Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-622/10/ICz
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-622/10/ICz
Data
2010.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
drogi publiczne
drogi publiczne
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
świadczenie usług
świadczenie usług
usługa nieodpłatna
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
obowiązek podatkowy z tyt. czynności przekazania na podstawie umowy darowizny dokumentacji inwestycji drogowej wraz z prawami autorskimi majątkowymi na rzecz Miasta



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010r. (data wpływu 30 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tyt. czynności przekazania na podstawie umowy darowizny dokumentacji inwestycji drogowej wraz z prawami autorskimi majątkowymi na rzecz Miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tyt. czynności przekazania na podstawie umowy darowizny, dokumentacji inwestycji drogowej wraz z prawami autorskimi majątkowymi na rzecz Miasta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W chwili obecnej spółka prowadzi inwestycję polegającą na wybudowaniu w K. osiedla składającego się z kilku wielorodzinnych budynków mieszkalnych oraz z obiektów usługowo-handlowych. W bezpośrednim sąsiedztwie "inwestycji Spółki" projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje lokalizację dróg, które zamierza wybudować Miasto K..

Zgodnie z zawartym porozumieniem pomiędzy Spółką a Miastem K., Spółka zobowiązała się wykonać na swój koszt a następnie przekazać na podstawie umowy darowizny dokumentację projektową dotyczącą inwestycji drogowej Miasta. Inwestycja drogowa realizowana na podstawie powyższej dokumentacji umożliwi znaczną poprawę obsługi komunikacyjnej terenów położonych w rejonie ulic: P., K. i H., w tym terenów, na których budowane jest osiedle. W ten sposób zwiększy się atrakcyjność budowanego osiedla, a tym samym efektywność i skuteczność sprzedaży prowadzonej przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przekazaniem na podstawie umowy darowizny, dokumentacji inwestycji drogowej wraz z prawami autorskimi majątkowymi na rzecz Miasta, powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie projektu inwestycji drogowej na podstawie umowy darowizny Miastu K. nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Od tej zasady, sformułowanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, ustawodawca określił wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również świadczenie usług nie mające charakteru odpłatnego lecz zrównane w zakresie opodatkowania z odpłatnym świadczeniem usług. Przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób pranych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Aby nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznać za odpłatne świadczenie usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki wymienione w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy:

  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami,
  • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W przedstawionym stanie faktycznym przekazanie Miastu projektu obejmującego inwestycję drogową w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego osiedla pozostaje w związku z potrzebami prowadzonej przez Spółkę działalności. Powyższy projekt jak i związana z nim inwestycja jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury związanej z prowadzonym przedsięwzięciem i zapewni osiąganie Spółce przychodów na jak najwyższym poziomie. Spółka przekazując projekt kieruje się interesem własnym, a nie Miasta, tj. chęcią zysku. Powyższe oznacza, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, nie zostanie spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, nieodpłatne przekazanie Miastu projektu obejmującego inwestycję drogową, nie spowoduje powstania po stronie spółki obowiązku podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia ww. usługi na rzecz Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, aby dana usługa opodatkowana była podatkiem od towarów i usług, musi być świadczona odpłatnie.

Natomiast aby nieodpłatnie świadczona usługa podlegała opodatkowaniu, winna spełniać łącznie oba warunki wymienione w cyt. wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W chwili obecnej spółka prowadzi inwestycję polegającą na wybudowaniu w K. osiedla składającego się z kilku wielorodzinnych budynków mieszkalnych oraz z obiektów usługowo-handlowych. W bezpośrednim sąsiedztwie "inwestycji Spółki" projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje lokalizację dróg, które zamierza wybudować Miasto K.

Zgodnie z zawartym porozumieniem pomiędzy Spółką a Miastem K., Spółka zobowiązała się wykonać na swój koszt a następnie przekazać na podstawie umowy darowizny dokumentację projektową dotyczącą inwestycji drogowej Miasta, inwestycja drogowa realizowana na podstawie powyższej dokumentacji umożliwi znaczną poprawę obsługi komunikacyjnej terenów położonych w rejonie ulic: P., K. i H., w tym terenów, na których budowane jest osiedle. W ten sposób zwiększy się atrakcyjność budowanego osiedla, a tym samym efektywność i skuteczność sprzedaży prowadzonej przez Spółkę.

Uwzględniając powyższe zauważyć należy, iż darowizna dokumentacji inwestycji drogowej wraz z prawami autorskimi majątkowymi, o której mowa we wniosku, stanowi usługę o charakterze nieodpłatnym zgodnie z powołanym wcześniej przepisem art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże aby świadczenie to podlegało opodatkowaniu muszą zostać spełnione kumulatywnie określone w tym przepisie warunki, a mianowicie:

  • świadczenie musi być wykonane na potrzeby osobiste podatnika lub jego pracownika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, względnie stanowić jakiekolwiek inne nieodpłatne świadczenie usług,
  • usługa ta nie jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tą usługą, w całości lub w części.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z nabyciem towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednakże ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Wnioskodawca wykazał, iż inwestycja drogowa realizowana na podstawie powyższej dokumentacji umożliwi znaczną poprawę obsługi komunikacyjnej terenów położonych w rejonie ulic: P., K. i H., w tym terenów, na których budowane jest osiedle. Powyższy projekt jak i związana z nim inwestycja jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury związanej z prowadzonym przedsięwzięciem. W ten sposób zwiększy się atrakcyjność budowanego osiedla, a tym samym efektywność i skuteczność sprzedaży prowadzonej przez Spółkę.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione łącznie warunki określone przez normę przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tym samym nieodpłatne świadczenie usługi polegającej na przekazaniu dokumentacji inwestycji drogowej wraz z prawami autorskimi majątkowymi na rzecz Miasta, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj