Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1282/10/AP
z 4 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1282/10/AP
Data
2010.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku


Słowa kluczowe
brak umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
brak umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
pobór podatku
pobór podatku
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy Spółka może odliczyć zapłacony w Senegalu zryczałtowany podatek od podatku dochodowego od osób prawnych w rozliczeniu za rok podatkowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku ze świadczeniem usług księgowych, finansowych i personalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku ze świadczeniem usług księgowych, finansowych i personalnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 01 września 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-861/10/AP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 13 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zawarła umowę z X z siedzibą w Senegalu na świadczenie usług informatycznych (help desku). Spółka wystawia faktury na rzecz X, opodatkowuje przychody w Polsce. X pobiera 20% zryczałtowanego podatku i pomniejsza swoje zobowiązania względem Spółki o pobrany ww. podatek. W najbliższej przyszłości Spółka planuje rozszerzyć zakres swoich usług dla X o usługi księgowe, finansowe oraz personalne. Po konsultacji z tamtejszym Dyrektorem Finansowym Spółka uzyskała informacje, że płatności za usługi księgowe, finansowe, personalne również zostaną pomniejszone o zryczałtowany podatek w wysokości 20%.

Pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Senegalu nie została podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może odliczyć zapłacony w Senegalu zryczałtowany podatek od podatku dochodowego od osób prawnych w rozliczeniu za rok podatkowy...

Zdaniem Spółki, dochody z tytułu usług księgowych, finansowych, informatycznych i personalnych na rzecz spółki w Senegalu w sytuacji w której Polska nie zawarła z Senegalem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, winna połączyć z dochodami osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Od podatku obliczonego od tej sumy dochodów odliczyć może kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie tj. Senegalu, przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem obliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Zgodnie z przyjętą w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zasadą rezydencji podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Obowiązek podatkowy ma przy tym - w odniesieniu do podatników, lokujących swoją siedzibę lub zarząd w Polsce - charakter nieograniczony. Przyjęcie zasady rezydencji i możliwość przyjęcia w innych państwach zasady źródła (wiążącej się z powstaniem dochodu na terytorium danego państwa) prowadzić może jednak do nakładania się jurysdykcji podatkowych określonych państw i skutkować zjawiskiem podwójnego opodatkowania. Zjawisko to wyeliminować mają przepisy wewnętrzne bądź zawierane umowy międzynarodowe. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych taką regulacją wewnętrzną jest art. 20, w myśl którego państwo rezygnuje z części podatku poprzez zaliczenie na poczet podatku należnego w Polsce - części bądź całości podatku zapłaconego w państwie, w którym osiągnięto dochód. Wysokość podatku podlegającego odliczeniu jest jednak ograniczona do wysokości podatku, jaki od tych dochodów zostałby zapłacony w Polsce. Przepis ten określa również podstawę opodatkowania w przypadku uzyskiwania dochodu również poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w myśl art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przenosząc powyższe na grunt zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, biorąc pod uwagę, że Spółka:

  1. zapłaci od dochodu zryczałtowany 20% podatek,
  2. dochody te, zgodnie z zasadą rezydencji, podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  3. Polska nie uregulowała kwestii unikania podwójnego opodatkowania w drodze zawarcia umowy międzynarodowej z Senegalem

- zastosowanie mają zatem wewnętrzne przepisy podatkowe, regulujące kwestię unikania podwójnego opodatkowania, a mianowicie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo odliczenia w rozliczeniu za rok podatkowy podatku jaki zapłaci w przyszłości w Senegalu od podatku, jaki winna będzie zapłacić w Polsce.

Kwota odliczenia nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Na podstawie art. 20 ust. 6 tej ustawy, łączna kwota odliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany z tego źródła dochodu.

Przepisy art. 20 - 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 22a ww. ustawy). Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i na podstawie art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. W przypadku braku umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochody, uzyskiwane przez osobę prawną ze źródeł położonych za granicą, podlegają co do zasady, opodatkowaniu zarówno według ogólnych zasad obowiązujących w państwie, w którym położone jest źródło dochodu, jak i następnie w państwie siedziby osoby prawnej uzyskującej dochód.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie uzyskiwała dochody na terenie Senegalu z tytułu świadczenia usług księgowych, finansowych, informatycznych i personalnych. Od ww. dochodów pobierany będzie 20% zryczałtowany podatek.

Zważywszy na fakt, iż Polska nie ma podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Senegalem, Spółka będzie zobowiązana dochód uzyskany w Senegalu z tytułu świadczenia usług księgowych, finansowych i personalnych doliczyć do swoich dochodów uzyskanych w Polsce. Następnie od całości tych dochodów Spółka powinna określić należny podatek dochodowy i od tak obliczonego podatku odliczyć zapłacony w Senegalu podatek od dochodów tam uzyskanych. Kwota odliczenia od podatku nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

W świetle powyższego kwota podatku podlegająca zapłaceniu w Polsce nie może być niższa od kwoty podatku należnego od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stanowisko Spółki uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania dotyczącego poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku ze świadczeniem usług informatycznych (stan faktyczny) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj