Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1024/12-5/JK
z 2 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1024/12-5/JK
Data
2013.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
faktura
obowiązek
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
prawo do odliczenia
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
usługa nieodpłatna
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy w związku z powyższym Zainteresowana powinna na rzecz Stowarzyszenia wystawiać fakturę VAT?



Wniosek ORD-IN 688 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur.

Wniosek został uzupełniony w dniu 13 grudnia 2012 r. o opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe pod nazwą „X”, które rozpoczęło współpracę ze X Stowarzyszeniem X, które jest organizacją pożytku publicznego i które ma pomagać mieszkańcom X oraz innym mieszkańcom w Gminie X w egzekwowaniu od organów administracji państwowej i samorządowej swoich praw obywatelskich zagwarantowanych obowiązującym prawem. Miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni i siedziba jej firmy znajduje się terytorialnie na obszarze działania Stowarzyszenia. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem biuro rachunkowe Zainteresowanej prowadzi (księgowość) księgi handlowe Stowarzyszenia oraz rozlicza Stowarzyszenie z budżetem Państwa np. CIT (podatki) bezpłatnie, pro publico bono. W ramach współpracy Stowarzyszenie będzie wskazywać biuro rachunkowe Wnioskodawczyni jako podmiot współpracujący ze Stowarzyszeniem na swoich stronach internetowych i w innych materiałach promocyjnych jeśli takie się pojawią. Przystąpienie do takiej współpracy ze Stowarzyszeniem oprócz wymiaru charytatywnego jest elementem długotrwałej strategii wizerunkowej biura rachunkowego uwzględniającej działalność pro publico bono jako jedną z istotnych wartości biura rachunkowego oraz element kształtowania jego wizerunku wśród klientów i potencjalnych klientów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż prowadzone przez Wnioskodawczynię biuro rachunkowe jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym Zainteresowana powinna na rzecz Stowarzyszenia wystawiać fakturę VAT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, biuro rachunkowe nie musi wystawiać faktury VAT za usługi księgowe na rzecz Stowarzyszenia ponieważ usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis art. 106 ust. 4 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa między innymi w ust. 1, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższego wynika, że podatnik podatku od towarów i usług jest obowiązany do udokumentowania sprzedaży fakturą VAT, z wyjątkiem przypadków gdy nabywcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, tym bowiem osobom faktury wystawia się na ich żądanie.

W tym miejscu wskazać należy, iż w świetle art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe, które rozpoczęło współpracę z organizacją pożytku publicznego – Stowarzyszeniem, które ma pomagać mieszkańcom Gminy w egzekwowaniu od organów administracji państwowej i samorządowej swoich praw obywatelskich zagwarantowanych obowiązującym prawem. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem biuro rachunkowe Zainteresowanej prowadzi (księgowość) księgi handlowe oraz rozlicza Stowarzyszenie z budżetem Państwa np. CIT (podatki) bezpłatnie, pro publico bono. W ramach współpracy Stowarzyszenie będzie wskazywać biuro rachunkowe Wnioskodawczyni jako podmiot współpracujący ze Stowarzyszeniem na swoich stronach internetowych i w innych materiałach promocyjnych jeśli takie się pojawią. Przystąpienie do takiej współpracy ze Stowarzyszeniem oprócz wymiaru charytatywnego jest elementem długotrwałej strategii wizerunkowej biura rachunkowego uwzględniającej działalność pro publico bono jako jedną z istotnych wartości biura rachunkowego oraz element kształtowania jego wizerunku wśród klientów i potencjalnych klientów. Prowadzone przez Wnioskodawczynię biuro rachunkowe jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W interpretacji nr ILPP2/443-1024/12-2/JK z dnia 2 stycznia 2013 r. tut. Organ uznał, iż świadczenie nieodpłatne usług księgowych przez biuro rachunkowe Wnioskodawczyni wpisuje się w cel prowadzonej działalności, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nieodpłatne świadczenie usług księgowych przez biuro rachunkowe Wnioskodawczyni na rzecz Stowarzyszenia nie wypełnia definicji art. 2 pkt 22 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Zainteresowana nie ma obowiązku dokumentowania nieodpłatnych usług świadczonych przez jej biuro rachunkowe na rzecz Stowarzyszenia fakturą VAT, gdyż czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie wystawiania faktur.

W pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj