Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-232/10/LSz
z 7 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-232/10/LSz
Data
2010.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność kulturalna
działalność kulturalna
stawki podatku
stawki podatku
usługi kulturalne
usługi kulturalne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wnioskodawca sprzedaje usługi w zakresie kultury polegające na wystawianiu spektakli na zlecenie innych teatrów czy agencji artystycznych, bez dokonywania sprzedaży biletów wstępu, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92 (dział - usługi związane z kulturą, kategoria PKWiU 92.31.2 - Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 970 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010r. (data wpływu do tut. organu 11 marca 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2010r. (data wpływu 21 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla świadczonych na zamówienie usług kulturalnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla świadczonych na zamówienie usług kulturalnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2010r. (data wpływu 21 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Teatr jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach swojej podstawowej działalności świadczy usługi polegające na produkcji i wystawianiu spektakli teatralnych.

Teatr wystawia spektakle również poza swoją siedzibą odsprzedając spektakle innemu teatrowi lub agencji artystycznej. Wynagrodzenie za wystawiony spektakl jest ustalone ryczałtowo. Kontrahent dokonuje na własny rachunek sprzedaży biletów wstępu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że wynagrodzenie jakie otrzymuje teatr za wystawienie spektaklu jest ustalane różnie. W większości przypadków jest to ryczałt i nie zależy od ilości sprzedanych biletów ale są też przypadki kiedy wynagrodzenie za spektakl jest ustalone procentowo w stosunku do wpływów.

Teatr jako sprzedający spektakl innemu podmiotowi nie posiada wiedzy na temat tego czy na sprzedany przez Wnioskodawcę spektakl są następnie sprzedawane bilety. Jest to wiedza, która nie jest potrzebna Wnioskodawcy, dlatego też w umowie na sprzedaż spektaklu nie ma informacji na ten temat. Lata doświadczeń wskazują, że prawie zawsze kupujący „biletuje” spektakl sprzedając go. Nie trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, że kupujący dokonuje transakcji np. z myślą zaproszenia na spektakl dzieci swoich pracowników czy dzieci z Domu Dziecka a wtedy nie dochodzi do sprzedaży biletów.

Usługa kulturalna będąca przedmiotem wniosku jest czynnością wymienioną w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 156. Pozycja 156 obejmuje symbol PKWiU ex 92.3 „Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty przedstawienia i imprezy m.in. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż usługi polegającej na wystawieniu spektaklu teatralnego na zamówienie innego podmiotu (teatr, agencja artystyczna) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem 7% stawki podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usługi polegającej na wystawieniu spektaklu teatralnego za wynagrodzeniem ryczałtowym innemu podmiotowi, który zajmuje się sprzedażą biletów wstępu jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2, gdyż jest to czynność mieszcząca się w poz. 156 załącznika nr 3.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z interpretacją Urzędu Skarbowego, wydaną innemu teatrowi 14 lipca 2004 roku.

Sprzedaż ryczałtowa na rzecz innego podmiotu jest zdaniem Wnioskodawcy sprzedawaniem wstępu na spektakl a to co dalej robi kontrahent nie powinno mieć decydującego znaczenia co do sposobu opodatkowania usługi.

Zapytanie Wnioskodawcy jest wynikiem coraz częściej pojawiających się interpretacji z których wynika, że w ostatnich latach Izby Skarbowe przyjmują dość powszechnie, że sprzedaż spektaklu teatralnego poza siedzibą teatru na zlecenia innych organizatorów za odpłatnością ryczałtową jest sprzedażą zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in. wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
          5a.usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
         5b.wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 156 jako opodatkowane 7% stawką podatku VAT wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92.3 - usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12)

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi. W tym przypadku określenie grupy ex 92 wymieniono zarówno w załączniku nr 3 dotyczącym opodatkowania stawką 7%, jak i w załączniku nr 4 dla wykazu usług zwolnionych od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

W załączniku nr 3 poz. 156 zawężono tę grupę do usług oznaczonych jako ex 92.3, lecz tylko w zakresie biletów wstępu. Natomiast w załączniku nr 4 do ustawy oznakowano całą grupę ex 92 jako związane z kulturą, rekreacją i sportem, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej podstawowej działalności świadczy usługi polegające na produkcji i wystawianiu spektakli teatralnych. Wnioskodawca wystawia spektakle również poza swoją siedzibą odsprzedając spektakle innemu teatrowi lub agencji artystycznej. Wynagrodzenie za wystawiony spektakl jest ustalone ryczałtowo i nie zależy od ilości sprzedanych biletów ale są też przypadki kiedy wynagrodzenie za spektakl jest ustalone procentowo w stosunku do wpływów. Kontrahent dokonuje na własny rachunek sprzedaży biletów wstępu.

Wnioskodawca wskazał także, że usługa kulturalna będąca przedmiotem wniosku jest czynnością wymienioną w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 156. Pozycja 156 obejmuje symbol PKWiU ex 92.3 „Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty przedstawienia i imprezy m.in. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2).

Z powyższego opisu wynika, że Wnioskodawca otrzymując opłatę ryczałtową (czy też wynagrodzenie ustalone jest w inny sposób), sam nie dokonuje sprzedaży biletów wstępu ani sam nie pobiera opłat za wstęp w postaci biletów, na odsprzedawane innemu teatrowi lub agencji artystycznej swoje spektakle, bowiem jak sam Wnioskodawca we wniosku wskazał „…teatr jako sprzedający spektakl innemu podmiotowi nie posiada wiedzy na temat tego czy na sprzedany przez nas spektakl są następnie sprzedawane bilety. Jest to wiedza, która nie jest nam potrzebna, dlatego też w umowie na sprzedaż spektaklu nie ma informacji na ten temat”.

W związku z powyższym usługi kulturalne świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami wymienionymi w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 156 - „Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty przedstawienia i imprezy m.in. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2).

Wnioskodawca świadczy jedynie usługi, tj. sprzedaje usługi w zakresie kultury polegające na wystawianiu spektakli na zlecenie innych teatrów czy agencji artystycznych, bez dokonywania sprzedaży biletów wstępu, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92 (dział - usługi związane z kulturą, kategoria PKWiU 92.31.2 - Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny podatnik świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU 92.31.2 wskazane przez Wnioskodawcę.

W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja (informacja) Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków – Stare Miasto z dnia 14 lipca 2004r. niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika, dla którego została wydana w jego indywidualnej sprawie, zatem dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretację przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj