Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-535/10/MZ
z 20 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-535/10/MZ
Data
2010.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
sędzia
sędzia
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zaliczka na podatek
zaliczka na podatek


Istota interpretacji
Czy wypłacając ryczałt sędziowski za przeprowadzenie zawodów sportowych należy zastosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a, czy należy naliczyć 20% kosztów uzyskania?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 20 maja 2010r.), uzupełnionym w dniu 04 sierpnia 2010r. oraz w dniu 10 sierpnia 2010r. (fax), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sędziego z tytułu prowadzenia zawodów sportowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego przez sędziego z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 27 lipca 2010r. Znak: IBPB II/1/415-535/10/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 04 sierpnia 2010r. oraz w dniu 10 sierpnia 2010r. (fax).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o pdatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, jeżeli suma należności określonych w umowach lub umowach zawartych z osobą nie będącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł.

Powołany wyżej przepis budzi wątpliwości jego stosowania w odniesieniu do należności, których podstawą wypłaty nie jest umowa lecz inny tytuł - w przypadku wnioskodawcy przychodów dotyczących wypłat ryczałtów sędziowskich z tytułu prowadzenia zawodów spoprtowych (art. 13 pkt 2).

W rozumieniu wnioskodawcy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach, a także z innych tytułów (w przypadku wnioskodawcy ryczałtów sędziowskich z tytułu przeprowadzenia zawodów sportowych) zawartych z osobą niebędącą pracownikiem nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł.

Wyrażenie "suma należności określonych w umowie" należy rozumieć szeroko, a nie wyłącznie w ujęciu cywilnoprawnym, co w rozumieniu wnioskodawcy stosuje się do każdego rodzaju przychodów uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście, a zatem obejmuje również przychody sędziów (ryczałt sędziowski za przeprowadzenie zawodów sportowych).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 03 sierpnia 2010r. wnioskodawca wskazał, iż ryczałty sędziowskie w roku finansowym występują podczas zawodów sportowych w ramach organizacji Mistrzostw. Wymienione zawody występują kilka razy w roku i trwają od 1 do 4 dni. Organizacja wymienionych zawodów wynika z corocznie podpisywanych umów z instytucjami państwowymi i organami samorządu terytorialnego na wykonanie zadań publicznych. Powyższe zawody występują w rocznych kalendarzach sportowych współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży nadzorowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polskie Związki Sportowe. Związki Sportowe wydają komunikaty organizacyjne zawodów i turniejów w wersji elektronicznej na własnej stronie internetowej lub pisemnie, gdzie podają niezbędne informacje o zawodach, turniejach.

Terminy zawodów ustalają właściwe dla określonej dyscypliny sportu Związki Sportowe.

Właściwe władze Związków Sportowych odpowiedzialnych za organizację zawodów, do ich przeprowadzenia powołują licencjonowanych sędziów sportowych w określonej dyscyplinie sportu. Osobą odpowiedzialną za obecność i staranne wykonanie funkcji sędziego sportowego jest sędzia główny zawodów wyznaczony decyzją władz sędziowskich określonej dyscypliny sportu, co ujęte jest w komunikacie organizacyjnym. Tryb powoływania pozostałych sędziów wykonujących funkcje sędziego jest identyczny, jak sędziego głównego. Wypłata ryczałtów i należności z tytułu pełnienia sędziego sportowego następuje po zakończeniu zawodów na podstawie wypełnionej deklaracji sędziowskiej oraz zatwierdzenia jej zgodnie z obiegiem dokumentów w organizacji. W większości przypadków należności z tytułu pełnienia funkcji sędziego sportowego są jednorazowymi w ciągu całego roku. Wysokość stawek ryczałtów sędziowskich corocznie podaje Ministerstwo Sportu i Turystyki, które obowiązują od 01 stycznia do 31 grudnia danego roku.

W roku 2010 obowiązują następujące stawki dzienne ryczałtów sędziowskich obowiązujących przy wydatkowaniu środków z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki:

  • zawody do 5 godz. - 50,00 zł brutto ,
  • 5-8 godz. - 65,00 zł brutto,
  • powyżej 8 godz. - 80,00 zł brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacając ryczałt sędziowski za przeprowadzenie zawodów sportowych należy zastosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a, czy należy naliczyć 20% kosztów uzyskania przychodu...

Zdaniem wnioskodawcy nie należy naliczać 20% kosztów uzyskania. Suma należności dla sedziego (tj. osoby niebedącej pracownikiem płatnika) z tego samego tutułu nie przekracza miesięcznie kwoty 200 zł, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a wnioskodawca pobiera zryczałtowany podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 powyższej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, a zatem obejmuje również dochody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych m.in. w art. 13 pkt 2 powołanej ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłata ryczałtów i należności z tytułu pełnienia sędziego sportowego następuje po zakończeniu zawodów na podstawie wypełnionej deklaracji sędziowskiej oraz zatwierdzenia jej zgodnie z obiegiem dokumentów w organizacji.

W większości przypadków należności z tytułu pełnienia funkcji sędziego sportowego są jednorazowymi w ciągu całego roku. Wysokość stawek ryczałtów sędziowskich corocznie podaje Ministerstwo Sportu i Turystyki, które obowiązują od 01 stycznia do 31 grudnia danego roku. W roku 2010 obowiązują następujące stawki dzienne ryczałtów sędziowskich obowiązujących przy wydatkowaniu środków z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki zawody: do 5 godz. 50,00 zł brutto, 5-8 godz. 65,00 zł brutto, powyżej 8 godz. 80,00 zł brutto.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że mimo, iż wnioskodawca nie zawiera żadnych umów z sędzią (np. zlecenia, o dzieło), to jednak sędzia otrzymuje wynagrodzenie wypłacane na podstawie rachunku (delegacji sędziowskiej). Zatem zostaje mu zlecone wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie w analizowanym przypadku.

Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie będzie wynikało jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie będą spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu. Należy zauważyć, iż sędzia otrzymuje wynagrodzenie za sędziowanie konkretnych zawodów sportowych, zatem zlecenie mu wykonania określonych czynności nie określa miesięcznej należności z tego tytułu.

Reasumując, jako że w przypadku wypłaty wynagrodzenia dla sędziego nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu, to od ww. przychodu wnioskodawca winien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%, nawet wówczas, gdy ostatecznie należność za miesiąc byłaby niższa niż 200 zł.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj