Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-114/10/EA
z 30 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-114/10/EA
Data
2010.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura VAT
odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatek naliczony
premia pieniężna
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanej faktury dokumentującej usługę - premię pieniężną, opodatkowaną stawką 22%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2010r. (data wpływu 19 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanej faktury dokumentującej usługę - premię pieniężną, opodatkowaną stawką 22% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanej faktury dokumentującej usługę - premię pieniężną, opodatkowaną stawką 22%.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2010r. (data wpływu 19 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-114/10/EA z dnia 6 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą - chów i hodowlę ryb słodkowodnych i w ramach tej działalności sprzedaje wyhodowane przez siebie ryby żywe do różnych sieci handlowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca z sieciami handlowymi zawiera umowę na dostawę ryb żywych, która określa obowiązki i prawa zarówno dostawcy jak i odbiorcy. Umowa zawiera zapis dotyczący premii pieniężnej należnej sieciom handlowym: „(...) Premia pieniężna jest to wynagrodzenie należne zamawiającym za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy, mierzone w oparciu o nabycie przez wszystkich zamawiających określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie (...)”.

W praktyce wygląda to tak, że w ramach tych działań sieci zobowiązują się do właściwego prezentowania produktów Wnioskodawcy (w tym przypadku ryb), wykorzystywania materiałów reklamowych, promocyjnych i informacyjnych dostarczanych przez Wnioskodawcę, odpowiedniego eksponowania, optymalizacji asortymentu.

Wysokość tej premii ustalana jest procentowo od łącznej wartości netto sprzedanych ryb. Sieci handlowe wystawiają dla Wnioskodawcy faktury VAT, na których jest wykazana kwota premii wraz z naliczonym 22% podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność rolniczą jako osoba fizyczna. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest chów i hodowla ryb słodkowodnych oraz ich sprzedaż hurtowa. W celu intensyfikacji sprzedaży Wnioskodawca zawarł umowę z sieciami handlowymi na dostawy żywych ryb. Umowa ta reguluje zasady współpracy określając obowiązki dostawcy i odbiorcy. Wypełnienie warunków umowy powoduje to, że odbiorcy otrzymują premie pieniężne. Aby otrzymać taką premię, trzeba spełnić nałożone kryteria oraz wykonać szereg czynności.

Sieci handlowe wystawiają dla Wnioskodawcy faktury VAT, na których jest wykazywana kwota premii wraz z naliczonym 22% podatkiem VAT za wykonane usługi wg zrealizowanego obrotu.

Obowiązki z umowy, które należy wykonywać aby otrzymać okresową premię pieniężną:

  • udostępnienie powierzchni w placówkach handlowych zamawiającego celem umożliwienia przeprowadzenia przez dostawcę promocji towarów,
  • dystrybucję dostarczonych przez dostawcę materiałów reklamowych,
  • wyeksponowanie logo/marki towaru dostawcy.

Umowa obejmuje również takie czynności jak konsultacje w zakresie ceny, jakości, pozycjonowania na rynku, planów sprzedaży, projektów marketingowych i innych istotnych dla handlu towarami dostawcy.

Kontrahenci świadczą ww. usługi aby zwiększyć poziom sprzedaży towarów oferowanych przez firmę Wnioskodawcy.

Jeżeli chodzi o klasyfikację PKWiU, to uwzględniając przepisy art. 5 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi wg ustawy o podatku VAT jest szersze od definicji w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU.

Wypłacone premie pieniężne kontrahentom są wyliczane w stałym procencie bez określenia progów obrotów, a wysokość premii zależy tylko od osiągniętego obrotu.

Premię ustala się na podstawie osiągniętego obrotu w okresie miesięcznym potwierdzonym przez obie strony, a wysokość premii oblicza się: procent (ustalony w umowie) razy wartość netto obrotu. Na tą okoliczność jest wystawiana faktura VAT przez odbiorcę Wnioskodawcy.

Pomiędzy stronami jest zawarta umowa, z której wynika obowiązek eksponowania towarów, reklamowania oraz innych czynności opisanych wyżej.

Zawarta umowa reguluje jakie muszą być podjęte działania w celu intensyfikacji sprzedaży. Gdy nie będą podjęte działania w zakresie świadczonych usług na rzecz firmy Wnioskodawcy premia nie będzie wypłacana.

Wypłacane premie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sieci handlowe prawidłowo zakwalifikowały premię pieniężną (określoną w umowie) jako usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a tym samym czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez sieci handlowe na udzieloną premię pieniężną...

Zdaniem Wnioskodawcy (własne stanowisko przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 kwietnia 2010r. - data wpływu 19 kwietnia 2010r.), w opisanym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług kontrahentów Wnioskodawcy (odbiorców) na rzecz firmy Wnioskodawcy, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a uzyskane przez nich premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Podatek od towarów i usług wykazany na wystawionych przez odbiorców fakturach VAT dokumentujących opisywane usługi wynagradzane w formie premii pieniężnych stanowi dla Wnioskodawcy podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone przez kontrahentów usługi przekładają się na wartość towarów nabywanych przez nich, a tym samym przynoszą korzyść w postaci zwiększenia sprzedaży Wnioskodawcy. Na podstawie art. 88 ust. 1 ustawy o podatku VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez odbiorców Wnioskodawcy.

Szczegółowy zakres wykonywanych usług regulują umowy zawarte z odbiorcami Wnioskodawcy, co potwierdza, iż bez ich realizacji nie byłoby premii, a tym samym czynności te są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dającymi prawo do odliczenia podatku zawartego na fakturach wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy określeniem „usług” objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą - chów i hodowlę ryb słodkowodnych i w ramach tej działalności sprzedaje wyhodowane przez siebie ryby żywe do różnych sieci handlowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca z sieciami handlowymi zawiera umowę na dostawę ryb żywych, która określa obowiązki i prawa zarówno dostawcy jak i odbiorcy. Umowa zawiera zapis dotyczący premii pieniężnej należnej sieciom handlowym: „(...) Premia pieniężna jest to wynagrodzenie należne zamawiającym za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy, mierzone w oparciu o nabycie przez wszystkich zamawiających określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie (...)”.

W praktyce wygląda to tak, że w ramach tych działań sieci zobowiązują się do właściwego prezentowania produktów Wnioskodawcy (w tym przypadku ryb), wykorzystywania materiałów reklamowych, promocyjnych i informacyjnych dostarczanych przez Wnioskodawcę, odpowiedniego eksponowania, optymalizacji asortymentu.

Wysokość tej premii ustalana jest procentowo od łącznej wartości netto sprzedanych ryb. Sieci handlowe wystawiają dla Wnioskodawcy faktury VAT, na których jest wykazana kwota premii wraz z naliczonym 22% podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność rolniczą jako osoba fizyczna. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest chów i hodowla ryb słodkowodnych oraz ich sprzedaż hurtowa. W celu intensyfikacji sprzedaży Wnioskodawca zawarł umowę z sieciami handlowymi na dostawy żywych ryb. Umowa ta reguluje zasady współpracy określając obowiązki dostawcy i odbiorcy. Wypełnienie warunków umowy powoduje to, że odbiorcy otrzymują premie pieniężne. Aby otrzymać taką premię, trzeba spełnić nałożone kryteria oraz wykonać szereg czynności.

Sieci handlowe wystawiają dla Wnioskodawcy faktury VAT, na których jest wykazywana kwota premii wraz z naliczonym 22% podatkiem VAT za wykonane usługi wg zrealizowanego obrotu.

Obowiązki z umowy, które należy wykonywać aby otrzymać okresową premię pieniężną:

  • udostępnienie powierzchni w placówkach handlowych zamawiającego celem umożliwienia przeprowadzenia przez dostawcę promocji towarów,
  • dystrybucję dostarczonych przez dostawcę materiałów reklamowych,
  • wyeksponowanie logo/marki towaru dostawcy.

Umowa obejmuje również takie czynności jak konsultacje w zakresie ceny, jakości, pozycjonowania na rynku, planów sprzedaży, projektów marketingowych i innych istotnych dla handlu towarami dostawcy.

Kontrahenci świadczą ww. usługi aby zwiększyć poziom sprzedaży towarów oferowanych przez firmę Wnioskodawcy.

Jeżeli chodzi o klasyfikację PKWiU, to uwzględniając przepisy art. 5 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi wg ustawy o podatku VAT jest szersze od definicji w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU.

Wypłacone premie pieniężne kontrahentom są wyliczane w stałym procencie bez określenia progów obrotów, a wysokość premii zależy tylko od osiągniętego obrotu.

Premię ustala się na podstawie osiągniętego obrotu w okresie miesięcznym potwierdzonym przez obie strony, a wysokość premii oblicza się: procent (ustalony w umowie) razy wartość netto obrotu. Na tą okoliczność jest wystawiana faktura VAT przez odbiorcę Wnioskodawcy.

Pomiędzy stronami jest zawarta umowa, z której wynika obowiązek eksponowania towarów, reklamowania oraz innych czynności opisanych wyżej.

Zawarta umowa reguluje jakie muszą być podjęte działania w celu intensyfikacji sprzedaży. Gdy nie będą podjęte działania w zakresie świadczonych usług na rzecz firmy Wnioskodawcy premia nie będzie wypłacana.

Wypłacane premie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem z opisu sytuacji jednoznacznie wynika, że prowadzone przez kontrahentów (odbiorców) działania promocyjne na rzecz Wnioskodawcy wynikające z przedmiotowej umowy, mają wpływ na wysokość otrzymanej od Wnioskodawcy premii pieniężnej, bowiem ww. umowy przewidują, że premia pieniężna nie będzie wypłacona jeżeli kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług na rzecz firmy Wnioskodawcy, tj. działań w celu intensyfikacji sprzedaży.

Zatem otrzymane przez nabywców premie stanowią rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywców w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii wyliczanej jako procent wartości obrotu, od wartości netto całego obrotu zakupionych towarów przez nabywców jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, za którą nabywcy wystawiają faktury VAT obciążające Wnioskodawcę.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premia pieniężna wyliczana w stałym procencie bez określenia progów obrotów, udzielona w zamian za wykonanie określonych w umowie czynności związanych z promocją towarów Wnioskodawcy i intensyfikacją sprzedaży jest zapłatą za świadczenie przez kontrahentów usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, w myśl którego towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem w przypadku, gdy podmiot je otrzymujący jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować – zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – fakturą VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Odnośnie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z otrzymanej faktury dokumentującej świadczenie przez kontrahenta usługi na rzecz Wnioskodawcy, za które wypłacana jest premia pieniężna stwierdzić należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie wynagrodzenie jest wypłacane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie natomiast do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez nabywców (odbiorców) na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, wyłączenia wskazane w powołanych wyżej przepisach art. 88 ust. 3a pkt 2 oraz art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie mają zastosowania. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Końcowo należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja nie wywołuje dla kontrahentów Wnioskodawcy skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj