Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1202/10/EJ
z 13 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1202/10/EJ
Data
2010.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
ochrona zdrowia
ochrona zdrowia
odliczenia
odliczenia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
sprzęt medyczny
sprzęt medyczny
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010r. (data wpływu 24 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu pn. „…” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 5.1 „Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia” Osi 5 „Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach realizacji projektu będą przebudowane pomieszczenia znajdujące się na drugim piętrze budynku poradni specjalistycznych, w pomieszczeniach tych będzie znajdował się oddział rehabilitacji dziennej, gdzie będą wykonywane zabiegi rehabilitacyjne, po których pacjent będzie codziennie wracał do swojego miejsca zamieszkania. W ramach tego projektu będzie również zakupiony następujący sprzęt medyczny: aparat ESWL do rozbijania kamieni, monitory przyłóżkowe, respiratory, lampy operacyjne, stoły operacyjne, diatermię, system elektrochirurgiczny, aparaty do znieczulenia, zestaw do videoendoskopii, stacjonarne inkubatory zamknięte do opieki nad noworodkiem, stanowisko do resuscytacji noworodka, monitor transportowo-stacjonarny, lampę diodową do fototerapii, łóżka porodowe, aparat ktg do monitorowania ciąży, fotel ginekologiczny, aparat usg.

Zakupiony sprzęt medyczny będzie wykorzystywany do świadczenia usług medycznych na oddziale kardiologii, noworodków, ginekologiczno-położniczym, oddziale intensywnej opieki medycznej, w pracowni gastroskopii i bloku operacyjnym. Przedmiotowy wniosek obejmuje również dofinansowanie kosztów sporządzenia studium wykonalności, kosztorysów i dokumentacji technicznej robót budowlanych oraz promocję projektu.

W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie odlicza naliczonego podatku od towarów i usług, zakupiony sprzęt medyczny oraz oddział rehabilitacji dziennej będą służyć wyłącznie do świadczenia usług medycznych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie odlicza również podatku VAT naliczonego w fakturach za sporządzone studium wykonalności, dokumentacje techniczną i kosztorysową, a także z faktur dokumentujących promocję projektu (tablice informacyjne, ogłoszenia w prasie, naklejki informacyjne).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, odlicza również podatek VAT naliczony związany ze sprzedażą opodatkowaną i opodatkowaną i zwolnioną na podstawie struktury sprzedaży. W ramach sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca głównie wynajmuje lokale pod działalność gospodarczą, dzierżawę gruntów, usługi hotelowe, prowadzi również bar.

Do Urzędu Marszałkowskiego Wnioskodawca składa oświadczenie, że realizując projekt nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT oraz że jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku zobowiąże się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części podatku VAT. Ze względu na to, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT niezbędna jest indywidualna interpretacja dla wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obecnym stanie prawnym istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów środków trwałych, kosztów sporządzenia studium wykonalności, promocji projektu, dokumentacji technicznej i kosztorysowej oraz od robót budowlanych związanych z przebudową pomieszczeń dla potrzeb oddziału rehabilitacji dziennej...

Zdaniem Wnioskodawcy, obecnie nie ma możliwości aby odliczyć naliczony podatek VAT od zakupów sprzętu medycznego oraz od robót budowlanych związanych z przebudową pomieszczeń dla potrzeb oddziału rehabilitacji dziennej. Usługi medyczne są zwolnione od podatku VAT (PKWiU 85) co wyklucza możliwość odliczania podatku VAT od zakupów materiałów i usług wykorzystywanych wyłącznie dla potrzeb świadczenia usług medycznych. Zarówno oddział rehabilitacji dziennej jak i cały zakupiony sprzęt medyczny będzie wykorzystywany wyłącznie do świadczenia usług medycznych przez Wnioskodawcę. Nie ma również możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za sporządzone studium wykonalności, dokumentację techniczną i kosztorysową oraz za promocję projektu, ponieważ są to koszty ściśle powiązane ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu pn. „…”. W ramach realizacji projektu będą przebudowane pomieszczenia znajdujące się na drugim piętrze budynku poradni specjalistycznych, w pomieszczeniach tych będzie znajdował się oddział rehabilitacji dziennej, gdzie będą wykonywane zabiegi rehabilitacyjne, po których pacjent będzie codziennie wracał do swojego miejsca zamieszkania. W ramach tego projektu będzie również zakupiony sprzęt medyczny. Przedmiotowy wniosek obejmuje również dofinansowanie kosztów sporządzenia studium wykonalności, kosztorysów i dokumentacji technicznej robót budowlanych oraz promocję projektu. Zakupiony sprzęt medyczny oraz oddział rehabilitacji dziennej będą służyć wyłącznie do świadczenia usług medycznych przez Wnioskodawcę. Koszty sporządzenia studium wykonalności, kosztorysów i dokumentacji technicznej robót budowlanych oraz promocji projektu, zdaniem Wnioskodawcy również są ściśle powiązane ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu przez jednostkę ochrony zdrowia nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, bowiem w całości związany będzie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż usługi medyczne, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania sprzętu nabytego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj