Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-22/13/MD
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z inwestycją dofinansowywaną ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z inwestycją dofinansowywaną ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu realizacji zadania polegającego na budowie i przebudowie sieci kanalizacji sanitarnej w dwóch miejscowościach zawarła z wykonawcą stosowną umowę o roboty budowlane. Urządzenia służące zbiorowemu zaopatrzeniu w wodę i zbiorowemu odprowadzaniu ścieków Gmina oddała w dzierżawę spółce prawa handlowego na okres 10 lat, uzyskując z tego tytułu czynsz. Zapłata czynszu następuje na podstawie faktury VAT wystawianej przez Gminę na rzecz operatora. Zadanie inwestycyjne jest częściowo finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w udziale do 75% środków kwalifikowanych. Z umowy wynika przy tym, że VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych nie stanowi kosztów kwalifikowanych, ani też nie jest inwestorowi (Gminie) zwracany w innej formie. Realizowane zadanie inwestycyjne polegające na budowie i wymianie sieci wodociągowej wykorzystywane jest do wykonywania czynności opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% (obrót z tytułu czynszu dzierżawy).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy współfinansowanie budowy i przebudowy sieci wodociągowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pozbawia Gminę prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach wykonawców dokumentujących wykonanie umowy o roboty budowlane ?


Zdaniem Gminy, fakt częściowego finansowania budowy i wymiany sieci wodociągowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego nie pozbawia Gminy prawa do odliczenia VAT naliczonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług realizowanego zadania inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi o którym mowa w art. 15 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast art. 15 ust. 6 ustawy określa, iż „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych”.

W zaistniałym stanie faktycznym Gmina zawarła umowę cywilnoprawną o realizację zadania polegającego na budowie i przebudowie sieci wodociągowej oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej wydzierżawia urządzenia służące zbiorowemu zaopatrzeniu w wodę i zbiorowemu odprowadzaniu ścieków. Wymienione czynności wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, tym samym Gmina w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do tych czynności jest podatnikiem VAT. Z tytułu dzierżawy urządzeń Gmina uzyskuje czynsz dzierżawny opodatkowany podstawową stawką w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina (czynny podatnik podatku od towarów i usług) zawarła umowę cywilnoprawną na realizację zadania polegającego na budowie i przebudowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Na podstawie umowy cywilnoprawnej Gmina wydzierżawia te urządzenia (służące zbiorowemu zaopatrzeniu w wodę i zbiorowemu odprowadzaniu ścieków) spółce prawa handlowego. Z tytułu dzierżawy urządzeń Gmina uzyskuje czynsz dzierżawny opodatkowany stawką podatku w wysokości 23%. Zadanie inwestycyjne jest częściowo finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w udziale do 75% środków kwalifikowanych.

Na tym tle Gmina powzięła wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku w związku z inwestycją dofinansowywaną ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy, że Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycia zrealizowane w ramach budowy i przebudowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, skoro infrastruktura ta jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanej (tj. dzierżawy), o ile nie zachodzą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ww. ustawy. Na powyższą kwalifikację prawnopodatkową pozostaje bez wpływu fakt dofinansowania opisanej we wniosku inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj