Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-389/10-4/DG
z 27 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-389/10-4/DG
Data
2010.09.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych


Słowa kluczowe
grunty
grunty
przeszacowanie
przeszacowanie
przeszacowanie wartości
przeszacowanie wartości


Istota interpretacji
Czy operacja przeszacowania wartości gruntu spowoduje powstanie dochodu w podatku dochodowym od osób prawnych i powstanie dochód do opodatkowania tym podatkiem?



Wniosek ORD-IN 445 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2010r. (data wpływu 25.06.2010r.) oraz piśmie z dnia 03.09.2010r. (data nadania 09.09.2010r., data wpływu 13.09.2010r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 30.08.2010r. Nr IPPB5/423-389/10-2/DG (data nadania 30.08.2010r., data doręczenia 02.09.2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych operacji przeszacowania wartości gruntu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych operacji przeszacowania wartości gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej B. lub B. Sp. z o.o.) jest podmiotem z udziałem osób fizycznych które również są podmiotami polskimi, nabyła w latach dziewięćdziesiątych niezabudowaną nieruchomość rolną za kwotę 500.000, w chwili obecnej wartość rynkowa gruntu wynosi około 5.000.000,00 zł. Grunt ten jest składnikiem majątkowym spółki zaewidencjonowanym w księgach spółki w wartości początkowej (wartość nabycia) 500.0000,00 zł z przeznaczeniem na inwestycje. Spółka B. Sp. z o.o. zamierza dla podniesienia wartości Spółki w celach kredytowych przeszacować wartość gruntu według cen rynkowych to jest do wartości 5.000.000,00 zł. Zatem po dokonaniu tej operacji wartość spółki oraz jej majątku podniesie się o kwotę 5 mln zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy operacja przeszacowania wartości gruntu spowoduje powstanie dochodu w podatku dochodowym od osób prawnych i powstanie dochód do opodatkowania tym podatkiem...
  2. Czy operacja przeszacowania spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 1.

W części dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Bezpośrednim skutkiem przeszacowania inwestycji w nieruchomości jest odniesienie różnicy wartości na rachunek wyników. Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 35 ust. 4 ustawy o rachunkowości otrzymał nowe brzmienie: Przeszacowanie inwestycji zaliczonych do aktywów trwałych innych niż wymienione w art. 28 ust. 1 pkt 1a, powodujące wzrost ich wartości do poziomu cen rynkowych, zwiększają kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. Wzrost wartości danej inwestycji bezpośrednio wiążący się z uprzednim obniżeniem jej wartości, zaliczonym do kosztów finansowych, ujmuje się do wysokości tych kosztów jako przychody finansowe. Oznacza to bezpośrednie wyłączenie skutków przeszacowania inwestycji w nieruchomości z procedury odnoszenia na kapitał z aktualizacji wyceny. Zmiana ustawy rozszerzyła również pozostałe przychody i koszty operacyjne zdefiniowane w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości o przychody i koszty związane z utrzymywaniem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, w tym także z aktualizacją wartości tych inwestycji, jak też z ich przekwalifikowaniem odpowiednio do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli do wyceny inwestycji przyjęto cenę rynkową bądź inaczej określoną wartość godziwą. Stąd też przychody i koszty utrzymywania, różnice z wyceny i przekwalifikowania inwestycji w nieruchomości od 1 stycznia 2009 r. odnosi się odpowiednio na pozostałe przychody lub koszty operacyjne w zależności od efektu, jaki wywołały. Analizując konsekwencje podatkowe przeszacowania wartości nieruchomości, należy stwierdzić, że przeszacowanie wartości nie powoduje konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Nie jest bowiem wymienione jako przychód w art. 12 ustawy o CIT (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Takie przeszacowanie jest w swej istocie nie tworzy przychodu podatkowego ponieważ ma odniesienie do zmian wartości poszczególnych kapitałów spółki.

Przeszacowanie wartości inwestycji w nieruchomości, mimo że odnoszone na rachunek wyników jednostki w przychody lub koszty operacyjne, nie rodzi konsekwencji na gruncie podatku dochodowego. W przypadku zwiększenia wartości inwestycji, różnica dodatnia nie jest przychodem, gdyż nie została wymieniona w art. 12 ustawy o CIT. Analogicznie jest w przypadku zmniejszeń wartości inwestycji nie jest kosztem podatkowym, gdyż art. 16 ust. 1 pkt 26a wyraźnie wyklucza odpisy aktualizacyjne (poza aktualizacją należności) z katalogu kosztów uzyskania przychodów. Przychód do opodatkowania powstawałby dopiero w momencie zbycia nieruchomości, przychód jest opodatkowany, a jego wartość określa art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przepisach nie ma odniesienia co do kosztu uzyskania przychodu przy sprzedaży zaktualizowanej inwestycji w nieruchomości. Zatem z uwagi na brak stosownego przepisu regulującego powstanie przychodu w sytuacji zmiany wartości posiadanej przez osobę prawną nieruchomości i w związku z tym zmiana wartości w księgach handlowych Spółki nie powoduje powstania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym. Tym samym przeszacowanie wartości nieruchomości nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowanie

Podsumowując powyższy stan faktyczny należy wskazać, iż przeszacowanie wartości nieruchomości w Spółce nie spowoduje konsekwencji podatkowych we wskazanych powyżej podatkach.

W podatku dochodowym od osób prawnych na skutek przeszacowania wartości gruntu nie dojdzie do powstania przychodu, ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują takiej czynności, jako powodującej powstanie przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj