Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-581/10-4/JF
z 15 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-581/10-4/JF
Data
2010.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek naliczony


Istota interpretacji
Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących realizacji obowiązków wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zbierania i recyklingu sprzętu elektrycznego i elektronicznego.



Wniosek ORD-IN 310 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2010 r. (data wpływu 14.06.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 05.07.2010 r. (data wpływu 08.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z prowadzeniem publicznej kampanii edukacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z prowadzeniem publicznej kampanii edukacyjnej.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z powyższym pismem z dnia 28.06.2010 r. znak IPPP3-443-581/10-2/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się zbieraniem i recyklingiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Podstawy prawne działania Spółki zostały określone w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 180 poz. 1495). Ustawa określa formę oraz przedmiot działania jak również obowiązki podmiotów zajmujących się odzyskiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Polsce.

Jednym z obowiązków nałożonych przez ww. ustawę jest obowiązek przeznaczania na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5% swoich przychodów. W rozumieniu wyżej wymienionej ustawy (art. 58a) publiczne kampanie edukacyjne oznaczają wszelkie działania mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami w postaci zużytego sprzętu oraz wspomagające osiągnięcie wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, w tym przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, ulotek, broszur informacyjnych i plakatów oraz organizowanie konkursów, konferencji i akcji o charakterze informacyjno-edukacyjnym.

W celu realizacji opisanych wyżej obowiązków Spółka dokonała zakupu towarów i usług tj. usług wykonania przedsięwzięcia „Program edukacji ekologicznej w zakresie postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym”, usług drukowania zaproszeń do konkursu edukacyjnego „Drugie życie elektrośmieci”, reklamy w czasopiśmie „R.”, zakupu serwera wirtualnego, koszulek T-shirt „Drugie życie elektryczności”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z tytułu nabycia towarów i usług w związku z prowadzeniem kampanii edukacyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji kampanii edukacyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka prowadzi działalność w zakresie recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Działalność ta została unormowana w przepisach ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 180 poz. 1495). Przepisy tej ustawy - art. 58 - nakładają na podmioty prowadzące działalność w zakresie recyklingu obowiązek przeznaczania co najmniej 5% swoich przychodów na publiczne kampanie edukacyjne. Ustawa reguluje również przedmiot oraz cele takich kampanii. Prowadzenie kampanii edukacyjnych jest więc niezbędnym elementem aktywności Spółki. Prowadzenie działalności w zakresie recyklingu pociąga za sobą obowiązek organizowania kampanii edukacyjnych i tym samym przeznaczania środków Spółki na ten cel tj. dokonywania zakupów towarów i usług.

W związku z powyższym zakupy dokonane w ramach prowadzenia kampanii edukacyjnych są związane ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Spółkę i tym samym Spółka ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z dokonaniem tych zakupów. Zakup towarów i usług związanych z edukacją ekologiczną jest więc związany ze sprzedażą opodatkowaną usług recyklingu, gdyż ich świadczenie nie byłoby możliwe bez realizacji obowiązków ustawowych podmiotu działającego na postawie wyżej wymienionej ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1495 ze zm.) przedmiotem działania organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest wyłącznie działalność związana z organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling procesami odzysku oraz unieszkodliwianiem zużytego sprzętu, w tym publiczne kampanie edukacyjne. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5% swoich przychodów. Wydatki poniesione na ten cel przez organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego muszą być udokumentowane (ust. 3).

Powyższy przepis zobowiązuje podmioty prowadzące działalność w zakresie odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego do przekazywania części przychodów (5%) na publiczne kampanie edukacyjne, które - jak wynika z art. 58a ww. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - mają polegać na informowaniu przy wykorzystywaniu środków masowego przekazu, ulotek, broszur informacyjnych i plakatów oraz organizowanie konkursów, konferencji i akcji o charakterze informacyjno-edukacyjnym.

Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na wynikający z art. 58 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym fakt, iż organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego prowadzą działalność wyłącznie wskazaną w tym przepisie. Oznacza to, że nie mogą jednocześnie prowadzić innego rodzaju działalności niż wynikająca z tego przepisu. Ponadto, analiza tego przepisu prowadzi do wniosku, że publiczne kampanie edukacyjne są częścią prowadzonej działalności gospodarczej związanej z organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling procesami odzysku oraz unieszkodliwianiem zużytego sprzętu. Zatem prowadzenie takich kampanii jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa.

Poza tym należy wskazać, iż czynności zbierania, przetwarzania, recyklingu i inne niż recykling procesy odzysku oraz unieszkodliwiania zużytego sprzętu są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, bowiem nie zostały wymienione w przepisach regulujących czynności pozostające poza ustawą czy dotyczących zwolnienia od podatku.

Wobec tego należy uznać, że prowadzenie publicznej kampanii edukacyjnej przez podmiot wykonujący ww. działalność opodatkowaną jest związane z czynnościami opodatkowanymi tego podmiotu. W konsekwencji na podatnie art. 86 ust. 1 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na wykonanie przedsięwzięcia w ramach publicznej kampanii edukacyjnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się zbieraniem i recyklingiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jego działalność gospodarcza związana jest z obowiązkiem prowadzenia publicznej kampanii edukacyjnej. W ramach realizacji tych obowiązków Spółka dokonała zakupu towarów i usług, w szczególności usług drukowania zaproszeń do konkursu edukacyjnego „Drugie życie elektrośmieci”, reklamy w czasopiśmie „R.”, zakupu serwera wirtualnego, koszulek T-shirt „Drugie życie elektryczności”.

Jak wynika z działu 3 przedłożonego przez Wnioskodawcę odpisu aktualnego z Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przedmiotem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę jest działalność związana ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów, odzysk surowców (PKD 38) oraz działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami (PKD 39). W związku z tym Wnioskodawca podejmując w ramach działalności gospodarczej ww. czynności prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w tym zakresie. W konsekwencji nabywając usługi związane z czynnościami opodatkowanymi posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy podatkowe należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług takich jak usługi wykonania przedsięwzięcia „Program edukacji ekologicznej w zakresie postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym”, usługi drukowania zaproszeń do konkursu edukacyjnego „Drugie życie elektrośmieci”, reklamy w czasopiśmie „R.”, zakup serwera wirtualnego, koszulek T-shirt „Drugie życie elektryczności” w celu realizacji obowiązków wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj