Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1061/10-2/MP
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1061/10-2/MP
Data
2010.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
ochrona przeciwpożarowa
ochrona przeciwpożarowa
sprzęt pożarniczy
sprzęt pożarniczy
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku
straż pożarna
straż pożarna


Istota interpretacji
W przedmiotowej sprawie zostanie spełniony warunek określony w art. 41 ust. 10 ustawy i będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 391 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2010 r. (data wpływu 14.10.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy specjalistycznego sprzętu ratowniczego dla potrzeb Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w R. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy specjalistycznego sprzętu ratowniczego dla potrzeb Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w R.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta jest beneficjentem projektu unijnego pn. „Zakup specjalistycznego sprzętu ratowniczego dla potrzeb Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w R. w celu zwiększenia skuteczności działań ratowniczych: usuwania skutków zagrożeń naturalnych na terenie M”.

Gmina zamierza upoważnić Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w R. do przeprowadzenia procedury zamówień publicznych związanej z zakupem sprzętu objętego projektem, a także do zawarcia w imieniu Gminy umowy zakupu tegoż sprzętu.

Właścicielem sprzętu będzie zatem komenda Miejska PSP w R. Faktura wystawiona będzie na Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w R., natomiast podmiotem finansującym zakup będzie Gmina Miasta, która przekaże środki finansowe do dyspozycji Komendy. Sprzęt na który składa się: samochód specjalistyczny-drabina, samochód nośnik kontenerów specjalistycznych, samochód kwatermistrzowski z wyposażeniem pożarniczym, przyczepa do przewozu kontenerów p.poż. będzie znajdował się na wyposażeniu Komendy Miejskiej PSP i ujęty będzie w jej księgach inwentarzowych, oraz służyć będzie celom ochrony p.poż.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować w tym przypadku sprzedawca...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w takim stanie faktycznym zakup sprzętu opodatkowany winien być stawką 7% wynikającą z przepisów art. 41 ust. 1 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Za tak zastosowaną stawką VAT przemawia:

  1. Komenda jest jednostką ochrony przeciwpożarowej zgodnie z art. 15 pkt 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej Dz. U. z 2009r. Nr 178 poz. 1380 z późn. zm.) - spełniony jest zatem warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług,
  2. Komenda realizując zadanie dokona zakupu i odbioru towaru na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na podstawie umowy dostawy pomiędzy nią a dostawcą, przez co będzie bezpośrednim nabywcą jak również właścicielem sprzętu, mimo iż płatnikiem będzie Gmina jako podmiot finansujący zadanie - spełniony jest zatem warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług,
  3. Kupowany sprzęt przeznaczony jest w całości i jedynie dla Komendy Miejskiej PSP, a więc na cele związane z ochroną przeciwpożarową - spełniony jest zatem warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług,
  4. Zakupiony sprzęt zostanie zarejestrowany na właściciela tj. Komendę i zaewidencjonowany w księgach inwentarzowych - spełniony jest zatem warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług,
  5. Powyższy sprzęt wymieniony jest w całości w załączniku nr 3 w pozycjach 129-134 załącznika do ustawy o VAT - spełniony jest zatem warunek zawarty w art. 41 ust. 2 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W punkcie 1 pozycji 129 ww. załącznika, określono jako korzystające z obniżonej stawki podatku pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Stosowanie obniżonej – 7% stawki podatku – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W konsekwencji powyższej regulacji należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  • zakładowa straż pożarna,
  • zakładowa służba ratownicza,
  • gminna zawodowa straż pożarna,
  • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  • terenowa służba ratownicza,
  • ochotnicza straż pożarna,
  • związek ochotniczych straży pożarnych,
  • inne jednostki ratownicze.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Gmina Miasta R. jest beneficjentem projektu unijnego pn. : „Zakup specjalistycznego sprzętu ratowniczego dla potrzeb Komendy Miejskiej PSP w R. w celu zwiększenia skuteczności działań ratowniczych : usuwania skutków zagrożeń naturalnych na terenie M”. Gmina zamierza upoważnić Komendanta Miejskiego PSP w R. do przeprowadzenia procedury zamówień publicznych związanej z zakupem sprzętu objętego projektem oraz zawarcia w imieniu Gminy umowy zakupu tego sprzętu. Właścicielem sprzętu będzie Komenda Miejska PSP w R., na Komendę wystawiona zostanie również faktura dokumentująca zakup. Podmiotem finansującym będzie Gmina, która przekaże środki finansowe do dyspozycji Komendy. Zakupiony sprzęt będzie znajdował się na wyposażeniu Komendy, zostanie ujęty w jej księgach inwentarzowych i służyć będzie celom ochrony p-poż. Powyższy sprzęt wymieniony jest w całości w załączniku nr 3 do ustawy, poz. 129-134 załącznika.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie przysługuje prawo do zastosowania względem dostawy specjalistycznego sprzętu ratownictwa objętego ww. projektem preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż dostawa specjalistycznego sprzętu ratowniczego następuje na rzecz Komendy Miejskiej PSP w R., a ta jest jednostką ochrony przeciwpożarowej wymienioną w art. 15 pkt 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Zakupiony sprzęt wymieniony jest w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 129 – 134 „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej” i w całości przeznaczony zostanie na cele związane z ochroną przeciwpożarową. Nieistotnym jest przy tym fakt, kto będzie podmiotem finansującym zakup przedmiotowego sprzętu.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony warunek określony w art. 41 ust. 10 ustawy i będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj