Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-65/10/RSz
z 26 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-65/10/RSz
Data
2010.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatek naliczony
premia pieniężna
premia pieniężna
usługi marketingowe
usługi marketingowe


Istota interpretacji
w zakresie ustalenia, czy z tytułu otrzymanych faktur VAT pochodzących od nabywców, którzy otrzymali od Wnioskodawcy premie pieniężne może on pomniejszyć zgodnie z art. 86 w zw. z art. 88 ww. ustawy, podatek należny o podatek naliczony pochodzący z tytułu zakupu tych usług



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009r. (data wpływu 26 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 22 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy z tytułu otrzymanych faktur VAT pochodzących od nabywców, którzy otrzymali od Wnioskodawcy premie pieniężne może on pomniejszyć zgodnie z art. 86 w zw. z art. 88 ww. ustawy, podatek należny o podatek naliczony pochodzący z tytułu zakupu tych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy z tytułu otrzymanych faktur VAT pochodzących od nabywców, którzy otrzymali od Wnioskodawcy premie pieniężne może on pomniejszyć zgodnie z art. 86 w zw. z art. 88 ww. ustawy, podatek należny o podatek naliczony pochodzący z tytułu zakupu tych usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 22 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie telefoniczne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność handlową polegającą na handlu hurtowym mięsa oraz wędlin. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na zasadzie szeroko rozumianej współpracy handlowej w zakresie dostaw towarów jak i nabyć realizowanych przez poszczególnych dostawców do firm reprezentowanych przez zamawiających.

Przedmiotowa działalność polega na świadczeniu realizacji umów pomiędzy dostawcą a poszczególnym nabywcą towarów. Ma to miejsce poprzez składanie zamówień na dostawy towarów przez poszczególną firmę, które to są składane za pośrednictwem Spółki, która to odgrywa rolę dystrybutora. Z tytułu tak szeroko zakrojonej działalności współpracy dochodzi na podstawie zawartych umów do otrzymywania wynagrodzenia będącego premią pieniężną lub usługą marketingową lub wynagrodzeniem za zrealizowaną współpracę.

W zależności od zawartych umów otrzymujemy świadczenie pieniężne określane jako „premia pieniężna”, „usługa marketingowa”, „wynagrodzenie”.

Każdorazowe świadczenie pieniężne jest dokonywane m.in. z tytułu:

  • nakłaniania Firm do udostępniania powierzchni reklamowej,
  • umieszczanie dodatkowej informacji o produktach w gazetce lub na plakacie reklamowym,
  • umieszczanie reklamy w publikacjach,
  • dystrybucję dostarczonych materiałów reklamowych,
  • nakłanianie firm do umieszczania towarów na specjalnych, wyeksponowanych miejscach w pomieszczeniach handlowych na ich terenie,
  • usługi konsultacji handlowych przez analizy cen produktów,
  • analizy opakowań,
  • analizy jakości,
  • analizy pozycjonowania rynku.

Podobnie Wnioskodawca czyni wobec kolejnych nabywców, którzy to nabywają od niego towar. W przypadku realizowanych dostaw przez nabywców Wnioskodawca przekazuje i wypłaca stosowne premie pieniężne dla stałych nabywców.

Każdorazowo kiedy Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną wystawia stosowną fakturę VAT określając ją jako: „premia pieniężna”, „usługa marketingowa”, inne „wynagrodzenie”. Wystawiając fakturę VAT Wnioskodawca traktuje ją jako sprzedaż usług podlegających opodatkowaniu stawką 22%.

Z kolei w przypadku, gdy Wnioskodawca wypłaca premie pieniężną z tytułu dobrej współpracy z nabywcą, Wnioskodawca otrzymuje stosowną fakturę VAT od nabywcy i traktując ją jako fakturę pochodzącą z nabycia usługi Wnioskodawca odlicza podatek naliczony i pomniejsza o jego wartość bieżący podatek należny.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Premie, o które pyta we wniosku, dotyczą wszystkich dostaw towarowych w określonym czasie, przeważnie jest to okres miesięczny. Umowy podpisane z klientami przewidują wypłatę premii pieniężnych za wykonanie uzgodnionych planów, za termin płatności, bądź tylko za obrót. W tych przypadkach podstawą naliczenia premii jest tylko i wyłącznie kwota obrotu sprzedaży netto jaką wykonali kontrahenci Wnioskodawcy w określonym czasie. Premia wyliczana jest na podstawie konkretnego stałego procentu wynikającego z umowy. Żadna z umów nie przewiduje ustalenia premii od obrotów w postaci tzw. „widełek procentowych".
  2. Niektóre z umów Wnioskodawcy przewidują wyłącznie świadczenie usług na rzecz sprzedających polegające na:
    • monitorowaniu popytu rynkowego,
    • bieżących szkoleniach swojego personelu na temat aktualnie oferowanych przez sprzedającego towarów oraz organizowanie promocji,
    • utrzymywaniu profesjonalnej ekspozycji towarów sprzedającego, polegającej w szczególności na umieszczaniu ich w atrakcyjnych, dobrze widocznych i odpowiednio oświetlonych miejscach,
    • dbaniu o porządek asortymentowy, świeżość i ciągłość sprzedaży towarów,
    • bieżącej informacji klientów o towarach i promocjach oferowanych przez sprzedawcę,
    • dążeniu do wzrostu obrotów poprzez skuteczną politykę cenową i promocje.

Powyższe działania marketingowe mają na celu zwiększenie sprzedaży towarów. Czynności te dotyczą firmy Wnioskodawcy jako sprzedawcy towarów. Wnioskodawca jest jednocześnie odbiorcą towarów od jego kontrahentów, z którymi ma również podpisane umowy o wzajemnej współpracy.

Z tytułu wykonywanych usług sprzedający uiszcza miesięczną należność na rzecz kupującego za wykonane usługi na podstawie obrotu netto, według ustalonego procentu wynikającego z podpisanej umowy. Wystawiane są w tym przypadku faktury, w zależności od zawartych umów, o treści: usługa marketingowa lub wynagrodzenie za wykonane usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu otrzymanych faktur VAT pochodzących od nabywców, którzy otrzymali od Wnioskodawcy premie pieniężne Wnioskodawca może pomniejszyć zgodnie z art. 86 w zw. z art. 88 ww. ustawy, podatek należny o podatek naliczony pochodzący z tytułu zakupu takich usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, prezentowany stan faktyczny wskazuje na jednoznaczne stwierdzenie, iż płacąc premie pieniężne Wnioskodawca kupuje - nabywa, zakres świadczonych usług określonych w art. 8 ust. 1 i tym samym będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i następne Wnioskodawca ma niczym nie ograniczone prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony pochodzący od klientów, którzy to obciążają Wnioskodawcę stosownymi fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak m.in. zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej premię pieniężną nie jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny.

W takim przypadku, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT będzie miał zastosowanie.

Wnioskodawca będzie natomiast miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT potwierdzających wykonanie usług, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

Premia pieniężna, nazwana „wynagrodzeniem” lub „usługą marketingową”, która będzie wypłacana przez Wnioskodawcę kontrahentom stanowi bowiem wynagrodzenie za świadczoną przez kontrahenta usługę (w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym wystawiona faktura stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w niej wykazanego. Zatem w takim przypadku, przepis art. 88 ust.3a pkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania, gdyż w takim przypadku premia pieniężna, nazwana „wynagrodzeniem” lub „usługą marketingową” jest udzielana w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż ma on niczym nie ograniczone prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony pochodzący od klientów, którzy to obciążają Wnioskodawcę stosownymi fakturami VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy odnoszącego się do pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj