Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-550/10-2/KOM
z 22 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-550/10-2/KOM
Data
2010.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
biżuteria
biżuteria
ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
metale szlachetne
metale szlachetne
podatek należny
podatek należny
sprzedaż
sprzedaż
wyroby jubilerskie
wyroby jubilerskie


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,
Sprzedaż biżuterii sztucznej platerowanej metalem szlachetnym



Wniosek ORD-IN 416 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 roku (data wpływu 21 lipca 2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatniczka od 6 lat posiada mały punkt handlowy w K. Prowadzi w nim sprzedaż detaliczną biżuterii sztucznej i ozdób do włosów. Jest płatnikiem podatku VAT. Korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie przepisów art. 111 ust. 7 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (nie przekroczyła kwoty 40 000 zł ).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z możliwością pojawienia się w ofercie biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego platerowanej metalem szlachetnym ( np. pozłacanej, posrebrzanej itp.) podatniczka traci możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania § 3. 1. p.3.

Od wyżej wymienionego zwolnienia są jednak wyjątki: § 4.1. Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:”, „6) przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.”

Biżuterii sztucznej platerowanej nie można jednak zaliczyć do § 4. 1. p. 6 ponieważ art. 113 ust. 1 i 9 ustawy ściśle określa listę towarów kryjących się pod tym sformułowaniem: „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy”.

Na w/w liście w punkcie 32 są co prawda pod PKWiU ex 36.22 „Wyroby jubilerskie i podobne, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, lecz biżuterii sztucznej platerowanej nie można w żaden sposób zaliczyć do wyrobów jubilerskich (wyroby z metali szlachetnych stanowiących oprawę kamieni szlachetnych ), poza tym są one odrębnie sklasyfikowane w PKWiU pod 36.61, a w szczególności w podkategorii 36.61.10-50 „Biżuteria sztuczna z metalu nieszlachetnego, z włączeniem platerowanej metalem szlachetnym”, a więc sformułowanie „gdzie indziej nie sklasyfikowane” całkowicie wyklucza podciąganie biżuterii sztucznej platerowanej metalem szlachetnym pod PKWiU ex 36.22. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, iż wprowadzenie do oferty biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego platerowanej metalem szlachetnym nie powoduje utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 8 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r., Nr 224, poz. 1797).

Przedmiotowe rozporządzenie przewiduje generalnie dwa rodzaje zwolnień:

  • podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,
  • przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 5 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 6 cyt. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust.1 i 9 ustawy.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż powołane wyżej przepisy § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 oraz § 4 ust. 1 pkt 6 cyt. rozporządzenia są tożsame w swej treści z przepisami:

§ 3 ust. 1 pkt 3, ust. 4 i ust. 5 oraz § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującego w okresie od dnia 1 lipca 2008r. (z wyjątkami) do dnia 31 grudnia 2008r.; § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia obowiązuje od dnia 1 listopada 2008r.,

§ 3 ust. 1 pkt 3, ust. 4 i ust. 5 oraz § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), obowiązującego w okresie od dnia 1 stycznia 2009r. do dnia 31 grudnia 2009r.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której sprzedaje biżuterię sztuczną i ozdoby do włosów, a w przyszłości zamierza sprzedawać biżuterię sztuczną z metalu nieszlachetnego platerowaną metalem szlachetnym (np. pozłacanej, posrebrzanej itp.). Sprzedaż biżuterii sztucznej i ozdób do włosów nie jest rejestrowana na kasie fiskalnej, gdyż obrót nie przekracza 40.000 zł. Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni dokonała klasyfikacji biżuterii sztucznej platerowanej metalem szlachetnym do grupowania PKWiU 36.61, do podkategorii 36.61.10-50 „Biżuteria sztuczna z metalu nieszlachetnego, z włączeniem platerowanej metalem szlachetnym”. Zapytanie Zainteresowanej sprowadza się do tego, czy pojawienie się w ofercie sprzedaży biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego, ale platerowanej metalem szlachetnym tzn. pozłacanej czy posrebrzanej, będzie skutkowało u niej utratą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 3 cyt. rozporządzenia, podlega dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, usług i towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Przy świadczeniu oraz dostawie pozostałych usług i towarów, podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotów, tj. 40.000 zł.

Należy zaznaczyć, że do kwoty limitu obrotów wlicza się dostawę dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług i towarów wymienionych w § 4 ust. 1, czyli już ewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy oraz pozostałą dostawę, która dotychczas korzysta ze zwolnienia.

Planowana sprzedaż biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego platerowanej metalem szlachetnym nie spowoduje u Wnioskodawczyni utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Organ podatkowy zauważa, że ustawodawca, co prawda, ściśle określił listę towarów do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy i na liście tej, w pozycji 32 są wymienione pod PKWiU ex 36.22 „Wyroby jubilerskie i podobne, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, ale przedmiotowej biżuterii w żaden sposób nie można okreslić, jako „nigdzie nie sklasyfikowanej”. Jak sama Zainteresowana wskazała, biżuteria sztuczna platerowana metalem szlachetnym ma swój symbol PKWiU 36.61.10-50, co oznacza, że nie obejmuje jej wyłączenie ze zwolnienia od podatku w myśl art. 113 ust.1 i 9 ustawy, a w konsekwencji przedmiotowa sprzedaż nie będzie również podlegała wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w § 4.1. pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ( Dz. U. Nr 224, poz.1797).

Reasumując, w stosunku do sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego platerowanej metalem szlachetnym, biżuterii sztucznej i ozdób do włosów Wnioskodawczyni, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, może korzystać do dnia 31 grudnia 2010r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia, tj. nastąpi przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj