Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-583/10/AW
z 25 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-583/10/AW
Data
2010.08.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
port morski
stawka preferencyjna
stawki podatku
usługi budowlane
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Stawka podatku mająca zastosowanie do robót wykonywanych przy realizacji zadania „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap I - przebudowa falochronu.”



Wniosek ORD-IN 910 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do robót wykonywanych przy realizacji zadania „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap I - przebudowa falochronu.” - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do robót wykonywanych przy realizacji zadania „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap I - przebudowa falochronu.”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka przystąpiła do przetargu „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap I – przebudowa falochronu.” Przedmiotem zamówienia jest dokończenie modernizacji wejścia do portu wewnętrznego, polegającej na przebudowie falochronu, obejmującej poszerzenie głowicy z wyposażeniem w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie od strony wewnętrznej szerokiego narzutu kamiennego rozpraszającego energię falowania oraz wykonanie nabrzeża postojowego dla jednostek zamawiającego. Przedmiot zamówienia obejmuje również umocnienie dna wokół falochronu przy głowicy i od strony wewnętrznej (w wejściu). Celem projektu jest dokończenie modernizacji wejścia do portu wewnętrznego. Modernizacja wejścia jest ściśle związana z realizacją, opracowanej przez „W.” koncepcji pn. „Koncepcja docelowego kształtu torów wodnych, podejściowego i w kanale portowym, umożliwiających sprawną i bezpieczną żeglugę do portu wewnętrznego - Aktualizacja 2005.”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy roboty wykonywane przy realizacji zadania „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap I - przebudowa falochronu.” mają charakter usług w zakresie utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w należytym stanie technicznym, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo żegludze i czy mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%...


Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że obniżoną stawkę podatku 0% stosuje się do usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, czyli utrzymaniem portów, w należytym stanie technicznym, zapewniającym bezpieczeństwo żeglugi.

Spółka wskazała, że przedmiotem zamówienia jest przebudowa - remont falochronu. Przebudowa jest wykonywana zarówno ze względu na jego zły stan techniczny (przegłębienia, zniszczone palisady z palami kozłowymi, ubytki okładziny kamiennej, braki bloków kamiennych na skarpie falochronu, zapadliska skarpy falochronu, duże ubytki obrzutu kamiennego), jak również konieczność utrzymania w należytym stanie toru wodnego, który ma zapewnić bezpieczne wprowadzanie i obsługę statków. Przebudowa falochronu obejmuje poszerzenie głowicy z wyposażeniem w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie od strony wewnętrznej szerokiego narzutu kamiennego rozpraszającego energię falowania oraz wykonanie nabrzeża postojowego wyłącznie dla jednostek Urzędu Morskiego, sprawującego nadzór nad utrzymaniem akwenu i bezpieczeństwem żeglugi. Ochronę zewnętrzną falochronu stanowi warstwa narzutów. Elementem projektu jest również wykonanie oznakowania nawigacyjnego (remont świateł nawigacyjnych wejścia do portu, oświetlenie ostrzegawcze kierownicy falochronu lampami nawigacyjnymi, wykonanie pław nawigacyjnych), które ma zapewnić bezpieczną żeglugę morską. Spółka podniosła, że zły stan techniczny falochronu może spowodować zagrożenie dla parametrów toru wodnego, w tym utrzymania należytej głębokości. Dno wokół falochronu przy głowicy wewnętrznej (w wejściu) zostanie umocnione. W ramach projektu wykonane zostaną roboty pogłębiarkie, zasypowe, jak również podczyszczeniowe dna, mające na celu utrzymanie należytej (dotychczasowej) głębokości toru wodnego. Spółka podkreśliła, iż w projekcie wyraźnie wskazano, że odstąpiono od koncepcji przebudowy toru podejściowego (str. 19 projektu). Opisane prace mają na celu utrzymanie wodnego toru podejściowego w stanie zabezpieczającym bezpieczną żeglugę jednostek pływających. Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że realizowane prace budowlane w ramach opisanego zadania podlegać będą opodatkowaniu wg stawki 0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zaznaczenia wymaga, że wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis cyt. przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawkę podatku do usług polegających na utrzymaniu akwenów portowych i torów podejściowych łącznie muszą być spełnione: kryterium rodzaju robót, tj. prace muszą polegać na utrzymaniu tych obiektów oraz kryterium miejsca, gdzie prace te są wykonywane.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytego w powołanym wyżej przepisie sformułowania. Zgodnie z definicją zawartą we Współczesnym słowniku języka polskiego pod red. B. Dunaja (Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007), słowo „utrzymanie” oznacza zachowywać coś takim, jakim było wcześniej, dbać o coś, zachowywać w odpowiednim stanie.

Biorąc pod uwagę znaczenie tego słowa w kontekście art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy należy przyjąć, że aby zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług, roboty winny mieć na celu zapewnienie akwenom portowym i torom podejściowym uwarunkowań istniejących w ich pierwotnym stanie, w jakim zostały zbudowane, a nie zmianę dotychczasowych warunków lub parametrów eksploatacyjnych.

Ponadto wskazać należy, iż w świetle zapisów Współczesnego słownika języka polskiego, „modernizacja” to unowocześnienie czegoś poprzez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych form działania, zaś „przebudowa” – dokonywanie zmian w budowie czegoś; przebudowanie.


Ponadto zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów zawartymi w piśmie z dnia 13 marca 1995 r.,:


  • przebudowa to wykonanie robót wprowadzających istotne zmiany w obiekcie, dostosowujące go do zmienionych potrzeb użytkowych bądź nowych warunków technicznych;
  • rozbudowa to powiększenie budynków i budowli (zwiększenie ich kubatury lub powierzchni zabudowy);
  • rekonstrukcja to odtworzenie (odbudowanie zniszczonego obiektu) w miejsce jego dotychczasowej lokalizacji (na podstawie danych dotyczących jego pierwotnej formy);
  • adaptacja to przystosowanie obiektu w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie mu nowych cech użytkowych;
  • modernizacja to unowocześnienie, zmiana charakteru modernizowanego obiektu, przystosowanie go do zmienionych warunków użytkowania, nadanie mu nowych cech użytkowych pozwalających na obniżenie kosztów eksploatacji, poprawę jakości usług lub procesów produkcyjnych w obiekcie.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje również, jakiego rodzaju obiekty traktować należy jako akweny portowe i tory podejściowe. Definicje tych pojęć znaleźć można w aktach prawnych innych gałęzi prawa. I tak, stosownie do dyspozycji przepisu § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o akwenie, rozumie się przez to wszelki obszar pokryty wodą.

Zgodnie z pkt 13 ww. przepisu, nabrzeże - to budowla morska tworząca obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków,

W myśl pkt 34 powołanego paragrafu, przez tor wodny - rozumie się wydzieloną część akwenu, określoną w odrębnych przepisach, utrzymywaną w stanie zapewniającym bezpieczną żeglugę określonych jednostek pływających; kierunek, kilometraż oraz oznaczenie stron toru wodnego wyznacza się od strony morza w kierunku portu. Natomiast torem podejściowym jest tor wodny prowadzący z morza terytorialnego do portu morskiego albo przystani morskiej ( § 2 pkt 35 rozporządzenia ).

Definicję falochronu zawarto w § 2 pkt 8 rozporządzenia, przez które to pojęcie rozumie się budowlę morską osłaniającą całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich.

Z kolei rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 42, poz. 407) w § 1 określa, iż w skład infrastruktury portowej portu G. wchodzą akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje, których wykaz stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.


W ww. załączniku wyszczególniono m.in.:


  1. akweny portowe
    1.1. N. Port
    1.1.1. baseny portowe
    1.1.2. kanały portowe i obrotnice
    1.2. Port P.
    1.2.1. baseny portowe
    1.2.2. tory podejściowe i obrotnice
  2. falochrony
    2.1. Port P.
  3. pirsy, pomosty, przegrody, dalby, wyspy cumownicze, estakady
  4. nabrzeża
  5. torowiska portowych urządzeń przeładunkowych wraz z fundamentami
  6. infrastruktura drogowa
  7. infrastruktura kolejowa
  8. infrastruktura elektroenergetyczna
  9. infrastruktura ciepłownicza
  10. infrastruktura wodociągowa
  11. infrastruktura kanalizacyjna
  12. infrastruktura telekomunikacyjna i informatyczna
  13. infrastruktura ochrony przeciwpożarowej.


Z załącznika tego wynika, iż akweny portowe dla N. Port to:


  1. Baseny portowe:

    1. Basen W.,
    2. Basen G.,

  2. Kanały portowe i obrotnice:

    1. M. od trawersu prawego światła wejściowego do mostu przy Stoczni, w tym:

      1. obrotnica przy Basenie W.
      2. obrotnica przy Basenie G.
      3. obrotnica przy Stoczni

    2. M. od obrotnicy przy H. do mostu S., w tym:

      1. obrotnica przy H.

    3. Kanał K. od obrotnicy przy Stoczni do obrotnicy przy H.


W § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 4, poz. 41 ze zm.) wskazano, że w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu wchodzą m.in.:


  1. następujące tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:

    1. tor podejściowy do N. Portu:

      1. odcinek od pławy NP do pary pław N1-N2, o długości 2,5 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
      2. odcinek od pary pław N1-N2 do pary pław N5-N6, o długości 2,2 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
      3. odcinek od pary pław N5-N6 (w linii nabieżnika) do pary pław N7-N8, o długości 0,96 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
      4. odcinek od pary pław N7-N8 do linii łączącej prawe i lewe światło wejściowe, o długości 1,7 km, szerokości w dnie 150 m i głębokości technicznej 12,0 m,

    2. tor podejściowy do Portu P.:

      1. odcinek od pławy PP do pary pław P1-P2, o długości 5,1 km i głębokości naturalnej większej od 18 m, zapewniającej podejście z dowolnego kierunku,
      2. odcinek od pary pław P1-P2 do linii łączącej prawe i lewe światło wejściowe, o długości 6,3 km, szerokości w dnie 350 m i głębokości technicznej 17,5 m,
      3. obrotnica o średnicy 670 m i głębokości technicznej,

  2. falochrony zewnętrzne:

    1. falochron wejścia do N. Portu o długości 205,0 m,
    2. falochron wejścia do N. Portu o długości 757,2 m,

  3. stałe znaki nawigacyjne;
  4. pływające oznakowanie nawigacyjne;
  5. latarnie morskie;
    1. kotwicowiska;
  6. system referencyjny;
  7. infrastruktura systemu nadzoru i kontroli ruchu statków;
  8. systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;
  9. system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;
  10. zintegrowany system hydrograficzny do badania warunków żeglowności dróg wodnych;
    1. stacje nadbrzeżne automatycznego systemu identyfikacji statków.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka przystąpiła do przetargu „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap I – przebudowa falochronu.” Przedmiotem zamówienia jest dokończenie modernizacji wejścia do portu wewnętrznego, polegającej na przebudowie falochronu poprzez poszerzenie głowicy z wyposażeniem w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie od strony wewnętrznej szerokiego narzutu kamiennego rozpraszającego energię falowania oraz wykonanie nabrzeża postojowego dla jednostek zamawiającego. Przedmiot zamówienia obejmuje również umocnienie dna wokół falochronu przy głowicy i od strony wewnętrznej (w wejściu). Spółka podała, że przebudowa - remont falochronu wykonywana jest zarówno ze względu na jego zły stan techniczny (przegłębienia, zniszczone palisady z palami kozłowymi, ubytki okładziny kamiennej, braki bloków kamiennych na skarpie falochronu, zapadliska skarpy falochronu, duże ubytki obrzutu kamiennego), jak również konieczność utrzymania w należytym stanie toru wodnego, który ma zapewnić bezpieczne wprowadzanie i obsługę statków. Ochronę zewnętrzną falochronu stanowi warstwa narzutów. Elementem projektu jest również wykonanie oznakowania nawigacyjnego (remont świateł nawigacyjnych wejścia do portu, oświetlenie ostrzegawcze kierownicy falochronu lampami nawigacyjnymi, wykonanie pław nawigacyjnych), które ma zapewnić bezpieczną żeglugę morską. W ramach projektu wykonane zostaną roboty pogłębiarkie, zasypowe, jak również podczyszczeniowe dna, mające na celu utrzymanie należytej (dotychczasowej) głębokości toru wodnego.

Mając na uwadze fakt, iż zamówione przez Urząd Morski prace polegają na przebudowie falochronu stwierdzić należy, że w świetle powołanych wyżej regulacji rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej i zawartych w nim definicji, jak również przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 marca 2005 r. oraz z dnia 9 grudnia 2002 r., przedmiotowe usługi nie dotyczą akwenu portowego ani toru podejściowego. Przepisy ww. rozporządzeń odrębnie bowiem definiują pojęcia akwenu portowego, toru podejściowego i infrastruktury portowej - w ramach której znajdują się falochrony i nabrzeża - czyniąc je innymi kategoriami.

Jednocześnie zauważyć należy, że skoro przedmiotem zamówienia jest przebudowa falochronu, obejmująca poszerzenie głowicy z wyposażeniem w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie szerokiego narzutu kamiennego rozpraszającego energię falowania, jak również wykonanie nabrzeża postojowego, oznakowania nawigacyjnego i robót pogłębiarskich, to realizacja tego zamówienia jako całości przez Spółkę spowoduje zmianę parametrów technicznych obiektu. Zatem charakter czynności, świadczonych w ramach zleconego zadania „Modernizacja wejścia do (…)”, wyklucza kwalifikowanie ich jako usługi „utrzymaniowe”.

Reasumując wskazać należy, że przedmiotowe usługi nie są usługami związanymi z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego Spółka przy ich wykonywaniu nie jest uprawniona do zastosowania 0% stawki podatku. Tut. organ nie znajduje również podstaw, aby w przedmiotowej sprawie znalazły zastosowanie inne przepisy wynikające z ustawy, czy rozporządzeń wykonawczych do niej, pozwalające Spółce na zastosowanie preferencyjnej stawki. W konsekwencji świadczenie tych usług będzie podlegać opodatkowaniu podstawową, 22% stawką podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj