Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-976/10/KG
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-976/10/KG
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
przetwarzanie odpadów (śmieci) - recykling
przetwarzanie odpadów (śmieci) - recykling
zakład komunalny
zakład komunalny


Istota interpretacji
Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową linii sortowniczej odpadów komunalnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu 7 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2010r. (data wpływu 10 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu pn. „…” ze środków Funduszu Europejskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu pn. „…” ze środków Funduszu Europejskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2010r. (data wpływu 10 sierpnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-976/10/KG z dnia 20 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z przyznaniem dotacji ze środków Funduszu Europejskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na realizację projektu pn. „…” Wnioskodawca złożył oświadczenie o niekwalifikowaności podatku od towarów i usług, w którym oświadczył, że ma możliwość do odliczenia podatku VAT w całości, ponieważ wykonuje usługi w 100% opodatkowane, polegające na odbiorze, wywozie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Nabywane towary i usługi związane z budowa linii sortowniczej odpadów, której działalność w przyszłości związana będzie z usługą wywozu odpadów zmieszanych od klientów indywidualnych i przedsiębiorstw opodatkowaną stawką 7%, a także sprzedażą surowców odzyskanych (wtórnych) w procesie recyklingu opodatkowaną stawka 22% – odbiorcy krajowi oraz sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT – odbiorcy unijni (Czechy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu – dotacji „…” ze środków Funduszu Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz przedstawionego stanu faktycznego Podatnik, jako jednostka samorządowa ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 29 lipca 2010r.), jako zarejestrowany i czynny podatnik podatku VAT, miesięcznie rozlicza się i składa deklaracje VAT-7. Po zakończeniu inwestycji pn. „…”, będzie ona wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług takich jak: – segregacja odpadów zmieszanych odbieranych (usługa opodatkowana stawką 7%) od klientów indywidualnych i przedsiębiorstw, oraz sprzedażą surowców wtórnych z recyklingu klientom krajowym opodatkowaną stawka 22% i klientom unijnym, niepodlegająca opodatkowaniu – podatek VAT płaci odbiorca unijny w swoim kraju.

Wobec powyższego istnieje możliwość obniżenia podatku VAT należnego za wywóz odpadów i sprzedaż surowców z recyklingu o kwotę podatku naliczonego przy zakupie materiałów i usług wykorzystywanych do ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W świetle powyższego jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) jednostki organizacyjne gminy działające w formie np. samorządowych zakładów budżetowych lub jednostek budżetowych są innymi niż jednostki samorządowe (tj. gminy, powiaty, województwa) uczestnikami sektora finansów publicznych. Gminne jednostki organizacyjne, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Podkreślenia zatem wymaga, iż Wnioskodawca działając jako jednostka organizacyjna gminy nie jest jednostka samorządową.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, jako czynności opodatkowane podatkiem VAT, umożliwiają podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do odliczenia związane jest również z dostawą towarów lub świadczeniem przez podatnika usług związanych z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych polskim podatkiem, bowiem wykonywanych poza terytorium kraju.

Przepisy ustawy o VAT – w zgodzie z przepisami dyrektyw VAT – wprost przewidują dla podatników prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami wykonanymi poza terytorium kraju. Przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 stanowi bowiem, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Należy w tym miejscu nadmienić, iż w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. art. 28b ust. 1 ww. ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust.1, art. 28i, 28j i 28n ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7. Wykonuje usługi w 100% opodatkowane, polegające na odbiorze, wywozie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych.

Otrzymał dotację ze środków Funduszu Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na realizację projektu pn. „…”.

Nabywane towary i usługi związane z budową linii sortowniczej odpadów, której działalność w przyszłości związana będzie z usługą wywozu odpadów zmieszanych od klientów indywidualnych i przedsiębiorstw opodatkowana stawką 7%, a także sprzedażą surowców odzyskanych (wtórnych) w procesie recyklingu opodatkowaną stawka 22% – odbiorcy krajowi oraz sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT – odbiorcy unijni (Czechy).

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy zauważyć, iż Wnioskodawca świadcząc odpłatne usługi na terytorium kraju, osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem zakupy dokonane w związku z tymi usługami będą zakupami związanymi z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym stosownie do powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług.

Ponadto, świadcząc usługi na rzecz nabywcy z innego kraju Wspólnoty, w przypadku których zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca, Wnioskodawca również będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami wykonanymi poza terytorium kraju, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT wykorzysta zakupione towary i usługi do wykonywania czynności dających prawo do odliczenia podatku VAT. Należy zatem uznać, iż w odniesieniu do realizowanego projektu – „…” ze środków Funduszu Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii miejsca świadczenia i opodatkowania przedmiotowej sprzedaży, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie zadano pytania. Na podstawie złożonego wniosku organ przyjął – jako element zdarzenia przyszłego – iż przedmiotowa sprzedaż, nie podlega opodatkowaniu w Polsce, a zobowiązanym do zapłaty podatku jest nabywca unijny.

Dodatkowo tut. organ informuje, że w przedmiotowej sprawie nie oceniano prawidłowości stosowania stawek podatku VAT przez Wnioskodawcę, ponieważ powyższe nie było przedmiotem zapytania.

Należy także nadmienić, iż powołany przez Wnioskodawcę w poz. 47 wniosku ORD-IN art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj