Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1169/10/KG
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1169/10/KG
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Faktury


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
faktura VAT
faktura VAT
gmina
gmina
partnerstwo
partnerstwo
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wdrożeniem systemu informatycznego – to nie ona będzie nabywcą towarów i usług



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu 18 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 września 2010r. (data wpływu 9 września 2010r.) oraz z dnia 21 września 2010r. (data wpływu 28 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2010r. (data wpływu 9 września 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1169/10/KG z dnia 30 sierpnia 2010r. oraz pismem z dnia 21 września 2010r. (data wpływu 28 września 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa podjął uchwałę w sprawie dokonania wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO W na lata 2007-2013.

Wśród wybranych projektów znajduje się projekt pn. „…”, realizowany przez gminy Powiatu P. i Powiat P.

Projekt ma na celu wdrożenie systemu informatycznego, umożliwiającego dostęp do informacji i usług drogą elektroniczną. Systemem zarządzać będzie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego w P., którego celem będzie nadzór nad ciągłością pracy, zarządzanie, administrowanie systemem oraz usługami publicznymi. Środki na utrzymanie produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będą zapewnione w budżetach partnerów projektu.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych usług informacyjnych drogą elektroniczną. Projekt dotyczy usług z zakresu oświaty, kultury, sportu, turystyki, zdrowia itp. Informacje będą lokalizowane na mapach Powiatu P. Odbiorcami wymienionych usług mają być przede wszystkim mieszkańcy Powiatu P.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System informatyczny, powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych publicznych usług informacyjnych drogą elektroniczną.

Rolę Lidera projektu pełni Gmina P. Gmina G. pełni rolę partnera.

Lider odpowiedzialny jest za:

  • prowadzenie wszelkich uzgodnień z dysponentem środków zewnętrznych,
  • właściwe, zgodne z prawem i stosowanymi regulacjami zarządzanie i monitorowanie projektu,
  • wykorzystanie środków i ich rozliczenie,
  • zawieranie umów związanych z realizacją projektów,
  • zgłoszenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektów.

Faktury w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Lidera. Lider rozliczy się z partnerami, wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektu.

W ramach działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO W na lata 2007-2013 zgodnie z porozumieniem, umowa zawarta będzie wyłącznie z Liderem projektu (Gminą P.), dotacja zostanie przekazana Liderowi.

Pomiędzy partnerami projektu zawarte jest porozumienie ustalające wzajemne zobowiązania. (...) § 4

  1. Strony ustalają następujące wzajemne zobowiązania:
    1.1. Gmina P. zobowiązuje się do:
    1. pełnienia funkcji Lidera projektów,
    2. prowadzenia wszelkich uzgodnień z dysponentem środków zewnętrznych,
    3. właściwego, zgodnego z prawem i stosowanymi regulacjami zarządzania i monitorowania projektów, wykorzystania środków i ich rozliczania,
    4. zawierania umów związanych z realizacją projektów,
    5. przygotowania wniosku aplikacyjnego wraz z niezbędnymi załącznikami przy współpracy z Zespołem Sterującym,
    6. zgłoszenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektów,
    7. informowania pozostałych gmin i Powiatu, na podstawie wniosku (zawierającego istotę i zakres żądanych informacji), o stanie realizacji projektów (w tym o każdej decyzji Instytucji Oceniającej o wynikach oceny złożonych aplikacji) najpóźniej w terminie 7 dni od daty otrzymania tej informacji, chyba że będzie to się łączyć ze szczególnymi trudnościami, wówczas termin ten przedłuża się do 14 dni; informacja ta musi zostać złożona w formie pisemnej faksem lub pocztą elektroniczną, albo pocztą tradycyjną bądź doręczona osobiście,
    8. składania rocznego sprawozdania z działalności Zespołu Sterującego.
  2. Gminy wraz z Powiatem zobowiązują się do:
    1. przekazania środków finansowych określonych w § 3 ust. 3 w ustalonym przez Lidera terminie,
    2. udostępnienia Liderowi danych niezbędnych do opracowania dokumentacji aplikacyjnej w terminie przez nią wskazanym,
    3. wyznaczenia odpowiednim zarządzeniem wójta/burmistrza/starosty min. dwóch osób do kontaktu w sprawie realizacji projektów.
    4. współpracy przy promocji projektów.
  3. Strony zobowiązują się do współpracy przy opracowaniu niezbędnych dokumentów w celu pozyskania środków finansowych na realizację projektów.
  4. Lider utworzy na potrzeby realizacji projektów wyodrębnione rachunki bankowe.
  5. Faktury w ramach realizacji projektów będą wystawiane na Lidera.
  6. Lider projektów rozliczy się z gminami, wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektów. Gminy i Powiat zobowiązane są do rozliczenia się z Liderem w ciągu 14 dni od otrzymania noty obciążeniowej.
  7. Strony zobowiązują się do niezwłocznej wymiany informacji dotyczących realizacji projektów.


Lider projektu (Gmina P.) będzie figurował jako nabywca towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Lider projektu z faktur nie odliczy podatku VAT (brak związku ze sprzedażą opodatkowaną), natomiast efekty projektu zostaną nieodpłatnie przekazane przez Lidera na rzecz partnerów na podstawie protokołów przekazań (dokument PT).

Właścicielami infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będą gminy Powiatu P. w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego, zgodnie z porozumieniem. Zakupiony sprzęt oraz oprogramowanie będzie znajdowało się w Centrum Przetwarzania Danych zlokalizowanym w Urzędzie Miejskim w P. oraz w siedzibach pozostałych Beneficjentów (routery). Nad zarządzaniem trwałością produktów pieczę sprawować będzie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego w P.

Gmina G. nie otrzyma od pozostałych partnerów środków finansowych na realizację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 września 2010r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 21 września 2010r.), realizowana inwestycja pn. „…” nie daje możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur, ponieważ w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca, lecz Lider projektu.

Ponadto Gmina z tytułu dokonanej inwestycji nie planuje wykonywać czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług elektronicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m. in. w zakresie działalności w zakresie telekomunikacji, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3a, 15 i 18 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako Partner uczestniczy we wspólnym projekcie pn. „…”, dofinansowanym w zakresie Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO W na lata 2007-2013.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie w oparciu o umowę o realizacji wspólnego projektu na terenie Powiatu P.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System informatyczny, powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych publicznych usług informacyjnych drogą elektroniczną.

Lider projektu będzie figurował jako nabywca towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Gmina P. – Leader, a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu, bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych gmin i Powiatu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj