Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-141/12-4/TW
z 9 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia oleju opałowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia oleju opałowego.

Pismem z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i prowadzi sprzedaż oleju opałowego dla osób prywatnych i przedsiębiorstw na cele opałowe.

Sporadycznie wykorzystuje również olej opałowy na cele własne zużywając go do zasilania grzejnika przepływowego służącego do ogrzewania wody w urządzeniu (...).


Olej opałowy zużywany w urządzeniu (...) służy do celów opałowych i jest wykorzystywany jako paliwo opałowe, gdyż jest on zużywany do podgrzania wody przepływającej przez moduł grzewczy, w którym jest spalany celem uzyskania wysokiej temperatury. Natomiast samo urządzenie jest napędzane trójfazowym silnikiem elektrycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy skoro ustawodawca stosuje obniżoną stawkę akcyzy na zużycie oleju opałowego do celów opałowych to oznacza to, że zużycie oleju opałowego w urządzeniu (…) przez Spółkę do podgrzania wody jest zgodne celem wskazanym w ustawie?


Zdaniem Wnioskodawcy, skoro ustawodawca użył sformułowania, że wyroby nabywane są z przeznaczeniem na cele opałowe to każde zużycie oleju opałowego, w wyniku którego nastąpi ogrzanie nośnika ciepła i tym samym podniesienie temperatury jest celem preferowanym przez ustawę. Urządzenie, w którym Zainteresowany zużywa olej opałowy służy do ogrzania wody. Takie samo działanie osiąga się na skutek zużycia oleju np. do ogrzania wody w instalacji wodnej lub centralnego ogrzewania.

W każdym z tych przypadków w istocie chodzi o uzyskanie wyższej temperatury czyli spełnienie celu grzewczego.

Jeżeli intencją ustawodawcy byłoby zawężenie celu opałowego tylko np. do zużycia w piecu centralnego ogrzewania to byłoby to jasno określone w ustawie, a nie użyto by sformułowania ogólnego, tj. na „cele opałowe”.

Zainteresowany uważa, że dokonane przez niego zużycie oleju opałowego we wskazanym urządzeniu nie pociąga za sobą konieczności opłacenia podatku w podwyższonej stawce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Paliwami opałowymi, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Obowiązujące przepisy nie precyzują pojęcia - cel opałowy. W konsekwencji należy odnieść się w tym zakresie do potocznego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w: Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. Bogusława Dunaj, Warszawa 2007, t. 2 s. 1115, pojęcie „opał” oznacza to, czym się pali, ogrzewa pomieszczenia, natomiast pojęcie „opałowy” oznacza - służący do opalania.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, iż „cel opałowy” spełniony zostanie w każdym przypadku, gdy zużywany olej służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania itp. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, iż mamy tu do czynienia z procesem polegającym na spalaniu paliwa opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych, np. ogrzewania różnego rodzaju pomieszczeń, co wiąże się z użyciem do tego celu urządzeń grzewczych, przez które, zdaniem tut. Organu, należy rozumieć urządzenia zasilane paliwem opałowym, służące do wytwarzania energii cieplnej. Zużycie oleju na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym, tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania paliwa opałowego na energię cieplną. Innymi słowy przez zużycie oleju na cele opałowe należy rozumieć takie jego zastosowanie, którego celem jest uzyskanie energii cieplnej w wyniku procesu spalania.

Zainteresowany wyjaśnił, iż olej opałowy zużywany w urządzeniu (...) służy do celów opałowych - jest wykorzystywany jako paliwo opałowe, gdyż zużywany jest do podgrzania wody przepływającej przez moduł grzewczy, w którym jest spalany celem uzyskania wysokiej temperatury.

Zatem uznać należy, iż będzie on wytwarzał energię cieplną służącą do celów grzewczych. Taki sposób zużycia oleju w urządzeniu grzewczym może zostać uznany za przeznaczenie tego oleju na cele opałowe, bowiem przedmiotowy olej będzie ulegał spaleniu w celu uzyskania energii cieplnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj