Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-595/10-4/ES
z 6 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-595/10-4/ES
Data
2010.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
gospodarstwo rolne
grunty
grunty
nieruchomości
nieruchomości
składnik
składnik
sprzedaż
sprzedaż
zbycie
zbycie


Istota interpretacji
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów rolnych o powierzchni 0,3129 ha może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 26 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-595/10-2/ES, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 26 lipca 2010 r., (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 31 lipca 2010 r.), natomiast w dniu 4 sierpnia 2010 r. (data nadania 3 sierpnia 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W maju 2009 r. dokonano sprzedaży budynku mieszkalnego i gospodarczego wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wraz z gruntami rolnymi o powierzchni 0,3129 ha za kwotę 170 000 zł. Ww. gospodarstwo Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem przejęła od Swoich rodziców w grudniu 1983 r. Małżonkowie wspólnie prowadzili to gospodarstwo do czasu rozwodu. Po rozwiązaniu małżeństwa i podziale majątku z dniem 20 lutego 2007 r. Zainteresowana nabyła na własność nieruchomość rolną niezabudowaną o powierzchni 1,5929 ha na podstawie protokołu ugody. Odpłatnego zbycia tych budynków i gruntów o powierzchni 0,3129 ha Wnioskodawczyni dokonała przed upływem 5 lat od daty nabycia. Przy sprzedaży budynku mieszkalnego Zainteresowana jest przekonana, że może skorzystać z ulgi meldunkowej, ponieważ mieszkała i była zameldowana pod adresem położenia gospodarstwa od urodzenia, tj. od 3 października 1960 r., aż do momentu zbycia przedmiotowej nieruchomości. W związku z powyższym Wnioskodawczyni przedłożyła w urzędzie skarbowym zaświadczenie o zameldowaniu z urzędu gminy oraz oświadczenie, że spełnia warunki do ulgi meldunkowej. Zainteresowana nadmieniła, iż środki finansowe uzyskane ze sprzedaży gospodarstwa przeznaczyła na cele mieszkaniowe jeszcze w tym samym roku (zakup spółdzielczego mieszkania własnościowego + opłaty w biurze notarialnym i biurze nieruchomości). Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów o powierzchni 0,3129 ha wg stanowiska urzędu skarbowego należy opodatkować stawką 19%, ponieważ w akcie notarialnym brak jest zapisu o gospodarstwie rolnym i klasyfikacji tych gruntów. Pomimo przedstawienia wypisu z rejestru gruntów, urząd skarbowy nie zmienił zdania. Taka interpretacja budzi Jej wątpliwości. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym na dzień 19 maja 2009 r., działka nr …/. obejmuje grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,1452, pastwiska trwałe 0,0857 ha i sad 0,0820 ha o łącznej powierzchni 0,3129 ha. Grunty te były użytkowane rolniczo i z tego tytułu Wnioskodawczyni opłaca podatek rolny, co potwierdza urząd gminy. Dodała Ona, iż dużą pomocą w omawianej kwestii były dla Zainteresowanej wyjaśnienia interpretacyjne Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwłaszcza dotyczące pojęć gruntów rolnych, gospodarstwa rolnego i użytków rolnych oraz spełnienie warunków do zwolnienia podatkowego przy ich sprzedaży. W świetle tych wyjaśnień Wnioskodawczyni uważa, że zbyta nieruchomość posiada cechy gospodarstwa rolnego, a grunty rolne wchodzące w skład tego gospodarstwa nie utraciły charakteru rolnego w wyniku sprzedaży, a obecny właściciel nie zmienił dotychczasowego sposobu użytkowania. Zainteresowana poinformowała również, że do wyceny gruntów na dzień ich sprzedaży został sporządzony operat szacunkowy, który zawiera m.in. wypis z rejestru gruntów na dzień 31 lipca 2007 r. i mapkę z geodezji z zaznaczoną na niej działką i położeniem budynków. Wartość rynkowa gruntów została ustalona na kwotę 34 850 zł. Jej zdaniem jest to kwota zawyżona, ponieważ do wyceny rzeczoznawca przyjął średnią cenę transakcji sprzedaży działek przeznaczonych wyłącznie na cele budowlane, a sprzedane grunty nie były przeznaczone w tym celu. Wnioskodawczyni aktualnie nie dysponuje jednak inną wyceną i jest zmuszona do zapłacenia podatku od wyżej wskazanej wartości (uwzględniając cenę sprzedaży z aktu notarialnego w wysokości 7 406 zł, termin zapłaty 30 kwietnia 2010 r.).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż grunty o pow. 0,3129 ha nabyła w 2007 r. w wyniku podziału majątku po rozwodzie zgodnie z zawartą ugodą sądową z dnia 20 lutego 2007 r.

Na podstawie protokołu ugody dokonano podziału fizycznego działki o pow. 0,6258 ha na dwie równe działki o pow. 0,3129 ha, co zostało zaktualizowane na dzień 26 lipca 2007 r.

Natomiast wartość gruntów nabytych przez Wnioskodawczynię po podziale majątku wspólnego jak najbardziej mieści się w wartości Jej udziału w tym majątku.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, że kwestia sporna dotycząca naliczenia podatku dochodowego od gruntów o pow. 0,3129 ha była przedmiotem konsultacji tylko ustnej z pracownikiem urzędu skarbowego.

Wnioskodawczyni oświadczyła jednoznacznie, że stan faktyczny podany we wniosku o interpretację nie jest przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej ani postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej, jak również sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Zainteresowana poinformowała również, iż kwota zapłaconego podatku dochodowego w wysokości 7 406 zł jest dla Niej dużym obciążeniem finansowym i dlatego zwróciła się o pomoc w wyjaśnieniu tej sprawy i rozstrzygnięciu jej w interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży gruntów rolnych o powierzchni 0,3129 ha może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, grunty te mogą skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ:

  1. przychód został uzyskany ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego na działce,
  2. sprzedaż gruntów na ww. działce nie zmieniła ich charakteru rolnego.

Ponadto rzeczoznawca w operacie szacunkowym nadmienił też, że zgodnie z Planem Zagospodarowania Przestrzennego nieruchomość z gruntami jest położona na terenach zabudowy zagrodowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Wskazać należy, iż stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jego trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich. Na skutek wyroku sądowego orzekającego rozwód, wspólność majątkowa małżeńska ustaje, a do majątku, który był nią objęty stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Zgodnie z art. 50¹ Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w razie ustania wspólności, udziały małżonków są równe, chyba że umowa majątkowa małżeńska stanowi inaczej.

Za datę nabycia nieruchomości w przypadku sprzedaży nieruchomości, która przypadła osobie w wyniku podziału majątku wspólnego, należy przyjąć datę jej nabycia w czasie trwania związku małżeńskiego, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości w wyniku podziału, mieści się w udziale, jaki przysługuje byłemu małżonkowi w majątku dorobkowym małżeńskim. Jeżeli natomiast wartość otrzymanej przez byłego małżonka nieruchomości przekracza jego udział w majątku dorobkowym małżeńskim, to wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza udział byłego małżonka w majątku dorobkowym małżeńskim, należy przyjąć dzień dokonania podziału majątku wspólnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2009 r. Wnioskodawczyni sprzedała przedmiotową nieruchomość o powierzchni 0,3129 ha nabytą w 1983 r. wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego, która zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym na dzień 19 maja 2009 r., obejmuje: grunty rolne zabudowane, pastwiska trwałe i sad, od których opłaca Ona podatek rolny. Ponadto Zainteresowana poinformowała, że zbyta nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego w wyniku transakcji sprzedaży. Dodała Ona, że grunty zabudowane domem i budynkiem gospodarczym o pow. 0,3129 ha nabyła w 2007 r. w wyniku podziału majątku po rozwodzie zgodnie z zawartą ugodą sądową z dnia 20 lutego 2007 r. podobnie jak nieruchomość rolną niezabudowaną o powierzchni 1,5929 ha. Na podstawie protokołu ugody dokonano podziału fizycznego działki o pow. 0,6258 ha na dwie równe działki o pow. 0,3129 ha, co zostało zaktualizowane na dzień 26 lipca 2007 r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż wartość gruntów nabytych przez Nią po podziale majątku wspólnego mieści się w wartości Jej udziału w tym majątku.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż kwota uzyskana ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, nabytej w czasie trwania związku małżeńskiego w 1983 r. – nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego wartość otrzymanej przez Zainteresowaną – w 2007 r. w wyniku podziału majątkowego małżeńskiego – nieruchomości mieści się w udziale, jaki przysługiwał Jej w majątku małżeńskim.

Zatem za datę nabycia tej nieruchomości należy przyjąć rok 1983.

W świetle powyższego, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości z uwagi na upływ pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Tym samym, z uwagi na brak źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, w rozpatrywanej sprawie nie może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż określone w tej ustawie zwolnienia odnoszą się wyłącznie do sytuacji, gdy dochodzi do powstania przychodu, co w rozpatrywanej sprawie nie miało miejsca.

Z tego powodu stanowisko Zainteresowanej w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznano za nieprawidłowe.

Jednakże, podkreślić należy, iż na gruncie analizowanej sprawy, po stronie Wnioskodawczyni nie wystąpi obowiązek podatkowy w związku z odpłatnym zbyciem przedmiotowej nieruchomości.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, iż dokumenty dołączone przez Zainteresowaną do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj