Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1117/10/KG
z 24 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1117/10/KG
Data
2010.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
konsorcjum
konsorcjum
partnerstwo
partnerstwo
projekt badawczy
projekt badawczy
przedsięwzięcia wspólne
przedsięwzięcia wspólne
uczelnie publiczne
uczelnie publiczne
współpraca (kooperacja)
współpraca (kooperacja)


Istota interpretacji
1. Czy przekazywanie przez Lidera konsorcjum środków na realizację poszczególnych zadań (27 zadań badawczych) w ramach projektu jest świadczeniem usług na rzecz partnerów JCET i jednostek współpracujących z JCET?
2. Czy realizacja poszczególnych zadań (27 zadań badawczych) w ramach projektu przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET jest świadczeniem usług na rzecz Lidera konsorcjum w rozumieniu ustawy VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 6 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wzajemnego świadczenie usług w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wzajemnego świadczenie usług w ramach projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet we współpracy z innymi jednostkami naukowo-badawczymi realizuje projekt badawczy pn. „…”.

Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (dalej: POIG), Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.

Zgodnie z zawartą Umową o dofinansowanie projektu z dnia 30 grudnia 2009r. pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucją Pośredniczącą), a Uniwersytetem (Beneficjent) przedmiotem umowy jest udzielenie Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu oraz określa prawa i obowiązki stron umowy wynikających z jego realizacji w zakresie zarządzania, rozliczania, zwrotu dofinansowania, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także w zakresie informacji i promocji. Do umowy o dofinansowanie projektu został podpisany aneks z dnia 9 kwietnia 2010r.

Na podstawie ww. umowy wypłata dofinansowania następuje w formie: refundacji całości lub części poniesionych wydatków kwalifikowanych, albo zaliczki lub w obu formach zgodnie z harmonogramem realizacji projektu, wg. kwartałów po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Projekt składa się z 27 zadań badawczych, które będą realizowane przez 17 zespołów naukowych – 7 zespołów z 5 wydziałów Uniwersytetu, 2 zespoły z Politechniki i z Instytutu Fizyki – „Partnerzy” oraz 8 zespołów z innych jednostek naukowych z całej Polski – Jednostki współpracujące. Do realizacji projektu przystąpiły renomowane jednostki badawczo-rozwojowe: Uniwersytet, Politechnika oraz Instytut Fizyki, Uniwersytet, Uniwersytet, Akademia Wychowania Fizycznego, Instytut Biologii, Akademia Medyczna, Uniwersytet, Akademia oraz Instytut.

W celu uregulowania stosunków pomiędzy partnerami konsorcjum i jednostkami współpracującymi odnośnie realizacji projektu podpisane zostało w dniu 15 kwietnia 2009r. porozumienie o współpracy, w ramach którego funkcję Lidera pełni Uniwersytet.

Celem niniejszego Porozumienia jest rozszerzenie współpracy naukowo-badawczej poprzez:

  • prowadzenie interdyscyplinarnych badań dotyczących roli śródbłonka naczyniowego w rozwoju chorób cywilizacyjnych,
  • prowadzenie interdyscyplinarnych badań nad syntezą mechanizmami działania farmakologicznego i właściwościami terapeutycznymi oryginalnych związków chemicznych (pochodzenia naturalnego i syntetycznego) o działaniu śródbłonkowym, które mogą stanowić podstawę nowych terapii chorób cywilizacyjnych,
  • podejmowanie działań mających na celu dalszy rozwój wynalezionych kandydatów na leki o działaniu śródbłonkowym.

Celem porozumienia jest rozszerzenie współpracy naukowo-badawczej przede wszystkim poprzez prowadzenie specjalistycznych badań oraz działań mających na celu dalszy rozwój wynalezionych leków.

Intencją partnerów JCET jest utworzenie wspólnej, nowoczesnej infrastruktury badawczej w postaci wyspecjalizowanego, akademickiego ośrodka rozwoju leków – JCET.

Na mocy niniejszego porozumienia o współpracy strony zobowiązały się do:

  • wykonania zadań powierzanych partnerowi/jednostce współpracującej w projekcie, wymienionych w umowie o dofinansowanie projektu zawartej z Instytucją Pośredniczącą w zakresie i w terminach w niej określonych, w tym zakupu aparatury badawczej na warunkach określonych w projekcie,
  • ponoszenia kosztów dostarczenia i utrzymania aparatury zakupionej w ramach projektu i umieszczonej u partnera/w danej Jednostce współpracującej oraz ponoszenia odpowiedzialności za utrzymywanie jej w należytym stanie,
  • ponoszenia innych kosztów związanych z realizacją projektu, jeśli są one niekwalifikowalne zgodnie z umową o dofinansowanie projektu,
  • prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym, umożliwiającej pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania oraz przechowywania całej dokumentacji związanej z projektem, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
  • na wniosek Lidera, do bezzwłocznego udzielania wszelkich niezbędnych informacji, wyjaśnień związanych z projektem oraz udostępniania niezbędnych dokumentów w toku prowadzenia projektu.

Ponadto strony w porozumieniu o współpracy zobowiązały się do wypełniania obowiązków określonych w umowie o dofinansowanie projektu, w szczególności w zakresie kontroli, audytu, przechowywania dokumentów, promocji i informacji oraz zamówień publicznych, a także do zapewnienia utrzymania trwałości rezultatów realizacji projektu przez co najmniej 5 lat od czasu przyjęcia i zaakceptowania przez Instytucję Pośredniczącą sprawozdania końcowego z realizacji projektu oraz wniosku o płatność końcową.

Zgodnie z zawartym porozumieniem o współpracy uzyskane w ramach dofinansowania środki przekazywane będą przez Instytucję Pośredniczącą na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane będą na rachunki bankowe stronom porozumienia o współpracy.

Dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług (VAT), Lider, partnerzy oraz jednostki współpracujące zobowiązani są do prowadzenia odrębnej ewidencji, która zawiera wykaz wydatków, w stosunku do których podatek VAT jest uznany za wydatek kwalifikowalny.

Budżet projektu został podzielony pomiędzy poszczególnych partnerów Konsorcjum na zadania (27 zadań badawczych) i każdy z partnerów jest nabywcą towarów i usług w ramach przypadającej na niego części budżetu.

W ramach poszczególnych zadań badawczych przypadających na partnerów konsorcjum zaplanowano następujące kategorie wydatków:

  • zakup materiałów i surowców: odczynniki, zwierzęta laboratoryjne,
  • zakup aparatury badawczej,
  • koszty ochrony patentowej,
  • zakupy związane z promocją projektu (tablice informacyjne, strona internetowa, organizacja konferencji i spotkań roboczych ftp.),
  • panele ekspertów,
  • usługi badawcze zlecane na zewnątrz na zasadzie podwykonawstwa,
  • zakup oprogramowania,
  • delegacje,
  • audyt finansowy.

Każda jednostka w ramach konsorcjum realizuje powyższe wydatki w ramach poszczególnych kategorii we własnym imieniu i na własny rachunek. Zatem ani Lider, ani poszczególni partnerzy i jednostki współpracujące nie świadczą usług na rzecz innego konsorcjanta.

Uzyskane rezultaty łączą się we wspólną merytoryczną całość i w tym znaczeniu większość zakupów w projekcie służy wypracowaniu metodologii świadczenia prac badawczych oraz wspólnego dobra w postaci własności intelektualnej, której planowane jest zapewnienie ochrony w postaci zgłoszenia patentowego. Strony porozumienia o współpracy zobowiązały się do poszanowania autorskich praw osobistych twórców przedmiotu prawa własności intelektualnej, a z tytułu autorskich praw majątkowych przyznać im prawo do części wynagrodzenia z tytułu obrotu tymi prawami.

W celu umożliwienia komercjalizacji wyników realizacji projektu w umowie konsorcjum postanowiono, że wszelkie prawa własności intelektualnej do rozwiązań powstałych w wyniku wykonywanych prac badawczych przewidzianych w projekcie przez partnerów JCET będą przysługiwały poszczególnym partnerom JCET, lub kilku partnerom JCET łącznie, proporcjonalnie do wkładu poszczególnych partnerów JCET w ich powstanie. Analogicznie wszelkie prawa własności intelektualnej do dóbr powstałych w wyniku wykonywanych prac badawczych wspólnie przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET, w tym w szczególności: prawa do uzyskania patentów na wynalazki opracowane wspólnie przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET oraz autorskie prawa majątkowe do wyników badań przeprowadzonych wspólnie przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET będą przysługiwały poszczególnym partnerom JCET, lub kilku partnerom JCET łącznie proporcjonalnie do wkładu poszczególnych partnerów JCET w ich powstanie.

Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum partnerzy JCET i jednostki współpracujące z JCET są zobowiązane niezwłocznie poinformować Lidera o powstaniu dóbr, o których mowa powyżej w celu umożliwienia mu podjęcia działań niezbędnych do zapewnienia właściwej ochrony prawnej dóbr w imieniu i na rzecz uprawnionych stron.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy przekazywanie przez Lidera konsorcjum środków na realizację poszczególnych zadań (27 zadań badawczych) w ramach projektu jest świadczeniem usług na rzecz partnerów JCET i jednostek współpracujących z JCET...
  2. Czy realizacja poszczególnych zadań (27 zadań badawczych) w ramach projektu przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET jest świadczeniem usług na rzecz Lidera konsorcjum w rozumieniu ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. W świetle art. 8 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego. Każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy, głównym celem realizowanego projektu badawczego jest przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych przez członków konsorcjum realizujących projekt badawczy oraz zastosowanie tych wyników w praktyce poprzez wdrożenia w przemyśle oraz realizację usług na rzecz firm z sektora głównie farmaceutycznego. Celem realizacji projektu jest prowadzenie badań i opracowywanie publikacji naukowych, które stanowią bezpośrednią odpowiedź na założenia zaprezentowane w Krajowym Programie Badań Naukowych i Prac Rozwojowych. W ramach tego programu zdefiniowane są obszary badawcze kluczowe z punktu widzenia polityki naukowej Państwa.

Finansowanie projektu badawczego odbywa się na zasadach wskazanych w umowie o dofinansowanie zawartej z Instytucją Pośredniczącą. Należy zauważyć, iż Instytucja Pośrednicząca nie wypłaca wynagrodzenia za świadczenie usług naukowo-badawczych, lecz jedynie (za pośrednictwem Lidera) pokrywa w formie zaliczek i refundacji wydatki poniesione na realizację projektu (w wysokości odpowiadającej wydatkom na realizację zadań powierzonych partnerom i jednostkom współpracującym, zgodnie z budżetem i harmonogramem projektu) na rachunki bankowe stronom porozumienia o współpracy.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż współpraca przy realizacji projektu pomiędzy Liderem, partnerami i jednostkami współpracującymi nie ma charakteru usługi w rozumieniu ustawy VAT i nie ma konieczności wystawiania faktur VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia osoba odbiorcy świadczenia. Usługami są zarówno świadczenia wykonane na rzecz konsumentów, jak i dla przedsiębiorców. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT wskazać należy na jedną istotną cechę usługi. Otóż usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – art. 2 pkt 22 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. „…” finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.

W tym celu zawarł w dniu 15 kwietnia 2009r. umowę konsorcjum, w której jest Liderem projektu.

Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy przekracza możliwości jednego podmiotu. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera – konsorcjanta – wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze.

Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze – umowy konsorcjum – nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku VAT, a zatem do wzajemnych rozliczeń powinni stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od zapisów umowy zależy, czy członkowie konsorcjum świadczą usługi na rzecz Lidera i mają obowiązek wystawić faktury VAT, czy usług tych nie świadczą i nie mają prawa wystawić faktur. Zauważyć trzeba, że umowy należy oceniać nie według nazwy, a według zapisów, które regulują wzajemne prawa i obowiązki stron umowy.

We wniosku wskazano, iż zgodnie z zawartym porozumieniem o współpracy uzyskane w ramach dofinansowania środki przekazywane będą przez Instytucję Pośredniczącą na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane będą na rachunki bankowe stronom porozumienia o współpracy.

Budżet projektu został podzielony pomiędzy poszczególnych partnerów Konsorcjum na zadania (27 zadań badawczych) i każdy z partnerów jest nabywcą towarów i usług w ramach przypadającej na niego części budżetu. Każda jednostka w ramach konsorcjum realizuje wydatki w ramach poszczególnych kategorii we własnym imieniu i na własny rachunek.

W celu umożliwienia komercjalizacji wyników realizacji projektu w umowie konsorcjum postanowiono, że wszelkie prawa własności intelektualnej do rozwiązań powstałych w wyniku wykonywanych prac badawczych przewidzianych w projekcie przez partnerów JCET będą przysługiwały poszczególnym partnerom JCET, lub kilku partnerom JCET łącznie, proporcjonalnie do wkładu poszczególnych partnerów JCET w ich powstanie. Analogicznie wszelkie prawa własności intelektualnej do dóbr powstałych w wyniku wykonywanych prac badawczych wspólnie przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET, w tym w szczególności: prawa do uzyskania patentów na wynalazki opracowane wspólnie przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET oraz autorskie prawa majątkowe do wyników badań przeprowadzonych wspólnie przez partnerów JCET i jednostki współpracujące z JCET będą przysługiwały poszczególnym partnerom JCET, lub kilku partnerom JCET łącznie proporcjonalnie do wkładu poszczególnych partnerów JCET w ich powstanie.

W świetle cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż sama czynność przekazania środków finansowych przez Wnioskodawcę (Lidera Konsorcjum) na rachunek bankowy partnerów JCET (partnerów konsorcjum) i Jednostek współpracujących z JCET nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, iż każda jednostka w ramach konsorcjum realizuje wydatki w ramach poszczególnych kategorii we własnym imieniu i na własny rachunek, zatem poszczególni partnerzy konsorcjum i jednostki współpracujące nie świadczą usług na rzecz Lidera – Wnioskodawcy.

Tym samym przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj