Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-443/10-6/MN
z 31 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-443/10-6/MN
Data
2010.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
gmina
koszt
koszt kwalifikowany
miasto
modernizacja
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
projekt
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
roboty instalacyjne
samorząd terytorialny
szkoła publiczna
szkoły
termomodernizacja


Istota interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego przez Miasto w związku z realizacją projektu. Wybudowanie Sali gimnastycznej, przekazanej w ramach zarządu zwykłego szkole podstawowej. Szkoła wykorzystuje majątek do wykonywania czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 662 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.), z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) oraz z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.), z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) oraz z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.) o potwierdzenie dokonania należnej opłaty, wskazanie nazwy pełnej Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Miasto) w latach 2008-2009 zrealizował projekt. Projekt ten został zrealizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu była budowa sali gimnastycznej wraz z budową boiska zewnętrznego i zagospodarowaniem terenu oraz przebudową istniejącej kotłowni. W związku z zakończeniem projektu, Miasto zobowiązane jest do utrzymywania celów projektów przez 5 lat od jego zakończenia.

Budynek jest własnością Zainteresowanego. W budynku tym działa jednostka budżetowa utworzona przez Miasto – Szkoła Podstawowa. Jednostka ta jest samodzielnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, która dokonuje wynajmu pomieszczeń w Szkole na rzecz innych podmiotów. Z tego tytułu osiąga dochody, są to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek ten jest odprowadzany na rzecz Urzędu Skarbowego przez Szkołę Podstawową wraz z deklaracją miesięczną VAT-7.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż Miasto udostępnia Szkole pomieszczenia na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem komunalnym w granicach zwykłego zarządu, udzielonego Dyrektorowi Szkoły Podstawowej. Pełnomocnictwo upoważnia do gospodarowania składnikami mienia komunalnego będącymi w dyspozycji Szkoły, z wyjątkiem zbywania ich oraz zmiany przeznaczenia. Udostępnienie Dyrektorowi Szkoły pomieszczeń szkolnych na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem komunalnym jest nieodpłatne. Stroną umów dotyczących wynajmu pomieszczeń jest Szkoła. Miasto nie prowadzi na terenie obiektów wybudowanych w ramach projektu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku bądź niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wynajmem pomieszczeń budynku przez jednostkę jaką jest Szkoła Podstawowa ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Miasto jest czynnym podatnikiem podatku VAT o nadanym numerze identyfikacji podatkowej. Zainteresowany nie dokumentuje fakturami VAT czynności polegających na wynajmie pomieszczeń w budynku Szkoły. Szkoła Podstawowa jest również czynnym podatnikiem podatku VAT, odrębnym od Miasta, o nadanym numerze NIP. Szkoła dokumentuje fakturami VAT czynności polegające na wynajmie pomieszczeń w budynku Szkoły. Należny podatek odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego wraz z miesięczną deklaracją VAT-7. W związku z powyższym, Miasto nie jest podatnikiem podatku VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń w budynku Szkoły i nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania własne obejmujące sprawy edukacji publicznej – art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w latach 2008-2009 zrealizował projekt. Projekt ten został zrealizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu była budowa sali gimnastycznej wraz z budową boiska zewnętrznego i zagospodarowaniem terenu oraz przebudową istniejącej kotłowni. Budynek jest własnością Zainteresowanego. W budynku tym działa jednostka budżetowa utworzona przez Miasto – Szkoła Podstawowa. Jednostka ta jest samodzielnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto udostępnia Szkole pomieszczenia na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem komunalnym w granicach zwykłego zarządu, udzielonego Dyrektorowi Szkoły Podstawowej. Udostępnienie Dyrektorowi Szkoły pomieszczeń szkolnych na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem komunalnym jest nieodpłatne. Jednostka ta dokonuje wynajmu pomieszczeń w Szkole na rzecz innych podmiotów. Z tego tytułu osiąga dochody, są to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stroną umów dotyczących wynajmu pomieszczeń jest Szkoła. Miasto nie wykonuje na terenie obiektów wybudowanych w ramach projektu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku bądź niepodlegających temu podatkowi.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnienie do dysponowania na podstawie pełnomocnictwa w ramach zwykłego zarządu mieniem szkoły, majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne udostępnienie inwestycji do użytkowania odbywa się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wynajmem pomieszczeń budynku przez jednostkę jaką jest Szkoła Podstawowa, będącą odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług – uzyskującym z powyższego tytułu obrót podlegający opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj