Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1309/12-4/KG
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 stycznia 2013 r. Nr IPPP2/443-1309/12-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „Ochrona zasobów przyrodniczych– obszaru X, poprzez renaturyzację wykupionych gruntów” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „Ochrona zasobów przyrodniczych– obszaru X, poprzez renaturyzację wykupionych gruntów”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 stycznia 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 stycznia 2013 r. Nr IPPP2/443-1309/12-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 21 stycznia 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca do 31.12.2011 r. był państwową jednostką budżetową, a od 01.01.2012 r. jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 1997 r. w sprawie Parku Narodowego oraz ustawy o ochronie przyrody.


Rodzaj przeważającej działalności wg PKD (2007 r.) to 9104 Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.


Obok wykonywania działalności statutowej - ochrony przyrody uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową. Są to następujące tytuły dochodów:

  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8 %) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży usług i gadżetów edukacyjnych (opodatkowane stawką 23 %),
  • z dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze świadczenia usług parkingowych (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży tusz zwierzyny (opodatkowane stawką 5 %),
  • ze sprzedaży sadzonek drzew i krzewów (opodatkowane stawką 8 %),
  • z udostępniania terenu parku narodowego do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizację imprez (opodatkowane stawką 23 %),
  • ze sprzedaży biletów wstępu do niektórych obiektów parku (opodatkowane stawką 8 %),
  • ze sprzedaży wydawnictw wg stawek z faktur zakupu
  • opłat za odstrzały zwierzyny (opodatkowane stawką 23 %).

W dniu 12.07.2011 r. podpisana została umowa nr 306/2011/Wn 07/OP/PO/LF/D pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz w dniu 22.08.2011 r. pomiędzy Komisją Unii Europejskiej a Wnioskodawcą o dotację dla projektu w ramach programu Y. tytuł: „Ochrona zasobów przyrodniczych - obszaru X, poprzez renaturyzację wykupionych gruntów”. Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej w formie dotacji w latach 01.09.2011 - 31.12.2015 (50 % wydatków) oraz współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (45 %) przy udziale środków własnych (5 %). Celem projektu jest wykupienie i przywrócenie przyrodzie około 200 ha gruntów, głównie rolniczych i leśnych. Przywracanie przyrodzie gruntów związane jest z podjęciem następujących działań:

  • zalesienia (na ok. 20 ha),
  • selektywne nasadzenia związane ze wspomaganiem naturalnej sukcesji ( na ok 80 ha),
  • odkrzaczanie i koszenie.


Zabiegi odkrzaczania i koszenia Wnioskodawca planuje przeprowadzić na powierzchni ok. 130 ha, w tym na powierzchni ok. 98 ha wykupionych gruntów w ramach projektu. Zabiegi te mają zapobiec zarastaniu ekosystemów otwartych do tej pory użytkowanych i bogatych w rzadkie i cenne gatunki flory i fauny.

Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Wnioskodawca w okresie od 01.09.2011 r. realizował zadania na potrzeby projektu i kwalifikował w koszty projektu całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z obrotem opodatkowanym, ani opodatkowanym i zwolnionym.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektów Y, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowalny jeśli beneficjent oraz partnerzy projektu dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia i zaliczania w koszty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług zawartego w dowodach zakupu związanych z realizacją projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w dniu 24 stycznia 2013 r.):


Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?


Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w dniu 24 stycznia 2013 r.):


Wnioskodawca realizując projekt pn. „Ochrona zasobów przyrodniczych - obszaru X, poprzez renaturyzację wykupionych gruntów”, nabywa towary i usługi niezwiązane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług na potrzeby projektu Y. ze środków Komisji Europejskiej i środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje działalność statutową w zakresie ochrony przyrody, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz świadczy usługi i dokonuje dostawy towarów, z tytułu której to działalności jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Ochrona zasobów przyrodniczych - obszaru X, poprzez renaturyzację wykupionych gruntów”. Celem projektu jest wykupienie i przywrócenie przyrodzie około 200 ha gruntów, głównie rolniczych i leśnych. Przywracanie przyrodzie gruntów związane jest z podjęciem następujących działań:

  • zalesienia (na ok. 20 ha),
  • selektywne nasadzenia związane ze wspomaganiem naturalnej sukcesji ( na ok 80 ha),
  • odkrzaczanie i koszenie.


Zabiegi odkrzaczania i koszenia Wnioskodawca planuje przeprowadzić na powierzchni ok. 130 ha, w tym na powierzchni ok. 98 ha wykupionych gruntów w ramach projektu. Zabiegi te mają zapobiec zarastaniu ekosystemów otwartych do tej pory użytkowanych i bogatych w rzadkie i cenne gatunki flory i fauny.

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, iż realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą, w sposób bezpośredni bądź pośredni, związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. „Ochrona zasobów przyrodniczych - obszaru X, poprzez renaturyzację wykupionych gruntów”.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj