07.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • możliwości świadczenia w składzie podatkowym usług tzw. „blendowania” (mieszania) wyrobów akcyzowych - jest nieprawidłowe,
  • obowiązku zapłaty podatku akcyzowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.05.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ww.

Wniosek został uzupełniony w dniu 24.06.2010 r. (w zakresie odpisu z KRS) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-492/10-2/SM z dnia 09.06.2010 r. oraz w dniu 30.07.2010 r. (w zakresie stanu faktycznego) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-492/10-4/SM z dnia 13.07.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) kupuje produkt w postaci ropy (ON) w kraju unijnym (Łotwa, Litwa, Niemcy). Produkt jest przywożony na terytorium Polski w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego świadczącego usługi w zakresie magazynowania i produkcji wyrobów akcyzowych. W składzie podatkowym następuje tzw. „blendowanie” czyli mieszanie ropy z olejem bazowym (25%), estrami (3%) i uzdatniaczami (0,5%). W efekcie blendowania powstaje produkt o kodzie CN 2710 1999 (dalej: Produkt). Produkt jest następnie wysyłany na Litwę i Łotwę do składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z uzupełnienia złożonego w dniu 30.07.2010 r. wynika, że Spółka nabywa olej napędowy o kodzie CN 2710 19 31.

Powstający produkt o kodzie CN 2710 19 99 nosi nazwę „odrdzewiacz”. Produkt nie jest smarem plastycznym, więc jest objęty stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, tj. zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym podlega stawce w wysokości 1.180,00 zł/1.000 litrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonywanie usług blendowania na wyrobach akcyzowych będących własnością podmiotu innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy jest dopuszczalne...
  2. Czy w powyższym stanie faktycznym w Spółce powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego na którymkolwiek etapie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Zdaniem Spółki wykonywanie usługi blendowania przez podmiot prowadzący skład podatkowy na wyrobach akcyzowych nie będących własnością tego podmiotu jest dopuszczalne.

Ad. 2. Zdaniem Spółki na żadnym etapie obrotu wyrobami akcyzowymi w sposób opisany powyżej w Spółce nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Ad. 1. Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (ustawa akcyzowa) „Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;
  2. mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej.”

Z powyższego wynika jednoznacznie, że wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 ustawy akcyzowej oraz wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa mogą być produkowane wyłącznie w składzie podatkowym. Równocześnie z takiego brzmienia przepisu wynika, że produkcja innych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym nie jest zakazana. Analizowany przepis nie rozróżnia wyrobów akcyzowych ze względu na ich właściciela (prowadzącego skład podatkowy bądź inny podmiot), w związku z czym należy uznać, że obowiązek produkcji w składzie podatkowym, jak również możliwość produkcji w składzie podatkowym istnieje niezależnie od podmiotu będącego właścicielem wyrobów akcyzowych służących produkcji. Brak jest innych przepisów z których wynikałby zakaz wykonywania usług produkcji w składzie podatkowym.

W związku z tym należy wskazać, że usługa blendowania czyli mieszanie ropy z olejem bazowym (25%), estrami (3%) i uzdatniaczami (0,5%) skutkująca powstaniem Produktu niewątpliwie stanowi czynność produkcji wyrobu akcyzowego. Produkt nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Oznacza to, że zgodnie z obowiązującymi przepisami nie istnieje obowiązek produkowania przedmiotowego produktu w składzie podatkowym. Należy jednak wskazać, że analizowany przepis wskazuje, kiedy istnieje obowiązek produkcji wyrobu w składzie podatkowym, nie wskazując równocześnie żeby było zakazane produkowanie innych wyrobów w składzie podatkowym. Innymi słowy, analizowany przepis wskazuje pewne minimum, tj. które wyroby muszą być produkowane w składzie podatkowym, a co za tym idzie być poddane szczególnemu nadzorowi podatkowemu, co jednakże nie wyklucza dopuszczalności produkowania w składzie podatkowym również innych wyrobów niż te, które muszą być produkowane w taki sposób.

W konsekwencji w analizowanym przypadku nie istnieje obowiązek produkcji w składzie podatkowym, jednakże w świetle treści art. 47 ust. 1 ustawy akcyzowej wykonywanie usług blendowania w składzie podatkowym jest dopuszczalne, gdyż przepisy ustawy akcyzowej tego nie zakazują.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż uzyskała w tym zakresie również potwierdzenie telefoniczne w Krajowej Informacji Podatkowej.

Ad. 2. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy akcyzowej „Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspolnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot o którym mowa w art. 13 ust. 3.”

W związku z tym należy wskazać, że w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy akcyzowej „Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym”. Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 5 i 6 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się zarówno do wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 2, jak innych wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem szczególnych przypadków wskazanych w art. 47 ust. 1 ustawy akcyzowej, które nie znajdują zastosowania w analizowanym stanie faktycznym. Oznacza to, że wyroby akcyzowe znajdujące się w składzie podatkowym podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a co za tym idzie w odniesieniu do nich nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W konsekwencji, wyroby wprowadzone do składu podatkowego, jakkolwiek powstaje w odniesieniu do nich obowiązek podatkowy, nie generują zobowiązania podatkowego w związku z tym, iż podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Również zużycie wyrobów akcyzowych w celu produkcji innego wyrobu akcyzowego nie skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego, gdyż w myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej „Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu.” W konsekwencji jakkolwiek produkcja wyrobu akcyzowego, co do zasady generuje obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe, to w razie zużycia wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym zobowiązanie podatkowe nie powstaje i obowiązek podatkowy wygasa. Oznacza to, że wykonanie usługi blendowania w analizowanym przypadku nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku, gdyż jako czynność produkcyjna w składzie podatkowym, na mocy powyższego przepisu będzie korzystała z wygaśnięcia obowiązku podatkowego.

Natomiast Produkt jako pozostający w składzie podatkowym i nie zużyty będzie podlegał procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy akcyzowej. Natomiast w odniesieniu do przemieszczenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium Litwy albo Łotwy należy wskazać, że zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej „Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego.”

Oznacza to, że również w ramach wysyłki Produktu do składu podatkowego w innym kraju członkowskim (Litwie albo Łotwie) w Spółce nie powstanie zobowiązanie podatkowe w związku z tym, iż Spółka będzie je wyprowadzała w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast jak wynika z art. 41 ust. 5 ustawy akcyzowej „Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego:

  1. z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę,
  2. z potwierdzeniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Wspólnoty Europejskiej przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów -
    w części objętej potwierdzeniem.”

Oznacza to, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkuje wygaśnięciem zobowiązania podatkowego w zakresie w jakim Spółka otrzyma potwierdzenie odbioru wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy akcyzowej „Administracyjny dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla administracyjnego dokumentu towarzyszącego.” Spółka będzie w posiadaniu takiego dokumentu. Powyższe potwierdza również art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy akcyzowej zgodnie z którym „Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Wspólnoty Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.”

Reasumując należy stwierdzić co następuje:

  • wprowadzenie wyrobów akcyzowych w analizowanym stanie faktycznym do składu podatkowego skutkuje powstaniem obowiązkiem podatkowego, jednak na mocy art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy akcyzowej nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • zużycie wyrobów akcyzowych w ramach usługi blendowania skutkującej powstaniem Produktu skutkuje brakiem powstania zobowiązania podatkowego i wygaśnięciem obowiązku podatkowego na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej;
  • wyprowadzenie Produktu do składu podatkowego na Litwie albo Łotwie skutkuje brakiem powstania zobowiązania podatkowego oraz wygaśnięciem obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania przez Spółkę potwierdzenia dostawy wyrobów na terytorium Litwy albo Łotwy na dokumencie handlowym.

W świetle powyższego na żadnym z etapów obrotu wyrobami akcyzowymi wskazanymi w niniejszym stanie faktycznym dla Spółki nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. W związku z powyższym stanowisko Spółki należy uznać za uzasadnione w całej rozciągłości.

W uzupełnieniu z dnia 30.07.2010 r. Spółka podtrzymała ww. stanowisko. W świetle faktu, iż Produkt podlega stawce innej niż stawka zerowa, w myśl art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, stosuje się do niego procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości świadczenia w składzie podatkowym usług tzw. „blendowania” (mieszania) wyrobów akcyzowych uznaje się za nieprawidłowe, w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, użyte w ustawie określenia oznaczają:

10) skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

11) podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

12) procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 40 ust. 6 - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Zgodnie z art. 87 ust. 1, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka kupuje produkt – olej napędowy o kodzie CN 2710 19 31 w kraju unijnym (Łotwa, Litwa, Niemcy). Produkt jest przywożony na terytorium Polski w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego świadczącego usługi w zakresie magazynowania i produkcji wyrobów akcyzowych. W składzie podatkowym następuje tzw. „blendowanie” czyli mieszanie ropy (ON) z olejem bazowym (25%), estrami (3%) i uzdatniaczami (0,5%). W efekcie blendowania powstaje produkt o kodzie CN 2710 19 99, noszący nazwę „odrdzewiacz”. Wyrób nie jest smarem plastycznym, więc jest objęty stawką akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 w wysokości 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Odnosząc się do ww. opisu, powstający produkt („odrdzewiacz”) o kodzie CN 2710 19 99 jest wyrobem energetycznym (w myśl ww. art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy). Proces jego powstania w wyniku „blendowania”, czyli mieszania, jest więc produkcją wyrobu energetycznego (w myśl definicji wynikającej z art. 87 ust. 1). Biorąc zatem pod uwagę art. 47 ust. 1 ustawy, jego produkcja, jako wyrobu innego niż określonego w załączniku nr 2, objętego stawką inna niż stawka zerowa (tj. 1.180 zł/1.000 litrów) może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Uregulowania dotyczące składów podatkowych zostały zawarte w przepisach art. 48-55 ustawy. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki: prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów.

Zatem podmiot prowadzący skład podatkowy może wykonywać usługę tzw. blendowania (mieszania), tj. produkować wyroby akcyzowe, które nie są jego własnością, a innych podmiotów. Należy jednak zauważyć, że w sytuacji wyżej opisanej, zachodzi konieczność (obowiązek) produkcji wyrobów o kodzie CN 2710 19 99 w składzie podatkowym, a nie tylko takie prawo (dopuszczalność) (z uwagi na brak takiego obowiązku), jak twierdzi Spółka.

Z uwagi na powyższe stanowisko Spółki w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspolnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z ww. art. 40 ust. 6 - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Natomiast w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka kupuje produkt – olej napędowy o kodzie CN 2710 19 31 w kraju unijnym (Łotwa, Litwa, Niemcy). Produkt jest przywożony na terytorium Polski w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego świadczącego usługi w zakresie magazynowania i produkcji wyrobów akcyzowych. W składzie podatkowym następuje tzw. „blendowanie” czyli mieszanie ropy (ON) z olejem bazowym (25%), estrami (3%) i uzdatniaczami (0,5%). W efekcie blendowania powstaje produkt o kodzie CN 2710 19 99, noszący nazwę „odrdzewiacz”. Wyrób nie jest smarem plastycznym, więc jest objęty stawką akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 w wysokości 1.180,00 zł/1.000 litrów. Produkt jest następnie wysyłany na Litwę i Łotwę do składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Odnosząc się zatem do zaistniałej sytuacji, wprowadzenie do składu podatkowego (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) wyrobu o kodzie CN 2710 19 31 (oleju napędowego) będzie opodatkowane podatkiem akcyzowym. Jednakże do momentu, gdy będzie on (wyrób) w tym składzie, będzie mieć zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy (oczywiście jeśli nie zostanie ona wcześniej zakończona z jakiejkolwiek innej przyczyny). Bowiem w myśl ww. definicji wynikającej z art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura, stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki (...) z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Ponadto należy zauważyć, że w myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu. Zatem zużycie w składzie podatkowym oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 31 do produkcji ww. odrdzewiacza o kodzie CN 2710 19 99 nie będzie wiązało się z koniecznością zapłaty podatku akcyzowego.

Natomiast przy wysyłce wyrobu będą mieć zastosowanie przepisy art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy – zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Wspólnoty Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie w posiadaniu takiego dokumentu. Zatem w sytuacji wyżej opisanej, z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 także nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Dodatkowo należy tylko zwrócić uwagę, że w myśl art. 41 ust. 10 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wysłanych i otrzymanych, a zarejestrowany handlowiec - otrzymanych, administracyjnych dokumentów towarzyszących. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Zatem w sytuacji wyżej opisanej, na żadnym etapie obrotu Spółka nie będzie obowiązana do zapłaty podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj