Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-774/10/AZ
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-774/10/AZ
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
kompensata
obowiązek ewidencyjny
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010r. (data wpływu 24 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skup żywca. Czynność uboju i rozbioru zleca uprawnionemu zakładowi. Następnie sprzedaje hurtowo gotowy produkt mięso, podroby i skóry dokumentując wszystko fakturami VAT. Wnioskodawca bardzo ściśle współpracuje ze swoimi dostawcami – hodowcami, którzy w 80% są rolnikami ryczałtowymi. Aby pomóc im w hodowli i obniżyć koszty Wnioskodawca podjął współpracę z producentami pasz. Producent pasz, produkuje na zamówienie Wnioskodawcy paszę i koncentraty.

Wielkość produkcji wynika z sumy zamówień jakie wpływają do Wnioskodawcy drogą telefoniczną, mailową od poszczególnych hodowców, czyli od dostawców. Wnioskodawca nie zaopatruje hodowców , z którymi nie współpracuje. Odbiór pasz następuje bezpośrednio z wytwórni. Paszę odbierają i dostarczają we wskazane miejsce różne transporty, jak firmy kurierskie, firmy prywatne zajmujące się usługowo transportem lub dostarcza ją producent pasz. Wnioskodawca nie wykonuje dostaw, nie posiada właściwych środków transportu. Po dostawie Wnioskodawca wystawia odbiorcy - hodowcy fakturę VAT. Wszystkie transakcje są dokumentowane fakturami VAT. Rozliczenie następuje tylko przez bank, albo Wnioskodawca dokonuje kompensaty zmniejszając płatność faktur VAT RR, albo hodowca płaci przelewem na konto Wnioskodawcy. Nie ma płatności gotówkowych. Wszystkie przelewy, faktury są opisane prawidłowo zawierając pełne dane odbiorcy, bez problemu można powiązać transakcje. Na dziś sprzedaż Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w tym rolników ryczałtowych wynosi 38 211,48 zł netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może być zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. i załącznikiem do rozporządzenia poz. II pkt 37 w sprawie zwolnienia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jako sprzedaży dotyczącej szczególnych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w tym rolników ryczałtowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzi on sprzedaż pasz i koncentratów w systemie sprzedaży wysyłkowej przy wykorzystaniu między innymi firm kurierskich, dlatego Wnioskodawca uważa że nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wszystkie transakcje są dokumentowane, rozliczenia zawierają pełne informacje i są dokonywane za pośrednictwem banku. Przekroczenie kwoty 40 000 zł sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie jest wyznacznikiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797), do dnia 31 grudnia 2010r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe).

Ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności.

W przypadku więc gdy Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku, tj. czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, to pomimo przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Stosownie do § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010r. Natomiast, w punkcie 4 objaśnień do załącznika wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010r.
  • Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca prowadzi skup żywca. Sprzedaje hurtowo gotowy produkt mięso, podroby i skóry dokumentując wszystko fakturami VAT. Dostawcami żywca są w 80% rolnicy ryczałtowi.

Wnioskodawca podjął współpracę z producentami pasz. Producent pasz, produkuje na zamówienie Wnioskodawcy paszę i koncentraty. Wielkość produkcji wynika z sumy zamówień jakie wpływają do Wnioskodawcy drogą telefoniczną, mailową od poszczególnych hodowców, czyli od dostawców żywca (rolników ryczałtowych). Odbiór pasz następuje bezpośrednio z wytwórni. Paszę odbierają i dostarczają we wskazane miejsce różne transporty, jak firmy kurierskie, firmy prywatne zajmujące się usługowo transportem lub dostarcza ją producent pasz. Wnioskodawca nie wykonuje dostaw, nie posiada właściwych środków transportu. Po dostawie Wnioskodawca wystawia odbiorcy - hodowcy fakturę VAT. Wszystkie transakcje są dokumentowane fakturami VAT. Rozliczenie następuje tylko przez bank, albo Wnioskodawca dokonuje kompensaty zmniejszając płatność faktur VAT RR, albo hodowca płaci przelewem na konto Wnioskodawcy. Nie ma płatności gotówkowych. Wszystkie przelewy, faktury są opisane prawidłowo zawierając pełne dane odbiorcy, bez problemu można powiązać transakcje. Na dziś sprzedaż Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym rolników ryczałtowych wynosi 38 211,48 zł netto.

W świetle przytoczonych przepisów, prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 rozporządzenia, przysługuje w sytuacji gdy zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika.

W treści wniosku wskazano, iż rozliczenie następuje tylko przez bank, albo Wnioskodawca dokonuje kompensaty zmniejszając płatność faktur VAT RR, albo hodowca płaci przelewem na konto Wnioskodawcy. Nie ma płatności gotówkowych.

Zasady kompensowania wzajemnych należności reguluje art. 498 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym. Na skutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej.

Kolejne kwestie regulują art. 499-502 kodeksu cywilnego. Przepisy te stanowią, że potrącenia dokonuje się przez oświadczenie złożone drugiej stronie. Ma ono moc wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się możliwe. Jeżeli przedmiotem potrącenia są wierzytelności, których miejsca spełnienia świadczeń są różne, strona korzystająca z możności potrącenia obowiązana jest uiścić drugiej stronie sumę potrzebną do pokrycia wynikającego dla niej uszczerbku. Odroczenie wykonania zobowiązania udzielone przez sąd albo bezpłatnie przez wierzyciela nie wyłącza potrącenia.

Na podstawie art. 503 kodeksu cywilnego przepisy o zaliczeniu zapłaty stosuje się odpowiednio do potrącenia. Tak więc kompensata jest to umowny sposób zniesienia różnic księgowych poprzez uznanie (zaliczenie) w rozrachunkach jednego świadczenia o określonej wartości pieniężnej za zapłatę na poczet innego świadczenia o określonej wartości pieniężnej.

Zatem potrącenie (kompensata) stanowią jedną z form zapłaty. Przenosząc to na grunt ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności w odniesieniu do przepisów dotyczących otrzymania należności za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika należy stwierdzić, iż dokonanie potrącenia uznane zostaje przez podmioty gospodarcze za otrzymanie należności.

Należy jednak w tym miejscy podkreślić, iż przymus dokonania rozliczeń w opisanej sytuacji za pośrednictwem rachunku bankowego jednocześnie wyklucza przeprowadzenie tego rodzaju transakcji w formie potrącenia. Istota kompensaty nie polega bowiem na przekazaniu określonej realnej kwoty pieniędzy lecz na uregulowaniu należności poprzez potrącenie jednej wierzytelności z drugą wierzytelnością, pod warunkiem że przedmiotem obu są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone co do gatunku, obie są wymagalne i mogą być dochodzone przez sądem lub innym organem państwowym.

Potrącenie wzajemnych zobowiązań niewątpliwie stanowi zapłatę należności również na gruncie ustawy o VAT, bowiem w tym przypadku nastąpi wygaśnięcie zobowiązania jednakże pozbawi to podatnika możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 rozporządzenia. Cytowany przepis bowiem w sposób jednoznaczny i bardzo czytelny wskazuje, że „zapłata” za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Natomiast uregulowanie należności, w formie kompensaty, nie spełnia wymogu zapłaty należności za pośrednictwem rachunku bankowego.

Tym samym taki sposób rozliczania wzajemnych należności nie spełnia wymogów zawartych w poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy również zauważyć, iż kolejną przesłanką umożliwiającą skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia jest szczególny charakter wykonywanych czynności, tj. dostawa towarów w systemie wysyłkowym, czyli pocztą lub przesyłkami kurierskimi.

Sprzedaż wysyłkowa jest forma sprzedaży detalicznej, charakteryzującą się określonymi cechami, tj. kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia - drogą pocztową, telefonicznie lub poprzez internet. Wyboru towaru lub usługi dokonuje się na podstawie katalogu, przysłanej do klienta oferty bądź też za pośrednictwem strony internetowej. Wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. Zapłata następuje w formie przedpłaty (przelewem bankowym lub przy użyciu karty płatniczej), pobrania lub z odroczonym terminem płatności.

Definicja ta jednoznacznie wskazuje, iż podstawową cechą sprzedaży wysyłkowej jest dostarczanie towaru za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. Niemniej treść omawianej normy prawnej „dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)” nie pozostawia żadnych wątpliwości, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej katalog sposobów dostarczania towaru do nabywcy zamknięty został wyłącznie do dostawy za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że paszę odbierają i dostarczają we wskazane miejsce różne transporty, jak firmy kurierskie, firmy prywatne zajmujące się usługowo transportem lub dostarcza ją producent pasz. Należy więc zauważyć, że w każdej sytuacji gdy dostawa towaru nie będzie odbywała się za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej, nie zostanie spełniony podstawowy warunek kwalifikujący czynność sprzedaży przedmiotowych towarów do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. W tych przypadkach sprzedaż paszy nie stanowi czynności szczególnej wymienionej w załączniku do cyt. rozporządzenia, wobec tego podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zwolnienie bowiem dotyczy dostawy towarów w systemie wysyłkowym pocztą lub kurierem, a jak wskazał Wnioskodawca sprzedawana pasza firmy dostarczana jest do odbiorców nie tylko przesyłkami kurierskimi, ale również przez firmy zajmujące się usługowo transportem lub dostarcza ją producent pasz.

Wypada nadmienić, że istotnym warunkiem dającym prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży wysyłkowej jest również prowadzenie przez Wnioskodawcę szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów. W treści wniosku wskazano, iż wszystkie przelewy, faktury są opisane prawidłowo zawierając pełne dane odbiorcy, bez problemu można powiązać transakcje. Powyższe oznacza jedynie, że z dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, nie jest natomiast spełnieniem wymogu prowadzenia ewidencji, o której mowa w omawianym przepisie.

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010r. wyłącznie w przypadkach gdy dostawa paszy będzie odbywała się faktycznie w systemie wysyłkowym tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi, za którą zapłata (a nie potrącenie należności) w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i będzie prowadził szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Wnioskodawcy nie będzie natomiast przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie ww. przepisu, w przypadku sprzedaży paszy dostarczanej do odbiorców przez firmy zajmujące się usługowo transportem lub dostarczane przez producenta pasz oraz sprzedaży za którą zapłata następuje w formie kompensaty, a transakcje takie po przekroczeniu kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia (40 000 zł) powinny zostać obowiązkowo zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a przekroczenie kwoty 40 000 zł sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie jest wyznacznikiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez Wnioskodawcę, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj