Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-309/10/BW
z 29 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-309/10/BW
Data
2010.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
aport
gmina
gmina
zwolnienie z podatku akcyzowego
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy Gmina może przy aporcie lokalu, skorzystać z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zastosować zwolnienie z VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010r. (data wpływu 30 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2010r. (data wpływu 11 czerwca 2010r.) oraz pismem z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu 28 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Gmina może przy aporcie części lokalu skorzystać z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zastosować zwolnienie z VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Gmina może przy aporcie części lokalu skorzystać z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zastosować zwolnienie z VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2010r. (data wpływu 11 czerwca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 czerwca 2010r. znak: IBPP2/443-309/10/BW oraz pismem z dnia 28 czerwca 2010r. znak: (data wpływu 28 czerwca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) zamierza wnieść aportem do Spółki zajmującej się dystrybucją ciepła, lokal w którym znajduje się rozdzielnia ciepła. Lokal położony jest w piwnicy i częściowo przyziemiu budynku handlowo-usługowego. Z lokalem związany jest udział w częściach wspólnych budynku i gruntu – działki oznaczonej jako 473/46. W przedmiotowym lokalu znajduje się węzeł cieplny grupowy będący własnością Spółki, z którego dostarczane jest ciepło do budynków Osiedla. Budynek handlowo–usługowy został wybudowany w latach 60 XX wieku. Nie mając możliwości przeniesienia węzła w inne miejsce, Spółka wystąpiła z wnioskiem o uregulowanie sprawy własności ww. lokalu poprzez wniesienie go aportem do Spółki. Budynek, w którym znajduje się przedmiotowy lokal jest w administracji Zakładu Budżetowego zajmującego się zasobem lokalowym gminy (w księgach inwentarzowych).

Wniesienie aportem przez Wnioskodawcę ww. wydzielonego lokalu do Spółki ureguluje sprawę własności pomieszczenia, w którym znajduje się węzeł cieplny będący własnością Spółki.

Natomiast w ww. piśmie z dnia 10 czerwca 2010r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • Nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku w którym znajduje się przedmiotowy lokal (budynek wybudowany w latach 60-tych XX wieku).
  • Nie oddawał ww. lokalu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Brak umowy najmu, dzierżawy, itp.
  • Nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.
  • Z lokalem związany jest udział w częściach wspólnych budynku i gruntu, tj. działki oznaczonej jako 473/46. W związku z powyższym aport dotyczy lokalu wraz z udziałem we własności gruntu i częściach wspólnych budynku.
  • Budynek, w którym znajduje się przedmiotowy lokal został pozyskany przez Skarb Państwa drogą decyzji administracyjnej Wojewódzkiej Rady Narodowej, a następnie skomunalizowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może przy aporcie lokalu, skorzystać z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zastosować zwolnienie z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy ww. czynność – wniesienie aportem lokalu do Spółki będzie objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynku, w którym znajduje się przedmiotowy lokal, ani też nie poniósł wydatków na jego ulepszenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. pismach z dnia 10 czerwca 2010r. oraz z dnia 28 czerwca 2010r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego oraz zmodyfikował zarówno zadane pytanie, jak też własne stanowisko, w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 23 marca 2010r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 10 czerwca 2010r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 2 czerwca 2010r., natomiast w piśmie z dnia 28 czerwca 2010r. znak: Wnioskodawca dokonał sprostowania treści zadanego pytania, przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismami są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT – są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ww. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie jednak do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne z oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca (Gmina) zamierza wnieść aportem do Spółki zajmującej się dystrybucją ciepła, lokal w którym znajduje się rozdzielnia ciepła. Lokal położony jest w piwnicy i częściowo przyziemiu budynku handlowo-usługowego. Z lokalem związany jest udział w częściach wspólnych budynku i gruntu – działki oznaczonej jako 473/46. W związku z powyższym aport dotyczy lokalu wraz z udziałem we własności gruntu i częściach wspólnych budynku. W przedmiotowym lokalu znajduje się węzeł cieplny grupowy będący własnością Spółki, z którego dostarczane jest ciepło do budynków Osiedla. Nie mając możliwości przeniesienia węzła w inne miejsce, Spółka wystąpiła z wnioskiem o uregulowanie sprawy własności ww. lokalu poprzez wniesienie go aportem do Spółki.

Budynek, w którym znajduje się przedmiotowy lokal, został wybudowany w latach 60 XX wieku. Został pozyskany przez Skarb Państwa drogą decyzji administracyjnej Wojewódzkiej Rady Narodowej, a następnie skomunalizowany. Budynek, jest w administracji Zakładu Budżetowego zajmującego się zasobem lokalowym gminy (w księgach inwentarzowych).

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku w którym znajduje się przedmiotowy lokal. Nie oddawał ww. lokalu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Brak umowy najmu, dzierżawy, itp. Nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przywołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Mając na względzie wyżej przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku, mającego być przedmiotem aportu, lokalu dostawa będzie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia (przedmiotowy lokal nie został bowiem oddany do użytkowania pierwszemu użytkownikowi, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Z uwagi jednak na fakt, że Gmina nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku, w którym znajduje się przedmiotowy lokal oraz nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie, w przypadku przekazania aportem tegoż lokalu znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, uznające że wniesienie aportem do Spółki lokalu o którym mowa we wniosku będzie objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Należy tutaj wskazać, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy wniesieniu aportem lokalu, grunt z którym lokal jest związany dzieli byt prawny w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj