Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-584/10/RS
z 17 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-584/10/RS
Data
2010.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
pomoc bezzwrotna
stypendium doktoranckie
stypendium doktoranckie
środki pomocowe
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Istota interpretacji
Opodatkowanie środków wypłacanych w związku z uczestnictwem w studiach doktoranckich.



Wniosek ORD-IN 979 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków wypłacanych uczestnikom projektu „Stypendia dla doktorantów 2008-2009 – ZPORR” - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków wypłacanych uczestnikom projektu „Stypendia dla doktorantów 2008-2009 – ZPORR”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Departament Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego (DSS) w okresie kwiecień-czerwiec 2009 r. zrealizował projekt stypendialny skierowany do doktorantów „Stypendia dla doktorantów 2008/2009- ZPORR" w ramach działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu 393 stypendystów otrzymało stypendium w wysokości 35.550 zł brutto (29.151 zł netto). Od wypłaconego stypendium Urząd Marszałkowski odprowadził do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 6.399 zł (zaliczka przypadająca na 1 stypendystę). Na potrzeby realizacji projektu i zaplanowanych w projekcie wydatków pierwotnie zaangażowane zostały środki własne Urzędu Marszałkowskiego. Po zakończeniu realizacji projektu DSS złożył wniosek o płatność, w ramach którego dokonane zostało rozliczenie poniesionych wydatków. Po pozytywnej weryfikacji wniosku o płatność przez Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski otrzymał refundację środków własnych zaangażowanych w projekcie na poczet Europejskiego Funduszu Społecznego (75%). Mając na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Urząd Marszałkowski skierował wniosek do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zatwierdzenia zasad przyznawania stypendiów w ramach projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR". Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego zatwierdza ustalone zasady przyznawania stypendium po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (RGSW).

RGSW negatywnie zaopiniowała zasady przyznawania stypendium w ramach projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR", w związku z powyższym Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie zatwierdził ustalonych zasad (regulaminu) dla projektu.

W miesiącu lutym 2010 r. Departament Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego wystawił i przekazał stypendystom projektu informację PIT-11, w ramach której w części E, wierszu nr 10 „inne źródła" wykazał jako przychód i dochód stypendium w wysokości brutto 35.550 zł oraz zaliczkę pobraną przez płatnika w wysokości 6.399 zł. Część stypendystów projektu podjęło decyzje, iż indywidualnie będą ubiegać się we właściwym urzędzie skarbowym o zwrot części (75%) odprowadzonego podatku dochodowego od stypendium w ramach projektu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stypendyści projektu zwrócili się do DSS z prośbą o wystawienie zaświadczenia o udziale w projekcie oraz o wysokości wypłaconego stypendium wraz z podaniem źródeł finansowania stypendium, które postanowili przedłożyć we właściwym dla nich urzędzie skarbowym. Stypendyści projektu po przedłożeniu wydanego przez DSS zaświadczenia i po konsultacjach z urzędem skarbowym zwracają się o wystawienie korekty informacji PIT-11. Kwestionują poprawność wystawionej informacji PIT-11, ponieważ stypendium było współfinansowane w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc w ich opinii na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od tej części stypendium nie powinien być odprowadzony podatek dochodowy, gdyż jest to dochód zwolniony od podatku dochodowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stypendium wypłacone uczestnikom projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009 – ZPORR” w ramach działania 2.6 ZPORR jest zwolnione od podatku dochodowego (w części 75% odpowiadającej Europejskiemu Funduszowi Społecznemu)...


Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia wypłacane w ramach projektu realizowanego w ramach działania 2.6 ZPORR winny stanowić dochód zwolniony od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż docelowo współfinansowane są w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

ZPORR jest programem operacyjnym, który służy realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju regionalne programy operacyjne są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, co oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich (w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego). W rozporządzeniach dot. ZPORR określone zostały źródła finansowania programu (środki pochodzące z funduszy strukturalnych Wspólnot Europejskich) oraz zasady wydatkowania środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Wydatki na rzecz realizacji projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR" pierwotnie zostały poniesione ze środków własnych Urzędu Marszałkowskiego. Urząd Marszałkowski otrzymał refundację środków własnych zaangażowanych w projekcie na poczet Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) od Urzędu Wojewódzkiego.

Wnioskodawca uważa, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy UE jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację programu operacyjnego ZPORR, ponieważ ostatecznie ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy ponosi Unia Europejska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Marszałkowski w okresie kwiecień – czerwiec 2009 r. zrealizował projekt stypendialny skierowany do doktorantów pt. „Stypendia dla doktorantów 2008/2009 – ZPORR” w ramach działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu 393 stypendystów otrzymało stypendium w wysokości 35.550 zł brutto. Na potrzeby realizacji projektu i zaplanowanych w projekcie wydatków pierwotnie zaangażowane zostały środki własne Urzędu Marszałkowskiego. Po zakończeniu realizacji projektu Departament Spraw Społecznych złożył wniosek o płatność, w ramach którego dokonane zostało rozliczenie poniesionych wydatków. Po pozytywnej weryfikacji wniosku o płatność przez Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski otrzymał refundację środków własnych zaangażowanych w projekcie na poczet Europejskiego Funduszu Społecznego (75%).

W związku z tym wyjaśnienia wymaga, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Należy wskazać, iż wprawdzie ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) znowelizowano ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.), zmieniając zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy ustawy o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostały takie same jak w 2006 r.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania stypendiów otrzymanych przez osoby zaangażowane przy realizacji programu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz zacytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacane stypendium nie pochodziło z bezzwrotnej pomocy finansowanej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym powyższe środki nie powinny podlegać opodatkowaniu, gdyż są w 75% współfinansowane z funduszu bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, jest nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj