Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-616/10-4/MPe
z 29 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-616/10-4/MPe
Data
2010.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
eksport towarów
eksport towarów
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia
odliczenie podatku
odliczenie podatku
transakcja łańcuchowa (szeregowa)
transakcja łańcuchowa (szeregowa)


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania transakcji łańcuchowej.



Wniosek ORD-IN 698 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.06.2010r. (data wpływu 22.06.2010r.) uzupełnione w dniu 16.08.2010r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 30.07.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji łańcuchowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.06.2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16.08.2010r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 30.07.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji łańcuchowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje udział w transakcji łańcuchowej. W transakcji, oprócz Spółki wezmą udział jeszcze dwa podmioty: podmiot krajowy (dalej: „podmiot A”) - spółka zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług w Polsce oraz podmiot pozaunijny (dalej: „podmiot C”) - spółka spoza Unii Europejskiej, niezarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej w żadnym z państw członkowskich UE.

Transakcja będzie polegała na dostawach pomiędzy podmiotem A, Spółką oraz podmiotem C. Jednakże towar będzie transportowany bezpośrednio od pierwszego kontrahenta do nabywcy końcowego, tj. od podmiotu A do podmiotu C. Za kwestie transportu odpowiadać będzie podmiot A, który będzie zlecał obsługę logistyczną dotyczącą wysyłki towarów. Dostawy towarów będą się odbywać na warunkach INCOTERMS: CIF (port przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty), CER (port przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty) lub DES (port przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty) w zależności od indywidualnych ustaleń z danym kontrahentem końcowym.

Podmiot A będzie również dokonywał zgłoszenia towarów do odprawy celnej eksportowej. W zgłoszeniu celnym jako dostawca (eksporter) wskazany będzie podmiot A natomiast odbiorcą będzie podmiot C.

Podmiot A wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT opodatkowaną stawką 0% na podstawie art. 41 ustawy o VAT. Na fakturze VAT jako dostawca (sprzedawca) określony będzie podmiot A, jako nabywca Spółka, zaś odbiorcą będzie podmiot C. Sprzedaż pomiędzy Spółką a podmiotem C będzie mieć miejsce poza terytorium Unii Europejskiej i będzie przez Spółkę udokumentowana fakturą sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy miejscem opodatkowania dostawy towarów pomiędzy podmiotem A i Spółką będzie terytorium Polski...
  2. Czy dostawa towarów pomiędzy podmiotem A i Spółką, po spełnieniu wymogów przewidzianych w ustawie o VAT, będzie eksportem towarów...
  3. Czy miejscem opodatkowania dostawy towarów pomiędzy Spółką a podmiotem C będzie terytorium położone poza Unią Europejską...
  4. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dostawami towarów poza terytorium kraju...

Zdaniem Spółki, miejscem dostawy towarów pomiędzy podmiotem A a Spółką będzie terytorium Polski. Jednocześnie dostawa towarów pomiędzy podmiotem A a Spółką po spełnieniu wymogów przewidzianych w ustawie o VAT, będzie eksportem towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT. W ocenie Spółki miejscem dostawy towarów pomiędzy Spółką a podmiotem C będzie terytorium położone poza terytorium Unii Europejskiej. Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dostawami towarów poza terytorium kraju pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ad. 1 i 3

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT: „W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.”

Powyższy przepis dotyczy tzw. dostawy łańcuchowej. Dostawy łańcuchowe to transakcje zawierane pomiędzy kilkoma podmiotami (co najmniej trzema), które dotyczą jednego towaru, który jest wydawany bezpośrednio przez pierwszego dostawcę ostatniemu nabywcy.

W konsekwencji, w przypadku opisanym w stanie faktycznym, będą miały miejsce dwie dostawy towarów:

  1. pomiędzy podmiotem A i Spółką, oraz
  2. pomiędzy Spółką a podmiotem C,

przy czym pierwszy z kontrahentów (podmiot A) wyda towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności kontrahentowi (podmiot C).

Zgodnie z zasadą ogólną, miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Polska ustawa o VAT wprowadziła szczególne zasady określania miejsca dostawy w przypadku tzw. dostaw łańcuchowych. Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT: „W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie”.

W przypadku Spółki mamy sytuację, w której kilka podmiotów (podmiot A, Spółka, podmiot C) dokonuje dostawy tego samego towaru. Towar jest transportowany (jego transport jest zlecany) i wydawany przez pierwszy podmiot (podmiot A) bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy (podmiot C). W związku z powyższym, zastosowanie znajdzie wyłącznie zdanie pierwsze powyższego przepisu, zgodnie z którym transport towarów należy przyporządkować tylko jednej dostawie - to jest dostawie pomiędzy podmiotem A a Spółką. Natomiast zdanie drugie art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, jako, iż transport nie jest w gestii Spółki, nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, (w przedmiotowej sytuacji towar jest wysyłany na zlecenie pierwszego kontrahenta w łańcuchu).

W konsekwencji, dla pierwszej transakcji w łańcuchu (pomiędzy podmiotem A a Spółką) zastosowanie znajdzie zasada ogólna, wyrażona w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z powyższą zasadą miejscem dostawy towarów wysyłanych przez dokonującego ich dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki - to jest terytorium Polski.

Art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT doprecyzowuje, iż w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Rezultatem powyższego jest uznanie, iż miejscem dostawy pomiędzy Spółką a podmiotem C jest terytorium poza Wspólnotą.

Przedstawiona przez Spółkę interpretacja przepisów art. 22 ustawy o VAT znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w wydanej interpretacji z dnia 15 listopada 2007 r., nr 1401/PH-II/4407/14-3/07/MZ/PV-II stwierdził: „(…) w przepisie art. 22 ust. 2 mowa jest o sytuacji gdy towary transportuje nabywca, który następnie dokonuje jego dostawy. W przedmiotowej sprawie, jako element stanu faktycznego Strona wskazała, iż towary transportuje pierwszy sprzedawca (…). Oznacza to, iż w przedmiotowej sprawie towar nie jest transportowany przez nabywcę, który następnie dokonuje jego dostawy, czyli przez Spółkę, ale przez pierwszy w łańcuchu podmiot (…), zatem to dostawie dokonanej przez niego na rzecz Strony należy ten transport przypisać. Dostawę zaś dokonywaną przez Spółkę na rzecz ostatecznego odbiorcy towarów (…) jako dostawę następującą po transporcie towarów, zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia transportu tych towarów.”

Ad. 2

Dostawa dokonana przez podmiot A na rzecz Spółki będzie spełniała definicję eksportu, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez eksport towarów należy rozumieć potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT. Podmiot A będzie bowiem odpowiedzialny za dokonanie zgłoszenia towarów (lub zlecenie dokonania takiego zgłoszenia w jego imieniu) do odprawy celnej eksportowej, a w zgłoszeniu jako odbiorca będzie wskazany podmiot pozaunijny - podmiot C.

W konsekwencji, o ile spełnione zostaną wszystkie przesłanki przewidziane w ustawie o VAT, tzn. nastąpi potwierdzenie przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu dostawy pomiędzy podmiotem A a Spółką, to transakcja ta będzie uznana za eksport towarów w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Ad. 4

Odnosząc się do kwestii związanej z prawem Spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Spółka pragnie wskazać, iż na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT: „Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...), jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

  1. dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te byty wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami”.

Jak zostało to przez Spółkę wskazane wcześniej, miejscem dostawy towarów dokonanej przez nią na rzecz podmiotu C będzie terytorium poza terytorium kraju (jak również poza terytorium Wspólnoty). Spółce przysługuje jednak - na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli w sytuacji świadczenia analogicznej dostawy w kraju miałaby prawo do odliczenia podatku. W ocenie Spółki, w przypadku dokonania analogicznej dostawy krajowej Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych.

Ponadto, Spółka, dla możliwości zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego, powinna posiadać dokumenty (potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju), z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami dokonanymi poza terytorium kraju.

Podsumowanie:

W ocenie Spółki:

  • dostawa pomiędzy podmiotem A a Spółką będzie miała miejsce na terytorium Polski i będzie stanowiła eksport towarów (po spełnieniu warunków z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT) opodatkowany stawką 0% VAT;
  • dostawa pomiędzy Spółką a podmiotem C będzie miała miejsce poza terytorium Wspólnoty, w związku z czym nie będzie podlegała regulacjom ustawy o VAT;
  • Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonaniem dostawy poza terytorium kraju (Wspólnoty) przy założeniu, że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby dostawa była zrealizowana na terytorium kraju, a Spółka będzie posiadać dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W przypadku transakcji łańcuchowych, tj. transakcji, w których występuje kilka podmiotów zawierających transakcje dotyczące jednego przedmiotu, który przekazywany jest przez pierwszy podmiot w łańcuchu na rzecz ostatniego z podmiotów, ustanowiono szczególne zasady dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów. Regulują to przepisy art. 7 ust. 8 i art. 22 ust. 1-3 ustawy.

W treści art. 7 ust. 8 ustawy wskazano, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Przepisy art. 22 ustawy określają miejsce świadczenia przy dostawie towarów. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest dostawa.

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak wynika natomiast z art. 22 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

Na podstawie regulacji art. 22 ust. 3 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  • poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,
  • następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Z opisu przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, iż Spółka planuje udział w transakcji łańcuchowej. W transakcji tej, oprócz Spółki wezmą udział jeszcze dwa podmioty: podmiot krajowy „A” - spółka zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług w Polsce oraz podmiot pozaunijny „C” - spółka spoza Unii Europejskiej, niezarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej w żadnym z państw członkowskich UE.

Transakcja będzie polegała na dostawach pomiędzy podmiotem A, Spółką oraz podmiotem C. Jednakże towar będzie transportowany bezpośrednio od pierwszego kontrahenta do nabywcy końcowego, tj. od podmiotu A do podmiotu C. Za kwestie transportu odpowiadać będzie podmiot A, który będzie zlecał obsługę logistyczną dotyczącą wysyłki towarów. Dostawy towarów będą się odbywać na warunkach INCOTERMS: CIF (port przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty), CER (port przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty) lub DES (port przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty) w zależności od indywidualnych ustaleń z danym kontrahentem końcowym.

Podmiot A będzie również dokonywał zgłoszenia towarów do odprawy celnej eksportowej. W zgłoszeniu celnym jako dostawca (eksporter) wskazany będzie podmiot A natomiast odbiorcą będzie podmiot C. Podmiot A wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT opodatkowaną stawką 0% na podstawie art. 41 ustawy o VAT. Na fakturze VAT jako dostawca (sprzedawca) określony będzie podmiot A, jako nabywca Spółka, zaś odbiorcą będzie podmiot C. Sprzedaż pomiędzy Spółką a podmiotem C będzie mieć miejsce poza terytorium Unii Europejskiej i będzie przez Spółkę udokumentowana fakturą sprzedaży.

Należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z transportem towarów do kraju znajdującego się poza terytorium UE w wykonaniu sprzedaży, a zatem ma miejsce eksport towarów.

Dostawa towarów pomiędzy podmiotem A a Wnioskodawcą jest dostawą opodatkowaną na terytorium kraju, do której zastosowanie znajdą przepisy dotyczące eksportu. Natomiast dostawa pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem pozaunijnym C jest dostawą opodatkowaną w kraju importu towarów.

Stosownie do treści art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29 października 2005 r., str. 1).

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz, gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium UE, i na niego wystawione są dokumenty eksportowe jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz. W tym przypadku polski eksporter sprzedaje towar podmiotowi zagranicznemu, który wywozi je lub zleca ich wywóz poza granicę Wspólnoty, i dokonuje odprawy celnej we własnym imieniu.

W związku z powyższym, aby doszło do eksportu towarów muszą nastąpić łącznie następujące przesłanki:

  • dochodzi do czynności określonej w art. 7 ustawy o VAT,
  • następnie w konsekwencji tej czynności dochodzi do wywozu towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz,
  • następnie dochodzi do potwierdzenia tego wywozu przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Odnosząc się do kwestii związanej z prawem Spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dostawami towarów poza terytorium kraju powołać należy przepis art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych - co do zasady - do dokonywania czynności opodatkowanych na terytorium kraju. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Jednocześnie w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Tak więc przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy uzależnia możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od spełnienia łącznie wskazanych w tym przepisie warunków, a mianowicie:

  • kwota podatku naliczonego, która ma obniżać kwotę podatku należnego, musi być związana z importowanymi lub nabywanymi towarami i usługami, które dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
  • podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa pomiędzy podmiotem A a Spółką będzie miała miejsce na terytorium Polski i będzie stanowiła eksport towarów (po spełnieniu warunków z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT), dostawa pomiędzy Spółką a podmiotem C będzie miała miejsce poza terytorium Wspólnoty, w związku z czym nie będzie podlegała regulacjom ustawy o VAT oraz, że Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonaniem dostawy poza terytorium kraju (Wspólnoty) przy założeniu, że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby dostawa była zrealizowana na terytorium kraju, a Spółka będzie posiadać dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że z opisu sprawy wynika, iż eksportem towarów będzie podmiot A a nie Wnioskodawca, zatem przepisy dotyczące 0% stawki podatku nie znajdą zastosowania w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy. Stąd też interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana dla Wnioskodawcy nie może rozstrzygać kwestii odnoszących się do obowiązków czy też uprawnień w zakresie podatków jej kontrahentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj