Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-548/10/BD
z 1 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-548/10/BD
Data
2010.09.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dodatki
dodatki
programy
programy
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wypłacany dodatek stażowy absolwentom (Beneficjentom projektu) jest wolny od podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 25 maja 2010r.), uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków stażowych wypłacanych absolwentom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2010-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków stażowych wypłacanych absolwentom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2010-2013.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 27 lipca 2010r. Znak: IBPBII/1/415-548/10/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 11 sierpnia 2010r. (faks) i w dniu 16 sierpnia 2010r. (przesyłka pocztowa).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, w których jednym z zadań są staże zawodowe dla absolwentów wnioskodawcy w przedsiębiorstwach. Absolwenci, uczesnicy programu stażowego otrzymują tzw. dodatki stażowe, wypłacane raz w miesiącu przez 6-miesięczny okres stażu. Ww. staże są finansowane w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO KL (z budżetu projektu).

W piśmie z dnia 09 sierpnia 2010r. (data wpływu to tut. Biura – 11 i 16 sierpnia 2010r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawca wyjaśnił, iż:

  • Absolwenci (Beneficjenci projektu) są związani z wnioskodawcą (Uczelnią) umowa o staż absolwencki tj. dokumentem, który określa m.in. szczegółowe zasady odbywania stażu, miejsce stażu oraz wysokość dodatku stażowego. Umowa ta nie jest umową o pracę ani umową cywilno-prawną.
  • Dodatek stażowy wypłacany comiesięcznie absolwentom stanowi dla Beneficjentów projektu jedyną formę wynagrodzenia za staż w przedsiębiorstwie, został on umownie nazwany przez wnioskodawcę „dodatkiem stażowym”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacany dodatek stażowy absolwentom (Beneficjentom projektu) jest wolny od podatku dochodowego...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Przepis ten został dodany przez art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąte ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), z dnia 01 stycznia 2010r. Reasumując, środki pieniężne otrzymywane przez beneficjentów, uczestniczących w wyżej powołanych projektach, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zwolnione są na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z dniem 01 stycznia 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcyw sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, w których jednym z zadań są staże zawodowe dla absolwentów wnioskodawcy w przedsiębiorstwach. Absolwenci, uczesnicy programu stażowego otrzymują tzw. dodatki stażowe, wypłacane raz w miesiącu przez 6-miesięczny okres stażu. Ww. staże są finansowane w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO KL (z budżetu projektu). Absolwenci (Beneficjenci projektu) są związani z wnioskodawcą (Uczelnią) umowa o staż absolwencki tj. dokumentem, który określa m.in. szczegółowe zasady odbywania stażu, miejsce stażu oraz wysokość dodatku stażowego. Umowa ta nie jest umową o pracę ani umową cywilno-prawną. Dodatek stażowy wypłacany comiesięcznie absolwentom stanowi dla Beneficjentów projektu jedyną formę wynagrodzenia za staż w przedsiębiorstwie, został on umownie nazwany przez wnioskodawcę „dodatkiem stażowym”.

Dnia 28 września 2007r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 01 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są ostateczni odbiorcy świadczenia, tj. korzystający ze świadczeń.

Jak wynika z wniosku, absolwenci (Beneficjenci projektu) są związani z wnioskodawcą (Uczelnią) jedynie umową o staż absolwencki tj. dokumentem, który określa m.in. szczegółowe zasady odbywania stażu, miejsce stażu oraz wysokość dodatku stażowego. Umowa ta nie jest umową o pracę ani umową cywilno-prawną. Zatem absolwentów z wnioskodawcą (uczelnią) nie łączy żaden stosunek prawny oprócz wyżej wskazanej umowy o staż absolwencki. Absolwenci (Beneficjenci projektu) są kierowani przez wnioskodawcę do odbycia półrocznego stażu zawodowego w przedsiębiorstwach, za który wypłacony zostanie comiesięczny dodatek stażowy, który stanowić będzie dla Beneficjentów projektu - absolwentów jedyną formę wynagrodzenia za odbywany staż w przedsiębiorstwie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż wypłacany absolwentom-beneficjentom, dodatek stażowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych – będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz do sporządzenia imiennych informacji.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego przez wnioskodawcę oraz jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj