Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-710/10-2/PR
z 1 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-710/10-2/PR
Data
2010.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
pośrednictwo finansowe
usługi pomocnicze
usługi pośrednictwa
zwolnienie


Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia od podatku VAT usług finansowych polegających na usługach maklerskich na rynkach papierów wartościowych oraz usługach pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie kredytów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 65-67



Wniosek ORD-IN 478 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2010 r. (data wpływu 07.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług finansowych polegających na usługach maklerskich na rynkach papierów wartościowych oraz usługach pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie kredytów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 65-67 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług finansowych polegających na usługach maklerskich na rynkach papierów wartościowych oraz usługach pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie kredytów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 65-67.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka działa na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego jako firma inwestycyjna prowadząca działalność maklerską zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. nr 183 poz. 1538 z 2005 r.). Zgodnie z art. 69 ust. 2 i 4 tejże ustawy, działalnością maklerską są między innymi takie usługi jak:

  • doradztwo inwestycyjne;
  • oferowanie instrumentów finansowych;
  • doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią;
  • doradztwo i inne usługi w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw.

W praktyce, Spółka dokonuje na rzecz jej kontrahentów takich świadczeń jak:

  1. Świadczenie w związku z przeprowadzeniem publicznej oferty akcji kontrahenta. Obejmuje ono dokonanie wszystkich niezbędnych czynności, związanych z przygotowaniem prospektu emisyjnego oraz zatwierdzeniem go przez Komisję Nadzoru Finansowego (świadczenie usług doradczych w procesie wyboru optymalnego sposobu i trybu przeprowadzenia oferty publicznej, opracowanie i przedstawienie rekomendacji dotyczącej struktury oferty publicznej, konsultowanie poprawności projektów dokumentacji wewnętrznej, związanej z ofertą publiczną uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym przed Komisją Nadzoru Finansowego), koordynacja czynności składających się na przyjęcie akcji do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, oraz dopuszczenie i wprowadzenie akcji do notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, obsługa subskrypcji akcji oferowanych oraz sprzedaży akcji sprzedawanych, przygotowanie raportu analitycznego przed przeprowadzeniem oferty akcji oferowanych, przygotowanie prezentacji dla potencjalnych inwestorów, organizacja spotkań z inwestorami w kraju.
  2. Podejmowanie działań, mających na celu zaoferowanie akcji kontrahenta w ofercie prywatnej. Świadczenie to obejmuje stałą współpracę z kontrahentem oraz koordynację podejmowanych działań, sporządzenie memorandum inwestycyjnego, przygotowanie umów sprzedaży akcji oraz przyjmowanie środków pieniężnych na pokrycie cen sprzedaży akcji, przygotowanie umów inwestycyjnych związanych z inwestorami. Ponadto, do obowiązków Spółki należy przekazanie kontrahentowi środków pieniężnych, wpłacanych na pokrycie ceny sprzedaży akcji, w transzach określonych w umowie.
  3. Doradztwo w pozyskaniu inwestora finansowego lub branżowego dla kontrahenta. Obejmuje to przygotowanie strategii sprzedaży akcji kontrahenta, prace związane z poszukiwaniem inwestorów (przygotowanie dokumentacji inwestycyjnej, rozpoznanie potencjalnych inwestorów, spotkania ze wstępnie zainteresowanymi inwestorami), reprezentacja zleceniodawcy w procesie due dilligence prowadzonym przez potencjalnych inwestorów, udział w negocjacjach z wybranym inwestorem. Efektem wykonanego świadczenia powinno być zawarcie pomiędzy zleceniodawcą a inwestorem umowy inwestycyjnej lub umowy sprzedaży akcji lub umowy o podobnym charakterze, dotyczącej docelowego przeniesienia własności akcji.
  4. Przygotowanie i przeprowadzenie emisji obligacji, w celu zaoferowania ich określonej liczbie inwestorów lub na rynku publicznym. Obejmuje to także współpracę w związku z dopuszczeniem i wprowadzeniem wyemitowanych obligacji na rynku regulowanym lub alternatywnym. Świadczenie to obejmuje udział w przygotowaniu dokumentacji prawnej, związanej z emisją obligacji, przygotowanie propozycji nabycia, zgodnie z ustawą o obligacjach, przygotowanie i przeprowadzenie procesu oferowania obligacji wybranym inwestorom, przyjmowanie zapisów na obligacje, przekazywanie kontrahentowi środków pieniężnych, zebranych w trakcie emisji obligacji.
  5. Doradztwo w pozyskaniu finansowania dla kontrahenta, w szczególności w formie pożyczki, kredytu lub obligacji. Obejmuje ono prace polegające na zbadaniu i przedstawieniu możliwych form finansowania, przeprowadzenie wstępnych rozmów i negocjacji z podmiotami gotowymi do udzielenia finansowania, przygotowania odpowiedniej dokumentacji i prezentacji. W przypadku finansowania w formie obligacji Spółka podejmuje się również przygotowania oraz przeprowadzenie emisji obligacji, na warunkach określonych odrębnym porozumieniem.

Każde ze świadczeń wskazanych powyżej może być przedmiotem odrębnej Umowy, co do zasady zawartych z różnymi kontrahentami w ramach kompleksowych usług maklerskich oferowanych przez Spółkę. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której dwa lub więcej ze wskazanych świadczeń będzie przedmiotem jednego kontraktu, zawartego z danym kontrahentem. Spółka oferuje świadczenie powyższych usług w rozmaitych konfiguracjach, co oznacza, że kontrahent może dokonać zakupu pojedynczego świadczenia lub kilku świadczeń, w zależności od potrzeb i etapu realizacji docelowego projektu związanego z usługami maklerskimi na rynkach papierów wartościowych. Ponadto, w zależności od zapotrzebowania kontrahenta, dane świadczenie może nieznacznie różnić się zakresem usług dodatkowych, które mu towarzyszą. Nie zmienia to jednak charakteru danej usługi, której istota pozostaje tożsama z świadczeniami wymienionymi w punktach 1-5 stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Spółkę świadczenia, w zakresie opisanym w stanie faktycznym, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT ...

Zdaniem Spółki przedmiotowe świadczenia mieszczą się w wykazie usług zwolnionych od podatku od towarów i usług wymienionych w załączniku nr 4 do Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. dalej „Ustawa o VAT”). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Załącznik 4 do ustawy o VAT, w pozycji 3 wymienia Usługi pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane co do zasady w sekcji J, ex 65-67 Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. Jednocześnie, załącznik nr 4 przedstawia listę usług nominalnie należących do usług pośrednictwa finansowego, które jednak nie podlegają zwolnieniu z VAT. Są to następujące usługi:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10- 00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zdaniem Spółki, świadczenia przez nią wykonywane, przedstawione w stanie faktycznym, należy zakwalifikować do usług pośrednictwa finansowego. Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że w jej ocenie przedmiotowe świadczenia nie są tożsame z powyższą listą usług, których nie obejmuje zwolnienie z opodatkowania. Zdaniem Spółki, przedmiotowe świadczenia należy uznać za „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych”, z wyjątkiem usługi określonej w punkcie 5 stanu faktycznego, która powinna być uznana za „Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie kredytów”. Powyższe typy usług mieszczą się w Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług z 1997 r. pod kodami, odpowiednio, 67.12.10-00.10 oraz 67.13.10-00.10 (dla PKWiU z 2004 r. odpowiednio: 67.12.10-00.10 oraz 67.13.10-00.00, zaś dla PKWiU z 2008 r., odpowiednio, 66.12.11.0 oraz 66.19.99.0). Tym samym, usługi o wskazanych kodach kwalifikacji uznać należy za usługi pośrednictwa finansowego, wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy więc uznać, że podlegają one zwolnieniu z opodatkowania. Spółka pragnie jednocześnie zaznaczyć, że dokonana przez nią kwalifikacja przedmiotowych usług do szeroko pojętych usług pośrednictwa finansowego, oznaczonych wskazanymi powyżej kodami PKWiU opiera się na posiadanej przez Spółkę interpretacji wydanej przez Główny Urząd Statystyczny. W dniu 2 czerwca 2010 r. Główny Urząd Statystyczny wydał bowiem klasyfikację statystyczną usług, które są opisane w przedstawionym stanie faktycznym, zmieniając w pewnym zakresie opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, oraz wskazując, że kodami PKWiU właściwymi dla tych usług są kody przedstawione powyżej.

Spółka pragnie również podkreślić, że jest podmiotem prowadzącym działalność maklerską zgodnie z odrębnymi regulacjami. Charakter tej działalności powoduje, że co do zasady wykonywane przez nią czynności powinny być uznane za czynności pośrednictwa finansowego.

Przedstawione w stanie faktycznym rodzaje czynności są przykładami, które w odrębnych umowach mogą różnić się szczegółami, możliwy jest także odmienny zakres świadczeń towarzyszących głównej usłudze. Jednak zasadniczy charakter usług przedstawionych w stanie faktycznym pozostaje niezmienny. Z tego powodu, tak długo jak niezmienione jest świadczenie zasadnicze na rzecz kontrahenta, uznać należy, że podlega ono zwolnieniu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy; w poz. 3. tego załącznika figurują usługi mieszczące się w PKWiU w Sekcji J ex (65-67), tj.: „Usługi pośrednictwa finansowego”, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz factoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości”.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293), zmienionego § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz.U. z 2009 r. nr 222, poz. 1753), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność maklerską zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi, w ramach której świadczy usługi polegające m.in. na doradztwie inwestycyjnym oferowaniu instrumentów finansowych, doradztwie dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią oraz doradztwie i innych usługach w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw. Zgodnie z uzyskaną interpretacją wydaną przez Główny Urząd Statystyczny, Spółka klasyfikuje wymienione w stanie faktycznym usługi jako „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych” przyporządkowując im symbol PKWiU 67.12.10-00.10 (w odniesieniu do usług wymienionych w punktach od 1 do 4) oraz „Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie kredytów” – PKWiU 67.13.10-00.10 (dotyczy usług opisanych w pkt 5 stanu faktycznego).

Reasumując, na podstawie klasyfikacji statystycznej przedstawionej we wniosku, dokonanej przez upoważniony organ, w świetle obowiązującego stanu prawnego należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę nie zostały objęte wyłączeniem ze zwolnienia od podatku VAT w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Zatem świadczenie opisanych we wniosku usług przez Spółkę korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Tym samym podkreślić należy, iż przedmiotową interpretację oparto na założeniu, iż świadczone usługi faktycznie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.10 „Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów” oraz 67.12.10-00.10 „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych” i traci ona swoją aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj