Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-997/12-5/KW
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 21 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • pytania nr 1, 2 i 3 wniosku ORD-IN – jest prawidłowe
  • pytania nr 4 i 5 wniosku ORD-IN – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót otrzymanej dotacji na realizację projektu (pytanie nr 1 wniosku ORD-IN), opodatkowania świadczonych usług doradczych (pytanie nr 2 wniosku ORD-IN), prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów związanych z usługami informacyjnymi oraz usługami doradczymi (pytania nr 3, 4 i 5 wniosku ORD-IN).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 lutego 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja (Wnioskodawca) została założona w kwietniu 1994r. z inicjatywy władz samorządowych Gminy Miasto oraz przedsiębiorstw i organizacji aktywnie działających na rzecz rozwoju lokalnego. Podstawowe cele działalności Fundacji skupiają się na kreowaniu oraz wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości i regionie, upowszechnianiu lokalnego potencjału gospodarczego, promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej osób zainteresowanych podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych.

Celem Fundacji jest działalność pożytku publicznego w zakresie wspomagania rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności inspirowania, tworzenia i wspierania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; nauki, edukacji i wychowania; działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; działania na rzecz osób niepełnosprawnych; upowszechniania i ochrony praw kobiet i mężczyzn; działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; promocja i organizacja wolontariatu; działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie i finansowo osoby i podmioty zainteresowane.

Cele Fundacji realizowane są poprzez: prowadzenie funduszu pożyczkowego i poręczeniowego; zapewnienie przedsiębiorcom w regionie dostępu do wysokiej jakości usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych na każdym etapie rozwoju; organizowanie różnych form promocji przedsiębiorczości w kraju i za granicą, a szczególności konferencji, targów, spotkań i innych; ułatwienie dostępu do nowych technologii i innowacji; prowadzenie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego; organizowanie i prowadzenie aktywnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, a w szczególności pomoc osobom poszukującym pracy i bezrobotnym; tworzenie, współudział i realizację programów na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich; współpracę z innymi organizacjami wspierającymi inicjatywy lokalne; zapewnienie informacji o Unii Europejskiej; współpracę z organizacjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie pozyskiwania środków, wymiany doświadczeń i realizacji wspólnych programów w zakresie celów statutowych; świadczenie usług dla firm w zakresie sponsoringu; współdziałanie z organami administracji samorządowej i rządowej, właściwymi w sprawach zatrudnienia i bezrobocia oraz rozwoju gospodarczego i rozwoju regionalnego; podejmowanie wszelkich działań służących rozwojowi społeczności lokalnych oraz realizacji celów Fundacji. Działalność statutowa Fundacji stanowi nieodpłatną działalność pożytku publicznego, w tym usługi informacyjne i doradcze dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą i przedsiębiorców, usługi szkoleniowe oraz finansowe w zakresie udzielania pożyczek i poręczeń. Fundacja nie prowadzi statutowej odpłatnej działalności pożytku publicznego. Działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych i dotychczas związana była z najmem powierzchni.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowany realizuje m.in. projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym projekt „…” w ramach projektu systemowego „…” w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z umową o udzielenie wsparcia nr … zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Fundacja realizuje projekt samodzielnie bez udziału partnerów, w okresie od 22 lutego 2012 r. do 31 grudnia 2013 r. Głównym celem projektu systemowego jest poprawa dostępu do usług z zakresu rozwoju firmy w formule „one-stop-shops” dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Celem prowadzonego przez Fundację projektu jest wykonanie w okresie realizacji projektu, co najmniej 2328 usług informacyjnych dla 1992 klientów niepowtarzających się (w tym 1008 przedsiębiorców) oraz 336 usług doradczych i 336 usług informacyjnych „opieka nad klientem”, poprzez świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach PK KSU (Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług).

Usługi informacyjne to: Usługi informacyjne, które mają odpowiadać na potrzeby związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Składają się z:

  1. wstępnej diagnozy problemu,
  2. uzgodnienia z klientem sposobu i zakresu realizacji usługi,
  3. udzielenia informacji, których zakres obejmuje: administracyjno-prawne aspekty zakładania, prowadzenia i zawieszania/zamykania działalności gospodarczej, zatrudnianie cudzoziemców, świadczenie usług na odległość, w tym elektronicznych, prawo ochrony konkurencji, społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR), ochronę własności intelektualnej, systemy jakości ISO 9001 i HACCP, rozwój zasobów ludzkich, wykorzystywanie technologii informacyjnych, ochronę interesów klientów, konsumentów (wykorzystanie BIK, baz ZBP), możliwość uzyskania finansowania działalności z różnych źródeł, wymogi ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw, prawo zamówień publicznych, zakres korzystania z bazy CEIDG, platformy ePUAP, podpisu elektronicznego, profilu zaufanego ePUAP, podstawowe informacje nt. usług specjalistycznych KSU, inne, stwierdzone w trakcie diagnozy.

Usługi informacyjne - opieka nad klientem składają się z dwóch etapów:

  • Etap I obejmuje diagnozę potrzeb klienta i możliwości klienta w zakresie skorzystania z usługi specjalistycznej dostępnej w KSU, a także asystę przy wyborze usługodawcy usługi specjalistycznej oraz przy rozpoczęciu współpracy z usługodawcą specjalistycznym.
  • Etap II (tylko dla usług dostępnych na poziomie I i II) obejmuje: asystę przy podpisaniu umowy na realizację usługi specjalistycznej i pomoc konsultanta PK KSU w trakcie korzystania z usługi specjalistycznej przez klienta.

Zakres usługi informacyjnej - opieka nad klientem realizowana jest na 3 poziomach:

  1. Usługi systemowe KSU (usługi proinnowacyjne KSI, usługi FP, FPK) lub testowane pilotażowo (obecnie doradztwo i szkolenia w zakresie prawa ochrony środowiska, doradztwo i szkolenia z zakresu dostępu do finansowania zwrotnego), zapewniane na podstawie umów lub porozumień pomiędzy PARP a usługodawcą.
  2. Usługi specjalistyczne zapewniane przez podmioty, które są monitorowane przez inne podmioty, z którymi PARP podpisał porozumienia o „udostępnianiu usług” (Centra Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE)), usługi realizowane pod nadzorem Urzędów Marszałkowskich, itp.
  3. Usługi specjalistyczne dostępne poza systemem KSU, które oferowane są na rynku przez wielu usługodawców, których oferty można porównać i przedstawić klientowi.

Usługi doradcze dzielą się na:

Doradztwo - asysta w rozpoczynaniu działalności gospodarczej, którego zakres obejmuje:

  1. wstępną diagnozę potrzeb klienta,
  2. konsultację nt. profilu planowanej działalności,
  3. analizę SWOT planowanej działalności,
  4. analizę form i źródeł finansowania działalności,
  5. pomoc w przygotowaniu biznesplanu,
  6. wybór formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności gospodarczej,
  7. przygotowanie dokumentów niezbędnych do rejestracji działalności gospodarczej,
  8. pomoc w rejestracji działalności gospodarczej w bazie CEIDG oraz dokonywania zmian w dalszym etapie jej prowadzenia.

Doradztwo - asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej, którego zakres obejmuje:

  1. Etap I: Diagnoza potrzeb biznesowych klienta,
  2. Etap II: Wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w Etapie I potrzeb, zgodnie z ustaloną ścieżką postępowania.

Zakres doradztwa w ramach usługi asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej obejmuje:

  • moduł I - Spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (bieżące wsparcie w wywiązywaniu się z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy, w tym składanie dokumentów do ZUS i urzędu skarbowego);
  • moduł II - Marketing przedsiębiorstwa (konsultacje w zakresie przygotowania strategii marketingowej, w tym w zakresie wykorzystania marketing mix-u, analizy SWOT, analizy wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na pozycję strategiczną firmy, budowania relacji z klientami, podwykonawcami, wykorzystania nowoczesnych technologii w marketingu w tym strony www);
  • moduł III - Organizacja przedsiębiorstwa (organizacja pracy przedsiębiorcy, zarządzanie czasem, dobór personelu, podział obowiązków i odpowiedzialności, skutki prawne prowadzenia działalności gospodarczej, zmiany formy lub zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, zawieszanie, zamykanie działalności gospodarczej);
  • moduł IV - Finanse przedsiębiorstwa (konsultacje w opracowaniu kosztorysu przedsięwzięcia, tj.: koszty, przychody i źródła finansowania; pomoc w zastosowaniu podstawowych narzędzi zarządzania finansami poprzez planowanie przepływów pieniężnych i kosztów oraz controllingu (...)).

Pełny zakres i sposób świadczenia powyższych usług zawarty jest w Standardach usług.

Klienci opisanych usług pozyskiwani są przez Wnioskodawcę sukcesywnie w trakcie realizacji niniejszego projektu, nie są z góry znani czy wybrani.

Usługi informacyjne są świadczone bezpłatnie, a usługi doradcze w 10% finansowane są przez klientów w formie wkładu własnego wnoszonego po wykonanej i zakończonej usłudze doradczej, w formie pieniężnej (gotówka lub przelew). Wysokość wkładu własnego stanowi zgodnie z Wytycznymi i Umową o udzielenie wsparcia kwota co najmniej 10% wartości wyświadczonej usługi; w Fundacji pobierana jest kwota odpowiadająca dokładnie równowartości 10% wartości wyświadczonej usługi.

Zgodnie z Umową o udzielenie wsparcia na realizację projektu przewiduje się dotację na sfinansowanie do 100% kosztów kwalifikowalnych usług informacyjnych i do 90% kosztów kwalifikowalnych usług doradczych. Udzielone w ramach projektu wsparcie w 85% pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 15% stanowi współfinansowanie ze środków krajowych.

Całkowity koszt realizacji projektu to 1.036.800,00 zł, na co składa się szacowana wartość wyświadczonych usług informacyjnych, która wynosi 364.800,00 zł oraz szacowana wartość wyświadczonych usług doradczych - 672.000,00 zł.

Całkowita maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem związanych z realizacją projektu wynosi 969.600,00 zł, na co składa się:

  1. do 100% wartości wyświadczonych usług informacyjnych,
  2. do 90% wartości wyświadczonych usług doradczych. Pozostałe co najmniej 10% wartości wyświadczonych usług doradczych ponoszona jest przez klientów jako wkład własny i na tą część są wystawione faktury VAT (67.200,00 zł).

Jeżeli w trakcie realizacji projektu kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem ulegnie zmniejszeniu, kwota wypłaconego wsparcia zostanie proporcjonalnie zmniejszona, z zachowaniem procentowego podziału na źródła płatności. Po spełnieniu warunków wynikających z Umowy oraz Rozporządzenia POKL, PARP wypłaci Fundacji wsparcie na realizację projektu w wysokości nieprzekraczającej 969.600,00 zł oraz nieprzekraczającej kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu.

Zgodnie z § 6 wskazanej Umowy płatności przekazywane będą w formie zaliczki wypłacanej na początku realizacji projektu oraz w okresach rozliczeniowych określonych w umowie, a także w formie refundacji wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych wcześniej przez Fundację, w formie płatności okresowych dokonywanych w okresach rozliczeniowych określonych w Umowie oraz w formie płatności końcowej. Zaliczka wypłacana jest w wysokości do 80% kwoty budżetu na świadczenie usług informacyjnych określonego we Wniosku o udzielenie wsparcia, przypadającej na pierwszy i każdy kolejny okres rozliczeniowy, o którym mowa w Umowie oraz do 20% kwoty budżetu na świadczenie usług doradczych określonego we Wniosku o udzielenie wsparcia, przypadającej na okresy rozliczeniowe, o których mowa w Umowie (tj. w okresie od dnia zawarcia Umowy do 30.06.2012r.) i do 80% kwoty budżetu na świadczenie usług doradczych określonego we Wniosku o udzielenie wsparcia, przypadającej na okresy rozliczeniowe, o których mowa w Umowie (tj. w okresie od 01.07.2012r. do 31.12.2013r.). Zaliczka wypłacana jest pod warunkiem spełnienia wymogów sprawozdawczych oraz rozliczenia w terminie i na warunkach określonych w umowie nie mniej niż 70% dotychczas otrzymanej zaliczki, przy czym rozliczenie to polega na wykazaniu we Wniosku o płatność poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem lub zwrocie zaliczki. Płatność zaliczki jest dokonywana na nieoprocentowany rachunek bankowy. Wypłaty z wyodrębnionego rachunku bankowego mogą być dokonywane wyłącznie jako płatności za wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach projektu.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki, które są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, zostały wykazane w harmonogramie finansowym realizacji projektu, zostały faktycznie poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków, zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez PARP i zostały prawidłowo udokumentowane. Warunkiem uznania wydatków za kwalifikujące się do objęcia wsparciem jest poniesienie ich w związku z realizacją projektu, zgodnie z postanowieniami Umowy, katalogiem wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem oraz zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki finansowej, w szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, tj. wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem wraz z pochodnymi od wynagrodzeń, podróże służbowe osób zaangażowanych w realizację projektu, zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych, najem i eksploatacja pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją projektu, zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz eksploatacyjnych, działania promocyjne i informacyjne, obsługa księgowa i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie, szkolenia pracowników świadczących usługi informacyjne i doradcze, ubezpieczenie OC z tytułu świadczonych usług doradczych, koszty administracyjne lub bieżącego zarządu do wysokości 10% łącznej kwoty kosztów, zakup środków trwałych, których wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych, uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, z wyłączeniem mebli i pojazdów (cross-financing), koszty amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, będących własnością PW w zakresie i przez okres jego używania na potrzeby projektu objętego wsparciem, audyt finansowy dotyczący wydatków, o których mowa wyżej, pod warunkiem że będzie dokonywany przez biegłych rewidentów. Katalog powyższych kosztów przypisany jest zarówno do usług informacyjnych, jak i doradczych (za wyjątkiem ubezpieczenia OC, które dotyczy tylko usług doradczych), ale ilościowo i wartościowo rozpisany, ujęty i rozliczany jest na podstawie odrębnych budżetów. Nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu wykorzystywane są tylko w ramach projektu i mają związek wyłącznie z działaniami realizowanymi w ramach projektu.

Dotacja otrzymana przez Fundację na realizację powierzonych zadań przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów służących realizacji założonych we wniosku o dofinansowanie celów projektu, nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi w stosunku do żadnego typu usługi, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży i nie jest przekazywana jako dopłata do ceny usługi ani informacyjnej, ani doradczej, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowalnych. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu w zakresie usług informacyjnych wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu, natomiast w zakresie usług doradczych, w związku z wnoszonym przez klientów wkładem własnym w wysokości 10% wartości usługi wykorzystywane są zarówno do czynności opodatkowanych (dotyczących wkładu własnego klientów - 10% wartości usługi, co dokumentowane jest fakturami VAT, stawka 23%) oraz w części niepodlegających opodatkowaniu (pozostała wartość usługi doradczej). Projekt nie generuje dochodu. Na podstawie przepisów i opisanego powyżej stanu faktycznego Fundacja wnioskuje, że przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług i nie stanowi czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety, prowadzona jest odrębna ich ewidencja.

Ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klientów korzystających z usług doradczych w ramach przedmiotowego projektu zmienia się zasada rozliczania przez Fundację podatku VAT. Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkład własny od klientów korzystających z usług doradczych w wysokości co najmniej 10% wartości wyświadczonej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowalnych usług doradczych. W projekcie, zgodnie z art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynnością opodatkowaną jest odpłatna usługa doradcza, a wymagana odpłatność za usługę doradczą w formie wkładu własnego klienta w finansowanie tej usługi jest obrotem - kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku VAT. Z tego tytułu Fundacja wystawia faktury VAT potwierdzające dokonanie sprzedaży, zawierające kwoty należne, tj. wkład własny klienta wraz z podatkiem VAT.

W związku z tym, że koszty usług informacyjnych w 100% są finansowane z dotacji nie zachodzi tu przesłanka pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. W zakresie usług doradczych natomiast koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających z usług doradczych w ramach projektu. Zatem w przypadku usług doradczych, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Fundacji przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyjaśnienie zastosowanych skrótów:

  • F.. – Fundacja …; podmiot, który podpisał z PARP Umowę o udzielenie wsparcia;
  • Fundacja – Fundacja …; podmiot, który podpisał z PARP Umowę o udzielenie wsparcia;
  • Wnioskodawca - Fundacja, podmiot, który złożył Wniosek o udzielenie wsparcia w ramach konkursu, a następnie podpisał z PARP Umowę o udzielenie wsparcia;
  • PW - Podmiot Wsparcia; podmiot, który podpisał z PARP Umowę o udzielenie wsparcia;
  • PARP - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275, z późn. zm.) z siedzibą w Warszawie, NIP, REGON; strona umowy o udzielenie wsparcia;
  • POKL - Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013;
  • PK KSU - Punkt Konsultacyjny Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, świadczący usługi informacyjne i doradcze, zgodnie z Umową o udzielenie wsparcia na realizację Projektu;
  • KSU - Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw określony rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 112, poz. 656);
  • FP - Fundusz Pożyczkowy; FP udzielają pożyczek na finansowanie działalności inwestycyjnej, obrotowej oraz początkowego etapu rozwoju firmy;
  • FPK - Fundusz Poręczeń Kredytowych; FPK oferują możliwość poręczenia pożyczek, kredytów oraz wadiów przetargowych, co ułatwia uzyskanie kredytu lub pożyczki;
  • KSI - Krajowa Sieć Innowacji; Ośrodki Krajowej Sieci Innowacji przygotowują analizę potencjału technologicznego oraz pomagają we wdrożeniu najlepszych rozwiązań innowacyjnych, dzięki którym przedsiębiorstwo może zyskać realną przewagę rynkową;
  • Projekt - przedsięwzięcie zdefiniowane przez Wnioskodawcę we Wniosku o udzielenie wsparcia, polegające obligatoryjnie na świadczeniu usług informacyjnych i doradczych w ramach Punktu Konsultacyjnego KSU;
  • Projekt systemowy - Projekt systemowy PARP pn.: „…”, finansowany w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
  • Standardy świadczenia usług KSU - zasady świadczenia Usług informacyjnych i doradczych, tj.: …, stanowiące odpowiednio załączniki nr 2a, 2b, 2c, 2d do Umowy;
  • Umowa o udzielenie wsparcia lub umowa - umowę cywilnoprawną zawartą pomiędzy Podmiotem wsparcia a PARP, na podstawie której Podmiot wsparcia podejmuje się realizacji Projektu;
  • Wsparcie - wartość wsparcia udzielona Podmiotowi wsparcia ze środków publicznych, w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz współfinansowania z budżetu państwa, w ramach Umowy, w wysokości nieprzekraczającej kwoty określonej w Umowie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał jednoznacznie, że dotacja otrzymana na realizację przedmiotowego projektu ma wyłącznie charakter zakupowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w zaistniałych okolicznościach dotacja otrzymana przez Fundację, w wysokości do 100% wartości usługi informacyjnej i do 90% wartości usługi doradczej, finansowana z projektu systemowego PARP, która nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest i nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, nie będzie obrotem i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w świetle art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Czy wkład własny (w wysokości 10% wartości wyświadczonej usługi doradczej) wnoszony przez klientów w formie pieniężnej (gotówka lub przelew), w związku z wyświadczonymi na ich rzecz usługami doradczymi, który przeznaczony jest na pokrycie kosztów realizacji usług doradczych jest czynnością podlegającą opodatkowaniu oraz czy wartość wnoszonego wkładu należy traktować jako wartość brutto, ujętą jako wartość brutto w wystawionej fakturze?
  3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od należnego od poniesionych kosztów związanych z usługami informacyjnymi, które w 100% finansowane są z dotacji pozyskanej przez Fundację, a dla klientów, którzy korzystają z usług informacyjnych są bezpłatne?
  4. Czy Fundacji przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od należnego od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi, które w 90% finansowane są z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę i w 10% z wkładu własnego klienta?
  5. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od kwoty podatku należnego 100% kwoty podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi realizowanymi w ramach opisanego projektu, zgodnie z zapisem art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, tj. proporcjonalnie do sprzedaży, w odniesieniu do warunków realizowanego projektu, czyli do wysokości 10% wartości wyświadczonej usługi i wniesionego wkładu, co odpowiada 10% wartości poniesionych kosztów usług doradczych lub czy zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2-11 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1)

Przekazane wsparcie - dotacja, na którą składa się do 100% wartości wyświadczonych usług informacyjnych i do 90% wartości wyświadczonych usług doradczych stanowi zwrot kosztów związanych i poniesionych w związku z realizacją projektu. Według Wnioskodawcy pozyskane dofinansowanie nie spełnia przesłanki dotacji w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Otrzymana dotacja nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, przeznaczona jest i będzie wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów realizowanego projektu, ściśle określonych w budżecie projektu, stanowiącym załącznik do zawartej Umowy o udzielenie wsparcia. Jest to dotacja o charakterze zakupowym, a niemająca na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a co za tym idzie nie może być uznana jako dopłata do ceny usługi. Projekt nie będzie generował też dochodu. Otrzymane przez Fundację dofinansowanie na realizację powierzonych zadań w ramach realizowanego projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji tych zadań w ramach projektu.

Ad. 2)

Art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Według Wnioskodawcy wkład własny w usłudze doradczej jest czynnością opodatkowaną, a wartość wnoszonego wkładu własnego klientów należy traktować w wartości brutto, ujętą jako wartość brutto w fakturach VAT, w których zawiera się podatek VAT należny obliczony według stawki 23%.

Ad. 3)

Ze względu na fakt, iż usługi informacyjne, które są bezpłatne dla klientów i w 100% finansowane są z dotacji pozyskanej przez Fundację, która nie spełnia przesłanek dotacji wynikającej z art. 29 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie występuje tu czynność opodatkowana, której następstwem jest określenie podatku należnego, umożliwiająca obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w myśl art. 86 ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia - odliczenia VAT naliczonego od należnego w związku z ponoszonymi wydatkami na świadczenie usług informacyjnych.

Ad. 4)

Zgodnie z zapisami Umowy o udzielenie wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobrania od klientów, którzy skorzystali z usługi doradczej co najmniej 10% wartości tej usługi (brutto). Kwota ta, stanowiąc wkład własny - pieniężny klientów w stosunku do wartości wyświadczonej usługi doradczej, przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji usług doradczych. Ze względu na odpłatny charakter usługi, na podstawie art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23%, zawierającą się w wartości usługi brutto. Koszty ponoszone przez Fundację w związku z realizacją usług doradczych pokrywane są częściowo (do 90%) z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo (co najmniej 10%) z wkładu własnego pochodzącego od klientów korzystających z usług doradczych. Zatem w przypadku usług doradczych realizowanych w ramach przedstawionego projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Fundacja dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego od należnego proporcjonalnie, zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2-11 Ustawy VAT, jednak nie więcej niż do wysokości wartości kosztu sfinansowanego przez klienta korzystającego z usługi doradczej, czyli do wysokości wniesionego przez klienta wkładu (10% wartości wyświadczonej usługi), która to czynność potwierdzona i udokumentowana jest fakturą VAT.

Ad. 5)

Wnioskodawca uważa, że przysługuje prawo do odliczenia 100% kwoty podatku VAT naliczonego od kwoty podatku należnego od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi realizowanymi w ramach opisanego projektu, zgodnie z zapisem art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Fundacja jest w stanie określić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w odniesieniu do warunków realizowanego projektu, proporcjonalnie (w zakresie) do wysokości 10% wartości wyświadczonej usługi i wniesionego wkładu / wysokości 10% wartości poniesionych kosztów usług doradczych, ale tylko w stosunku do usług informacyjnych i doradczych, gdyż Fundacja prowadzi odrębną ewidencję usług informacyjnych i doradczych, i może odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami dotyczącymi usług doradczych. Wnioskodawca natomiast nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego w stosunku do wszystkich pozostałych świadczonych usług, które rozlicza według zasady rozliczania podatku VAT opisanej w art. 90 ustawy o VAT ust. od 2-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • pytania nr 1, 2 i 3 wniosku ORD-IN – za prawidłowe,
  • pytania nr 4 i 5 wniosku ORD-IN – za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja (Wnioskodawca) będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, została założona w kwietniu 1994r. z inicjatywy władz samorządowych Gminy Miasto oraz przedsiębiorstw i organizacji aktywnie działających na rzecz rozwoju lokalnego. Celem Fundacji jest działalność pożytku publicznego w zakresie wspomagania rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości. Zainteresowany realizuje m.in. projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym projekt „…” w ramach projektu systemowego „…” w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z umową o udzielenie wsparcia zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Fundacja realizuje projekt samodzielnie bez udziału partnerów, w okresie od 22 lutego 2012 r. do 31 grudnia 2013 r. Głównym celem projektu systemowego jest poprawa dostępu do usług z zakresu rozwoju firmy w formule „one-stop-shops” dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Celem prowadzonego przez Fundację projektu jest wykonanie w okresie realizacji projektu, co najmniej 2328 usług informacyjnych dla 1992 klientów niepowtarzających się (w tym 1008 przedsiębiorców) oraz 336 usług doradczych i 336 usług informacyjnych „opieka nad klientem”, poprzez świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług. Usługi informacyjne są świadczone bezpłatnie, a usługi doradcze w 10% finansowane są przez klientów w formie wkładu własnego wnoszonego po wykonanej i zakończonej usłudze doradczej, w formie pieniężnej (gotówka lub przelew). Wysokość wkładu własnego stanowi zgodnie z Wytycznymi i Umową o udzielenie wsparcia kwota co najmniej 10% wartości wyświadczonej usługi; w Fundacji pobierana jest kwota odpowiadająca dokładnie równowartości 10% wartości wyświadczonej usługi. Zgodnie z Umową o udzielenie wsparcia na realizację projektu przewiduje się dotację na sfinansowanie do 100% kosztów kwalifikowalnych usług informacyjnych i do 90% kosztów kwalifikowalnych usług doradczych. Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Ponadto Zainteresowany wskazał, że dotacja otrzymana na realizację przedmiotowego projektu ma wyłącznie charakter zakupowy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - otrzymana dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, nie jest przekazywana jako dopłata do ceny usługi informacyjnej i usługi doradczej oraz ma ona wyłącznie charakter zakupowy, to nie jest ona obrotem, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku ORD-IN, należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie pytania nr 2 wniosku ORD-IN wskazać należy, że wkłady własne wnoszone przez klientów usługi doradczej w formie pieniężnej są związane z konkretnym konsumentem konkretnego programu doradczego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług doradczych. Zatem mając na uwadze przepisy prawa wskazać należy, iż w ramach realizowanego projektu Fundacja świadczy usługi doradcze, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyjaśnienia wymaga, iż to świadczone usługi doradcze podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a nie wniesiony wkład własny jako wynagrodzenie za wyświadczone usługi.

Zgodnie z powołanym art. 29 ust. 1 ustawy natomiast, obrotem jest kwota należna, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tym samym wartość otrzymanego wkładu własnego klienta należy traktować jako kwotę brutto (zawierającą VAT).

Zatem stanowisko Zainteresowanego odnośnie postawionego pytania nr 2 wniosku ORD-IN uznaje się za prawidłowe.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę oraz okoliczności przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu w zakresie usług informacyjnych wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu, to z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do świadczenia usług informacyjnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania nr 3 wniosku ORD-IN należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania nr 4 wniosku ORD-IN należy stwierdzić, iż skoro z tytułu świadczenia usług doradczych pobierana jest od klientów odpłatność w postaci wkładu własnego odpowiadającego dokładnie równowartości 10% wartości wyświadczonej usługi doradczej, to niewątpliwie usługi doradcze dokonywane są odpłatnie, a pobierany przez Wnioskodawcę wkład własny, jak wskazano powyżej, stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, który podlega opodatkowaniu. Jak wskazał w treści wniosku Zainteresowany - świadczenie przedmiotowych usług doradczych podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż wkład własny klienta w wysokości 10% stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za wykonaną usługę doradczą. Jednocześnie dofinansowanie 90% wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Zainteresowanego nie podlegają opodatkowaniu lub są zwolnione z podatku VAT.

W konsekwencji powyższego, z uwagi na wystąpienie związku poniesionych wydatków dotyczących świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczych, które w 90% finansowane są z pozyskanej dotacji i w 10% z wkładu własnego klienta, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do świadczenia usług doradczych, bez względu na źródło finansowania tych wydatków (dotacja czy wkład własny) oraz wysokość tego dofinansowania. Powyższe prawo przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 wniosku ORD-IN, należało uznać je za nieprawidłowe. Jakkolwiek Zainteresowany wywiódł prawidłowy skutek prawny, iż w przypadku usług doradczych realizowanych w ramach przedstawionego projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to jednakże twierdzenie Wnioskodawcy, co do odliczenia kwoty podatku naliczonego od należnego proporcjonalnie, zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2-11 ustawy, ale nie więcej niż do wysokości wniesionego przez klienta wkładu, nie zasługuje na uwzględnienie.

W odpowiedzi na zadane pytanie nr 5 wniosku ORD-IN wskazać należy, że skoro Wnioskodawca świadcząc usługi informacyjne niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz usługi doradcze, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jest w stanie odrębnie określić i przypisać kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie ze świadczonymi usługami doradczymi, to Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tytułu ww. usług doradczych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 wniosku ORD-IN, w którym stwierdza, iż przysługuje prawo do odliczenia 100% kwoty podatku VAT naliczonego od kwoty podatku należnego od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi realizowanymi w ramach opisanego projektu, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, proporcjonalnie (w zakresie) do wysokości 10% wartości wyświadczonej usługi i wniesionego wkładu, uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, a w szczególności dotyczące rozliczania podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-11 ustawy w stosunku do pozostałych świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj