Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1308/12-4/KG
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 stycznia 2013 r. Nr IPPP2/443-1308/12-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „Ochrona gatunków i siedlisk – obszarze X, poprzez wykup i zagospodarowanie gruntów” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „Ochrona gatunków i siedlisk– obszarze X, poprzez wykup i zagospodarowanie gruntów”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 stycznia 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 stycznia 2013 r. Nr IPPP2/443-1308/12-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 21 stycznia 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca do 31.12.2011 r. był państwową jednostką budżetową, a od 01.01.2012 r. jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 1997 r. w sprawie Parku Narodowego oraz ustawy o ochronie przyrody.


Rodzaj przeważającej działalności wg PKD (2007 r.) to 9104 Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.


Obok wykonywania działalności statutowej - ochrony przyrody uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową. Są to następujące tytuły dochodów:

  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8 %) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży usług i gadżetów edukacyjnych (opodatkowane stawką 23 %),
  • z dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze świadczenia usług parkingowych (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży tusz zwierzyny (opodatkowane stawką 5 %),
  • ze sprzedaży sadzonek drzew i krzewów (opodatkowane stawką 8 %),
  • z udostępniania terenu parku narodowego do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizację imprez (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży biletów wstępu do niektórych obiektów parku (opodatkowane stawką 8 %),
  • ze sprzedaży wydawnictw wg stawek z faktur zakupu,
  • opłat za odstrzały zwierzyny (opodatkowane stawką 23 %).


W dniu 09.03.2011 r. podpisana została umowa nr xxx pomiędzy Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych a Wnioskodawcą o dotację dla projektu pn. „Ochrona gatunków i siedlisk - obszarze X, poprzez wykup i zagospodarowanie gruntów”, w ramach Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko.

Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w latach 01.01.2011-31.12.2013 (85 % wydatków) oraz współfinansowany ze środków dotacji celowej budżetowej na współfinansowanie (15 %).

Celem projektu jest wykupienie ok. 100 ha gruntów prywatnych położonych w granicach Parku i podjęcie działań ochrony czynnej na tych gruntach. Działania te mają poprawić stosunki wodne obszaru Parku, ograniczyć nielegalną penetrację i dewastację obszaru X, wykluczyć na tych gruntach potencjalne zamierzenia inwestycyjne, w szczególności zabudowę mieszkaniową. W ramach realizacji zadań projektu, m.in. na gruntach wykupionych planuje się przeprowadzić w 2013 r. na powierzchni 40 ha koszenie i odkrzaczanie łąk trzęślicowych i łąk ekstensywnych oraz rozebrać 10 zabudowanych gospodarstw. Środki projektu przeznaczone na monitoring mają zapewnić prawidłowy przebieg działań ochronnych i podjęcie w przyszłości konkretnych zadań na wykupywanych gruntach.

Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Wnioskodawca w okresie od 09.03.2011 r. realizował zadania na potrzeby projektu i kwalifikował w koszty projektu całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z obrotem opodatkowanym, ani opodatkowanym i zwolnionym.

Zgodnie z zapisami postanowień dla realizacji projektów, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowalny jeśli beneficjent projektu dostarczy dokument potwierdzający fakt, że był zobowiązany do płacenia i zaliczania w koszty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług zawartego w dowodach zakupu związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w dniu 24 stycznia 2013 r.):


Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?


Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w dniu 24 stycznia 2013 r.):


Wnioskodawca realizując projekt pn. „Ochrona gatunków i siedlisk - obszarze X, poprzez wykup i zagospodarowanie gruntów”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nabywa towary i usługi nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług na potrzeby projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje działalność statutową w zakresie ochrony przyrody, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz świadczy usługi i dokonuje dostawy towarów, z tytułu której to działalności jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Ochrona gatunków i siedlisk - obszarze X, poprzez wykup i zagospodarowanie gruntów”. Celem projektu jest wykupienie ok. 100 ha gruntów prywatnych położonych w granicach Parku i podjęcie działań ochrony czynnej na tych gruntach. Działania te mają poprawić stosunki wodne obszaru Parku, ograniczyć nielegalną penetrację i dewastację obszaru X, wykluczyć na tych gruntach potencjalne zamierzenia inwestycyjne, w szczególności zabudowę mieszkaniową. W ramach realizacji zadań projektu, m.in. na gruntach wykupionych planuje się przeprowadzić w 2013 r. na powierzchni 40 ha koszenie i odkrzaczanie łąk trzęślicowych i łąk ekstensywnych oraz rozebrać 10 zabudowanych gospodarstw. Środki projektu przeznaczone na monitoring mają zapewnić prawidłowy przebieg działań ochronnych i podjęcie w przyszłości konkretnych zadań na wykupywanych gruntach.

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, iż realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą, w sposób bezpośredni bądź pośredni, związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „Ochrona gatunków i siedlisk– obszarze X, poprzez wykup i zagospodarowanie gruntów”.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj