Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-846/10/KG
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-846/10/KG
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
patenty
patenty
proporcja
proporcja
uczelnie publiczne
uczelnie publiczne
usługi zwolnione
usługi zwolnione


Istota interpretacji
Uniwersytet ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010r. (data wpływu 8 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.) oraz dnia 1 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT na bieżąco od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT na bieżąco od wydatków ponoszonych na realizację projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-846/10/KG z dnia 5 sierpnia 2010r. oraz pismem z dnia 1 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT oraz składa deklaracje VAT-7.

Realizuje projekt badawczy pn. „…”, finansowany ze środków Unii Europejskiej i z budżetu państwa, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe).

Celem działania jest wsparcie badań o szczególnym znaczeniu dla budowania gospodarki opartej na wiedzy, co jest elementem polityki naukowej i innowacyjnej państwa, a dofinansowanie jest udzielane na realizację projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym.

Najważniejszymi kryteriami oceny projektu, które zadecydowały o przyznaniu mu dofinansowania była aplikacyjność zaproponowanych badań dla gospodarki oraz ich poziom naukowy.

Realizując projekt Uniwersytet zobowiązany jest do składania raportów okresowych i końcowego, które są oceniane przez instytucję finansującą (Ośrodek Przetwarzania Informacji) pod kątem zgodności wykonania projektu z dołączonym do umowy o dofinansowanie kosztorysem i harmonogramem prac oraz pod względem merytorycznym.

W ramach projektu prowadzone są badania naukowe przez osoby zatrudnione na U., a także przewidziano zatrudnienie osób z innych instytucji (szkoła wyższa, oczyszczalnia ścieków) oraz dwóch zagranicznych specjalistów. Projekt przewiduje zakup wyposażenia laboratoryjnego, materiałów i odczynników potrzebnych do badań. Refundowane będą także koszty ogólne projektu: koszty utrzymania biura i pomieszczeń, w których Projekt jest realizowany, zakup sprzętu komputerowego, zatrudnienie personelu zarządzającego, koszty delegacji i udziału w konferencjach naukowych. W trakcie trwania projektu Uniwersytet nie będzie osiągał żadnych przychodów związanych z jego realizacją.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie prawo do korzystania i rozporządzania uzyskanymi wynikami badań (wypracowaną własnością intelektualną) zachowuje Uniwersytet, nie przechodzi ono w żadnym stopniu na instytucję finansującą i/lub inne podmioty.

Uniwersytet figuruje i będzie figurował na wszystkich fakturach jako nabywca towarów i usług dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu.

Głównym celem projektu jest opracowanie innowacyjnej, biologicznej metody zwalczania puchnięcia osadu czynnego w oczyszczalniach ścieków.

Prace polegają na przetestowaniu w warunkach laboratoryjnych skuteczności .... W kolejnej fazie przewidziano eksperymenty w skali technologicznej przeprowadzane w oczyszczalniach ścieków.

Wśród rezultatów projektu przewidziano między innymi: zgłoszenia patentowe, komercjalizację wyników badań, wdrożenie nowych rozwiązań w oczyszczalniach ścieków, a także wydanie nieodpłatnie ogólnie dostępnych publikacji naukowych oraz wykorzystanie metodologii badawczej w działalności dydaktycznej.

Po zakończenia realizacji projektu, zakupiona z jego środków aparatura badawcza będzie wykorzystywana dla potrzeb Uniwersytetu, głównie w związku z badaniami prowadzonymi w ramach codziennej pracy zatrudnionych naukowców oraz planuje się odpłatne udostępnianie licencji na opracowaną technologię i wdrożenie przemysłowe.

Należy zaznaczyć, iż dysponent środków dopuszcza sytuację, w której część badawcza projektu zakończy się konkluzją, iż zbadana technologia, metoda, substancja, itp. może nie mieć praktycznego zastosowania w życiu gospodarczym, np. ze względu na zbyt dużą kosztochłonność. Również już sama część badawcza może zakończyć się niepowodzeniem, gdy ostatecznie nie dojdzie do wypracowania nowego rozwiązania, które mogłoby być przedmiotem sprzedaży.

Nie jest w tej chwili możliwe dokładne ustalenie, w jakiej części zakupy w ramach projektu będą służyć czynnościom opodatkowanym, dlatego też w tym przypadku Uniwersytet stosuje obliczony dla całości sprzedaży tej jednostki wskaźnik struktury, który w roku 2009 wynosił 15% (jako udział sprzedaży opodatkowanej), a w roku 2010 wynosi 16%.

W uzupełnieniu z dnia 1 września 2010r. został ostatecznie przedstawiony następujące stan faktyczny:

Według stanu wiedzy na dzień dzisiejszy, zakupione w ramach projektu składniki majątkowe, tj. sprzęt komputerowy, wyposażenie laboratoryjne, odczynniki itp. nie zużyte w toku realizacji projektu będą wykorzystywane w działalności dydaktycznej Jednostki (czynności zwolnione), której zostaną przekazane.

Jednym z założeń projektu jest opracowanie „biologicznej metody kontroli puchnięcia osadu czynnego” w oczyszczalniach ścieków. Otrzymane wsparcie finansowe służy pokryciu przewidywanych w chwili złożenia wniosku kosztów badań naukowych. Wyniki prac są sukcesywnie publikowane w czasopismach naukowych i nie stanowią tajemnicy w rozumieniu prawa. Jednak w przypadku opracowania skutecznej metody zwalczania puchnięcia osadu czynnego, przewidziano ochronę patentową „metody”, a dalekosiężną intencją Wnioskodawcy jest praktyczne jej wdrożenie w zainteresowanych nową technologią oczyszczalniach ścieków. Komercjalizacją wyników, tj. sprzedażą licencji, czy gotowej technologii itp. zainteresowana jest firma Sp. z. o.o powstała przy Uniwersytecie. Tak więc efekty projekty będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Podstawowa działalność Wnioskodawcy to działalność dydaktyczna, publikacje (czynności zwolnione z podatku VAT). W większości zaplanowanych w projekcie zadań przewidziano zaangażowanie studentów i zatrudnienie doktorantów, którzy uczestnicząc w badaniach nabywają jednocześnie wiedzę i umiejętności objęte tokiem studiów i przydatne w późniejszym życiu zawodowym. Nabyty w ramach projektu sprzęt i urządzenia służyć będą w okresie trwania projektu (2010-2012) badaniom naukowym, których celem jest: opracowanie skutecznej metody zwalczania puchnięcia osadu czynnego oraz jej ochrona patentowa (czynności opodatkowane), a także jej praktyczne wdrożenie w zainteresowanych nową technologią oczyszczalniach ścieków (czynności opodatkowane).

A po ukończeniu projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. badaniom naukowym wykonywanym na zlecenie jak i również działalności dydaktycznej (czynności zwolnione). Towary i usługi nie będą służyły czynnością niepodlegającym. Większość jednorazowo zakupionych usług i materiałów zostanie wykorzystana na potrzeby projektu, tj. opracowanie skutecznej metody zwalczania puchnięcia osadu czynnego w postaci patentu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania naliczonego VAT na bieżąco od wydatków ponoszonych na realizację opisanego projektu badawczego...

Czy odliczenie to powinno być zgodne z wysokością wskaźnika struktury obliczonego dla całego Uniwersytetu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanego w piśmie z dnia 1 września 2010r.), realizacja opisanego projektu badawczego służy zarówno czynnościom opodatkowanym (wytworzenie własności intelektualnej, która ma zostać udostępniona w drodze sprzedaży licencji, jeśli dojdzie do wypracowania nowego rozwiązania, które mogłoby być przedmiotem sprzedaży, a także jeśli zbadana metoda będzie mogła mieć praktyczne zastosowanie w życiu gospodarczym), a także czynnościom, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (uzyskiwanie stopni naukowych, publikacje, szkolenie studentów).

Wobec braku możliwości jednoznacznego wyodrębnienia kwot wydatków ponoszonych w związku z poszczególnymi czynnościami, Uniwersytet powinien prowadzić rozliczenia VAT zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 90 ustawy, czyli zgodnie z obowiązującym dla całego podmiotu wskaźnikiem struktury (sprzedaży), przyjmując jednocześnie na siebie obowiązek dokonywania korekt, o których mowa w art. 91 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę, tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo – prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 – 13.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W art. 90 ust. 5-9 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Z przepisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT wynika, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W odniesieniu więc do zakupów związanych z czynnościami zarówno opodatkowanymi, jak i zwolnionymi podatnik winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych. Jeżeli proporcja przekroczyła 2%, a nabyty towar lub usługa jest jednocześnie związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną z tego podatku, odliczenia podatku można dokonać proporcjonalnie.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. „…”, finansowany ze środków Unii Europejskiej i z budżetu państwa, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Poddziałanie 1.3.1 Projekty rozwojowe).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Projekt przewiduje zakup wyposażenia laboratoryjnego, materiałów i odczynników potrzebnych do badań. Refundowane będą także koszty ogólne projektu: koszty utrzymania biura i pomieszczeń, w których Projekt jest realizowany, zakup sprzętu komputerowego, zatrudnienie personelu zarządzającego, koszty delegacji i udziału w konferencjach naukowych.

Głównym celem projektu jest opracowanie innowacyjnej, biologicznej metody zwalczania puchnięcia osadu czynnego w oczyszczalniach ścieków.

Wyposażenie laboratoryjne po zakończeniu projektu pozostanie na Wydziale Chemii i wykorzystywane będzie do prac badawczych i dydaktyki.

Nabyty w ramach projektu sprzęt i urządzenia służyć będą w okresie trwania projektu (2010-2012) badaniom naukowym, których celem jest: opracowanie skutecznej metody zwalczania puchnięcia osadu czynnego oraz jej ochrona patentowa (czynności opodatkowane), a także jej praktyczne wdrożenie w zainteresowanych nową technologią oczyszczalniach ścieków (czynności opodatkowane). A po ukończeniu projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, tj. badaniom naukowym wykonywanym na zlecenie jak i również działalności dydaktycznej (czynności zwolnione). Towary i usługi nie będą służyły czynnością niepodlegającym.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, obliczona przez Wnioskodawcę zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, przekroczyła 2% i wyniosła 15%.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonane zakupy służą obu rodzajom działalności (ale nie służą czynnościom niepodlegajacym opodatkowaniu, np. nieodpłatne usługi edukacyjne), podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli „zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu są związane ze sprzedażą zwolnioną (uzyskiwanie stopni naukowych, publikacje, szkolenie studentów) oraz ze sprzedażą opodatkowaną (wytworzenie własności intelektualnej, która ma zostać udostępniona w drodze sprzedaży licencji, jeśli dojdzie do wypracowania nowego rozwiązania, które mogłoby być przedmiotem sprzedaży, a także jeśli zbadana metoda będzie mogła mieć praktyczne zastosowanie w życiu gospodarczym). Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, że nie ma możliwości wyodrębnienia kwot w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wyliczona na podstawie art. 90 ustawy o VAT proporcja przekroczyła 2%.

Reasumując należy stwierdzić, iż o ile Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności opisane we wniosku (a zatem nie wykonuje czynności, które pozostają poza zakresem regulacji ustawy o VAT, tj. niepodlegających opodatkowaniu), wówczas mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zatem przysługuje mu na bieżąco prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…” zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego, albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu (tj. pozostających poza zakresem ustawy o VAT).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywaniem przez Wnioskodawcę towarów i usług nabywanych w wyniku realizacji ww. projektu również do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji organ podatkowy odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu.

W niniejszej interpretacji organ nie wypowiada się w zakresie prawidłowości zaliczenia działalności dydaktycznej jako zwolnionej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj