Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-462/10-4/JK
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-462/10-4/JK
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działki rolne
działki rolne
grunty rolne
grunty rolne
sprzedaż działek
sprzedaż działek
sprzedaż gruntów
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż przychód z odpłatnego zbycia udziału 1/2 części działki rolnej nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona jedna z przesłanek warunkująca możliwość z jego skorzystania. Zatem przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży gruntu rolnego będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 546 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2010 r. (data wpływu 31.05.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 25.08.2010 r. (data nadania 26.08.2010 r., data wpływu 30.08.2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-462/10-2/JK z dnia 16.08.2010 r. (data nadania 16.08.2010 r., data doręczenia 20.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 16.08.2010 r. Nr IPPB4/415-462/10-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dokładne doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 25.08.2010 r. (data wpływu 30.08.2010 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłe:

W dniu 16.07.2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupiła działkę rolno – budowlaną Nr 443 o powierzchni 2,7900 ha położoną w W. W maju 2009 r. małżonkowie zwrócili się do geodety uprawnionego o aktualizację granic działki Nr 443. Po wykonaniu przez geodetę aktualizacji zmianie uległa powierzchnia działki, która wynosiła 2,7900 ha, a po wykonanym pomiarze jest 2,8446 ha. Na dowód tych pomiarów w dniu 03.09.2009 r. otrzymano Decyzję Starostwa Powiatowego – Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami oraz mapę uzupełniającą aktualizacji ewidencji gruntów.

Po wykonaniu aktualizacji granic działki 443 o powierzchni 2,8446 ha położonej w W. małżonkowie ponownie zwrócili się do geodety uprawnionego o wykonanie projektu podziału działki numer 443.

Geodeta wykonał podział działki 443 na działkę:

  • 443/1 – o powierzchni 0,0403 ha, która składa się z rodzajów użytków oraz klasy i powierzchni w ha. R IV-0,0176, BR IVa-0,0227
  • 443/2 – o powierzchni 2,8043 ha, która składa się z rodzajów użytków oraz klasy i powierzchni w ha. RIIIb-0,0400, RIVa-2,0539, RV-0,2585, BRIVa-0,4519.

Następnie w dniu 03.02.2010 r. wraz z wnioskiem zwrócono się do Urzędu Gminy o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości działki 443 o powierzchni 2,8446 ha zgodnie z załączoną mapą podziałową od geodety, która została dołączona do składanego ww. wniosku.

W dniu 19.02.2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała od Wójta Gminy prawomocną decyzję zatwierdzającą projekt podziału działki 443 o powierzchni 2,8446 ha na działki: Nr 443/1 o powierzchni 0,0403 ha i Nr 443/2 o powierzchni 2,8043 ha.

W uzasadnieniu decyzji wpisano: „Objęta podziałem nieruchomość działka Nr 443 położona jest na terenie, na którym brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, a teren ten wykorzystywany jest aktualnie na cele rolne. Dlatego też zgodnie z art. 93 ust. 3a ustawy o gospodarce nieruchomościami podział przedmiotowej nieruchomości jest możliwy jedynie gdy wydzielona w wyniku podziału działka o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha przeznaczona będzie pod „drogę wewnętrzną”.

Kolejną czynnością dotyczącą tej sprawy było, iż w dniu 29.04.2010 r. Wnioskodawczyni i Jej mąż sprzedali poprzez „Umowę sprzedaży warunkowej” za cenę 2.500 zł udział wynoszący 1/2 części we współwłasności niezabudowanej działki gruntu ornego i gruntu rolno-budowlanego Nr 443/1 o powierzchni 0,0403 ha położonej w W. pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych nie skorzysta z prawa pierwokupu. Podczas kolejnej wizyty u notariusza w dniu 20.05.2010 r. została sporządzona „umowa przeniesienia własności nieruchomości” o Nr 443/1 na kupujących, ponieważ ANR nie skorzystała z prawa pierwokupu.

Ponadto Wnioskodawczyni nadmienia, że na części działki 443/1 uprawia się zboże i jest to część rolna, a na drugiej części są budynki. Grunty będące przedmiotem sprzedaży wchodziły w skład posiadanego gospodarstwa rolnego. Po sprzedaży w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami grunt ten nie utraci charakteru działki rolnej i budowlano – rolnej, natomiast na ww. gruncie Wnioskodawczyni i nabywca działki wykonają drogę wewnętrzną do gospodarstwa Wnioskodawczyni i gospodarstwa nabywcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych za sprzedaż udziału 1/2 części działki Nr 443/1 o powierzchni 0,0403 ha za cenę 2.500 zł, ponieważ od kupna w 2008 r. do sprzedaży w 2010 r. nie minęło 5 lat... Obecnie na tej nieruchomości jest grunt rolny i budowlano – rolny, a w przyszłości za rok lub 2 lata będzie droga wewnętrzna do gospodarstwa Wnioskodawczyni i gospodarstwa kuzynów. Obecnie Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne o powierzchni ok. 8 ha.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Według art. 21 ust. 1 pkt 28 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że: „przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny”.

Grunt, który małżonkowie sprzedali według Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami nie utracił charakteru rolnego, ponieważ w ewidencji gruntów i budynków nie będzie wyszczególnione, że jest to droga tylko grunt rolny i budowlano – rolny. Zdaniem Wnioskodawczyni z tego tytułu nie powinna ona odprowadzać podatku za sprzedaż tego gruntu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Natomiast zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W powyższego wynika zatem, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w dniu 16.07.2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupiła działkę rolno – budowlaną położoną w W. o Nr 443. Następnie dokonano podziału ww. działki na działkę o Nr 443/1 i działkę o Nr 443/2. W dniu 29.04.2010 r. Wnioskodawczyni i Jej mąż sprzedali poprzez „Umowę sprzedaży warunkowej” za cenę 2.500 zł udział wynoszący 1/2 części we współwłasności niezabudowanej działki gruntu ornego i gruntu rolno-budowlanego Nr 443/1. Grunty będące przedmiotem sprzedaży wchodziły w skład posiadanego gospodarstwa rolnego. Po sprzedaży w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami grunt ten nie utraci charakteru działki rolnej i budowlano – rolnej, natomiast na ww. gruncie Wnioskodawczyni i nabywca działki wykonają drogę wewnętrzną do gospodarstwa Wnioskodawczyni i gospodarstwa nabywcy.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową działkę Wnioskodawczyni nabyła w dniu 16.07.2008 r., skutki podatkowe sprzedaży udziału 1/2 części nieruchomości rolnej należy rozpatrzyć w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które powiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, w myśl art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z powołanego przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś przesłanka ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

Oceniając pierwszą przesłankę należy zdefiniować pojęcie „gospodarstwo rolne”, które w myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W rozpoznawanej sprawie przedmiotem sprzedaży był udział 1/2 części gruntu rolnego i gruntu rolno – budowlanego o Nr 443/1, wchodzący w skład posiadanego gospodarstwa rolnego.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa bądź niektóre z nich. Wnioskodawczyni przedstawiając stan faktyczny wskazała, iż „grunty będące przedmiotem sprzedaży wchodziły w skład posiadanego gospodarstwa rolnego”.

Z powyższego wynika, że przedmiotem sprzedaży był grunt rolny stanowiący część gospodarstwa rolnego. Tym samym w analizowanej sprawie spełniona została pierwsza przesłanka dotycząca sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Natomiast odnosząc się do kwestii spełnienia drugiej z wymienionych przesłanek należy stwierdzić, że dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Utrata charakteru rolnego może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Ustawodawca warunkuje zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od tego, by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym jaki charakter ma dany grunt decyduje natomiast sposób jego faktycznego wykorzystania.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, po sprzedaży w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami grunt ten nie utraci charakteru działki rolnej i budowlano – rolnej, natomiast na ww. gruncie Wnioskodawczyni i nabywca działki wykonają drogę wewnętrzną do gospodarstwa Wnioskodawczyni i gospodarstwa nabywcy.

Zatem w przedmiotowej sprawie przeznaczenie gruntu na wykonanie drogi wewnętrznej, wprost eliminuje możliwość zastosowania przez zbywającego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem sprzedany grunt nie będzie już użytkowany rolniczo. Nastąpi wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, a tym samym nastąpi utrata charakteru rolnego sprzedanej nieruchomości. Podobnie nie ma istotnego znaczenia fakt, że gmina w której znajduje się sprzedany grunt nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego bądź w planie zagospodarowania przestrzennego grunty te przeznaczone są pod tereny rolne z zabudową rolniczą. Okoliczność ta świadczy jedynie o tym, że w chwili obecnej nie zmienił się status prawny gruntu, co nie jest jednoznaczne z faktycznym przeznaczeniem gruntu.

Reasumując, w świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, iż przychód z odpłatnego zbycia udziału 1/2 części działki rolnej nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona jedna z przesłanek warunkująca możliwość z jego skorzystania. Zatem przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży gruntu rolnego będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy podkreślić, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawczynię przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jej stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawczynię. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe różni się lub będzie różniło od stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 25.05.2010 r. (data wpływu 31.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych, a zatem podlega opłacie w wysokości 40 zł. Opłata dokonana w dniu 26.05.2010 r. została uiszczona w kwocie 80,00 zł, tj. w wysokości wyższej niż należnej. Tym samym, różnica w kwocie 40 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na wskazany we wniosku rachunek bankowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj