Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-98/10/ZG
z 16 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-98/10/ZG
Data
2010.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
olej smarowy
olej smarowy
opodatkowanie
opodatkowanie
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
ubytki
ubytki


Istota interpretacji
Ubytki oleju bazowego (smarowego) klasyfikowanego do kodu CN 27101999, który nie jest określony w załączniku nr 2, powstałe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w czasie przewozu od kontrahenta do składu podatkowego Wnioskodawcy nie mieszczą się w dyspozycji art. 2 pkt 20 lit. a ustawy, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 roku (data wpływu 17.06.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2010 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca dokonał w dniu 25 maja 2010 roku wewnątrzwspólnotowego nabycia oleju bazowego o kodzie CN 27101999 od kontrahenta z Łotwy do własnego składu podatkowego w kraju. Towar dostarczony został cysterną samochodową. Deklarowana wg faktury ilość wyniosła 23900 kg, natomiast rzeczywiście dostarczona ilość wyniosła 23850 kg. Ilość wyrobu została ustalona w obecności przedstawiciela UC protokółem. Przedmiotowy olej na Łotwie zgodnie z przepisami łotewskimi nie jest magazynowany ani produkowany w składzie podatkowym.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zakupiony wewnątrzwspólnotowo olej bazowy o kodzie CN 2710 19 99 jest olejem smarowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy różnica między ilością deklarowaną przez kontrahenta łotewskiego na fakturze, a ilością wprowadzoną do składu podatkowego w kraju jest opodatkowana podatkiem akcyzowym...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru, który w kraju wysyłki nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, powstaje z chwilą wprowadzenia towaru do składu podatkowego na terytorium kraju.

Ponieważ obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w stosunku do towaru powstaje z chwilą wprowadzenia towaru do składu podatkowego na terytorium kraju, z tą chwilą towar ten zostaje objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Do chwili wprowadzenia towaru do składu podatkowego, a więc przez cały czas przewozu od dostawcy na Łotwie, towar ten nie jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ nie powstaje w stosunku do tego towaru obowiązek podatkowy.

W związku z tym, że towar w czasie przewozu nie jest objęty procedurą zawieszenia akcyzy, różnica między ilością towaru deklarowanego w fakturze dostawcy i ilością wprowadzoną do składu podatkowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, niezależnie od przyczyn tej różnicy (ubytek w transporcie, niedoładowanie), gdyż ze względu na nieobjęcie towaru procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie może mieć do tej różnicy zastosowania przepis art. 42 ust. 2 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W świetle ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Wyroby oznaczone kodami CN 2710 19 81, 2710 19 87, 2710 19 83, 2710 19 99, 2710 19 29, 2710 19 91, 2710 19 85 i 2712 10 90 zostały wymienione w pozycjach 27 i 29 ww. załącznika nr 1 do ustawy, w związku z czym są one wyrobami akcyzowymi. Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, ww. wyroby są wyrobami energetycznymi.

W związku z powyższym podlegają one regulacjom prawnym z zakresu podatku akcyzowego, bez względu na ich przeznaczenie.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. W ust. 1 pkt 11 tego artykułu określono stawkę akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, stosowaną niezależnie od tego, do jakich celów oleje te są wykorzystywane, w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, jednakże z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99.

Wyroby, które nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: „pozostałych paliw silnikowych” lub „pozostałych paliw opałowych”, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Jak zauważono powyżej, wyroby o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smary plastyczne zaliczane do kodu CN 2710 19 99 zostały wyłączone z grupy wyrobów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, objętych stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie dla wyrobów tych nie została określona inna stawka akcyzy, w związku z czym uznać należy, że jeżeli są one wykorzystywane do innych celów niż napędowe lub opałowe, to stosuje się do nich zerową stawkę akcyzy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo olej bazowy o kodzie CN 2710 19 99 jest olejem smarowym, więc pomimo faktu, iż nie znajduje się w załączniku nr 2 do ustawy, jest opodatkowany stawką 1180 zł/1000 litrów.

Zatem odnosząc się do zagadnienia procedury zawieszenia poboru akcyzy wskazać należy, że jak wynika z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

W związku z czym przedmiotowy olej bazowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 99 będący olejem smarowym, będzie wyrobem wobec którego stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju również w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Natomiast moment objęcia procedurą zawieszenia poboru został określony w § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32 poz. 229 ze zm.), który stanowi, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, do których stosuje się stawkę akcyzy inną niż stawka zerowa, ich objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentów handlowych następuje w momencie wprowadzenia na terytorium kraju.

Zatem odnosząc się do opodatkowania różnicy między ilością deklarowaną przez kontrahenta łotewskiego na fakturze, a ilością wprowadzoną do składu podatkowego w kraju, należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 20 lit. a ustawy, za ubytki wyrobów akcyzowych uważa się wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.

Należy podkreślić, iż aby uznać straty wyrobów akcyzowych za ubytki, w rozumieniu ustawy, muszą zostać spełnione łącznie wszystkie ww. warunki.

W opisanej sytuacji występują dwie przesłanki warunkujące uznanie braków wyrobu za ubytek w myśl ustawy, a mianowicie opodatkowanie stawką inną niż stawka zerowa oraz stosowanie procedury zwieszenia poboru akcyzy. Jednakże w niniejszej sytuacji nie wystąpiła przesłanka umieszczenia wyrobu w załączniku nr 2 do ustawy.

Zatem z brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż ubytki oleju bazowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99, który nie jest określony w załączniku nr 2, powstałe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w czasie przewozu od kontrahenta do składu podatkowego Wnioskodawcy nie mieszczą się w dyspozycji art. 2 pkt 20 lit. a ustawy, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj