Interpretacja Ministra Finansów
DD6/033/346/MNX/12/PK-1959
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2012 r. Nr ILPB3/423-511/11-4/JG wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z działalności sklepiku szkolnego – jest prawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 27 października 2011 r. został złożony wymieniony wyżej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia z opodatkowania dochodu osiągniętego z działalności sklepiku szkolnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

W Szkole Podstawowej zamierza się otworzyć sklepik szkolny, który prowadzony będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych (tj. kółka przedsiębiorczości) przez uczniów szkoły pod opieką nauczycieli. Sklepik prowadzony będzie w oparciu o program opracowany przez nauczycieli nadzorujących pracę sklepiku. Zakupy towarów do sklepiku oraz przychody osiągane ze sprzedaży udokumentowane będą dowodami, które zostaną zaewidencjonowane w uproszczonej ewidencji, z której wynikać będzie wysokość osiąganych przychodów. Ewidencja ta stanowić będzie podstawę do określenia dochodu zrealizowanego w związku z prowadzoną działalnością.

Całość osiąganych dochodów zostanie przeznaczona na cele statutowe szkoły (zakup nagród dla uczniów biorących udział w różnego rodzaju konkursach, organizację imprez okolicznościowych, konkursów, wyjazdów szkolnych itp.).

Sklepik szkolny prowadzony będzie przez uczniów pod nadzorem nauczyciela w ramach kółka przedsiębiorczości, czyli zajęć pozalekcyjnych. Decyzję o prowadzeniu sklepiku przez uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły w oparciu o postanowienia art. 36 i 36a ustawy o systemie oświaty, które mówią o tym, że działalnością szkoły kieruje dyrektor, któremu to stanowisko powierza organ prowadzący szkołę. Dyrektor, w myśl art. 47 ustawy o samorządzie gminnym, działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta, a to oznacza, że może wyrazić zgodę na funkcjonowanie sklepiku, a ponadto może wskazać formę jego działalności przez podjęcie decyzji, że sklepik będzie prowadzony przez uczniów, czyli de facto przez Szkołę.

Sklepik szkolny nie będzie podmiotem wyodrębnionym ze struktury Szkoły, nie będzie posiadał wyodrębnionego majątku, samodzielności i zdolności zaciągania zobowiązań, nie będzie miał samodzielnej struktury organizacyjnej. Działalność sklepiku określona zostanie w Regulaminie, w którym zostaną zawarte zasady jego organizacji, obowiązki i uprawnienia załogi sklepiku, postanowienia finansowe. O wydatkach ze środków uzyskanych z działalności sklepiku decydować będzie Dyrektor w porozumieniu z opiekunem i kierownikiem sklepiku. Wszystkie fundusze uzyskane ze sprzedaży towarów w sklepiku zostaną przeznaczone na cele statutowe Szkoły.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prowadzenie uproszczonej ewidencji rachunkowej zawierającej kwoty osiąganych przychodów ze sprzedaży, kwoty ponoszonych wydatków, a także dającej możliwość prawidłowego ustalenia dochodów z prowadzonej działalności jest wystarczające dla tego typu działalności, a zrealizowany dochód przekazany i wykorzystany w całości na cele statutowe Szkoły zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie uproszczonej ewidencji rachunkowej zawierającej kwoty osiąganych przychodów ze sprzedaży, kwoty ponoszonych wydatków, a także dającej możliwość prawidłowego ustalenia dochodu z prowadzonej działalności, a zrealizowany dochód w całości przekazany i wykorzystany na cele statutowe Szkoły zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl wyżej wymienionego artykułu, jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej, posiadające status jednostki budżetowej - a taką jednostką jest Szkoła - podlegają zwolnieniu podmiotowemu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy też przeznaczenia zwolnionych z opodatkowania środków.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; (Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 31 stycznia 2012 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-511/11-4/JG), w której stanowisko Szkoły uznał za nieprawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostki budżetowe zarówno państwowe, jak i samorządowe, są bezwarunkowo zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Są one podstawową formą organizacji jednostek sektora finansów publicznych. W takiej formie działają m.in. jednostki organizacyjne wykonujące zadania w sferze oświaty i wychowania.

Zatem szkoła, jako jednostka budżetowa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest z niego podmiotowo zwolniona na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji zwolniona jest także z obowiązku składania zeznań rocznych. Oznacza to, że rozpoczęcie działalności w postaci prowadzenia sklepiku szkolnego nie będzie wiązać się z powstaniem dodatkowych obowiązków dla Wnioskodawcy jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy też przeznaczenia zwolnionych środków.

Mając zatem powyższe na uwadze, zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku z dnia 25 października 2011 r. należało uznać za prawidłowe, zaś stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 31 stycznia 2012 r. Nr ILPB3/423-511/11-4/JG jest nieprawidłowe.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj