Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-634/12-2/AA
z 26 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Składany wniosek dotyczy indywidualnej interpretacji, czy przedstawione poniżej zdarzenia gospodarcze są usługami, czy działalnością wytwórczą w wyniku której powstają nowe wyroby a co za tym idzie czy Zainteresowany musi stosować stawkę podatku dochodowego zryczałtowanego 8,5 % czy mogę 5,5 %?

– wytwarzanie śrub naciągowych (cięgien) na zamówienie określonego zleceniodawcy zewnętrznego.

Śruby te Wnioskodawca wykonuje metodą obróbki skrawaniem, obróbki plastycznej i obróbki cieplnej (toczenie, frezowanie, gwintowanie i ulepszanie cieplne). Zainteresowany wykonuje je z materiału zakupionego przez siebie (stali), rodzaj i gatunek materiału określa zleceniodawca.

Śruby te stosuje się jako wyposażenie form do produkcji podkładów kolejowych strunobetonowych. Służą one do napinania strun stalowych w ww. formach przed wypełnieniem ich betonem.

Wg interpretacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z dnia 8 czerwca 2012 wyroby te mieszczą się w grupowaniach PKWiU 25.94.1.

– wytwarzanie tabliczek znamionowych (metryczek) na zamówienie określonego zleceniodawcy zewnętrznego.

Ww. tabliczki Wnioskodawca wykonuje metodą wykrawania na wykrojniku a potem wytłaczania odpowiednich numerów (cyfr i liter) tłocznikiem na prasie mechanicznej. Tabliczki te wykonuje z zakupionej przez siebie blachy stalowej tłocznej i stalowej ocynkowanej. Wyroby te stanowią wyposażenie form do produkcji podkładów kolejowych strunobetonowych (oznaczenie rodzaju i symbolu producenta podkładów).

Wg interpretacji OK i N US wyroby te mieszczą się w grupowaniach PKWiU 25.99.29.0.

– wytwarzanie zapinek, haczyków i zaczepów na zamówienie określonego zleceniodawcy zewnętrznego.

Ww. wyroby Zainteresowany wykonuje metodą obróbki skrawaniem (wiercenie, przecinanie), a także wykrawania i tłoczenia na wykrojnikach i matrycach na prasach mechanicznych.


Ww. wyroby wykonuje z zakupionego przez siebie materiału (blachy stalowej, stalowej ocynkowanej i drutu). Zapinki zaczepy i zaczepy służą zleceniodawcy do montażu za pomocą ich tablic reklamowych w sieci sklepów wielkopowierzchniowych.

Wg interpretacji OK i N US wyroby te mieszczą się w grupowaniach PKWiU 25.99.25.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza stanowi działalność usługową czy też działalność wytwórczą w wyniku której powstają nowe wyroby?
  2. Czy Wnioskodawca musi opłacać podatek dochodowy zryczałtowany 8,5%, czy też może stosować stawkę 5,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją określoną w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), działalnością wytwórczą jest działalność w wyniku której powstają nowe wyroby w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji prowadzona przez podatnika.

W związku z tym, że wytwarzane przez Zainteresowanego wyroby opisane w części G posiadają takie właśnie cechy uważa On, iż uzyskiwane przychody z ich sprzedaży są przychodami z działalności wytwórczej, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zryczałtowanym w wysokości 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ww. ustawy ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednak należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, gdzie w pkt 3 lit. e), jako jedną z przesłanek negatywnych uniemożliwiających korzystanie z opodatkowania w tej formie, ustawodawca wymienił świadczenie usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w tej ustawie określenia oznaczają:

  • działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
  • działalność wytwórcza – działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej o ogólnospołecznej.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie wytwarzania:

  • śrub naciągowych (cięgien) na zamówienie określonego zleceniodawcy zewnętrznego – PKWiU 25.94.1.
  • tabliczek znamionowych (metryczek) na zamówienie określonego zleceniodawcy zewnętrznego PKWiU 25.99.29.0,
  • zapinek, haczyków i zaczepów na zamówienie określonego zleceniodawcy zewnętrznego PKWiU 25.99.25.0.

Wnioskodawca wytwarza ww. elementy z materiałów zakupionych przez siebie.

Przenosząc wyżej wskazane przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi wykonywane przez Wnioskodawcę dotyczące wytwarzania śrub naciągowych (cięgien), tabliczek znamionowych (metryczek), zapinek, haczyków i zaczepów na indywidualne zamówienie określonego zleceniodawcy, z zastosowaniem własnych materiałów wykonawcy nie są przychodem z działalności wytwórczej. Bowiem w rozumieniu ww. art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za działalność wytwórczą uważa się działalność w wyniku której powstają nowe wyroby (…), natomiast w związku z tym, że wyroby wytwarzane przez Wnioskodawcę posiadają cechy indywidualnie określone przez osobę zamawiającą działalność tą należy uznać za działalność usługową, podlegającą opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę, działalność polegającą na wytwarzaniu śrub naciągowych (cięgien), tabliczek znamionowych (metryczek), zapinek, haczyków i zaczepów z własnego materiału na zamówienie określonego zleceniodawcy, należy zakwalifikować jako działalność usługowa w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z tym, że wskazana przez Wnioskodawcę działalność nie została wymieniona przez ustawodawcę w załączniku nr 2 do ustawy, przychody uzyskane z tytułu produkcji wyrobów wskazanych we wniosku podlegają opodatkowaniu wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj