Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1111/10/KG
z 19 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1111/10/KG
Data
2010.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi gminne
drogi gminne
gmina
gmina
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
sprzedaż działek
sprzedaż działek
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z wykonywaniem robót związanych z uporządkowaniem terenu działki, która następnie zostanie sprzedana. Nie może natomiast odliczyć podatku w odniesieniu do faktur za wykonanie projektu budowlanego, przebudowę drogi oraz realizację działań promujących projekt, ponieważ nie mają one związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 4 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach w odniesieniu do projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach w odniesieniu do projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina S. jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W dniu 29 kwietnia 2010r. podpisała umowę na dofinansowanie projektu pn. „…”, którego celem jest pobudzenie rozwoju gospodarczego Gminy oraz stworzenie nowych miejsc pracy.

Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się do refundacji (tzw. wydatki kwalifikowane).

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym, jeżeli beneficjent nie może go odzyskać ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Aby zrealizować projekt Gmina przeprowadziła postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w wyniku których wyłonieni zostali dla tego przedsięwzięcia wykonawcy projektu budowlanego oraz robót budowlanych. Za zrealizowane dostawy i usługi w ramach realizacji projektu wykonawcy wystawią faktury.

Wypłata wynagrodzenia nastąpi po stwierdzeniu przez zleceniodawcę wykonania pracy i wystawieniu przez zleceniobiorcę faktury z uwzględnieniem następujących danych:

Nabywca: Gmina S.

Adres: S., ul S.

NIP: xxx-xx-xx-xxx

Płatnik: Urząd Miasta S.

Adres: S., ul. S.

NIP: yyy-yy-yy-yyy

Przedmiotowe faktury będą dokumentować:

  1. wykonanie niezbędnej dokumentacji projektowej i kosztorysowej,
  2. wykonanie i montaż tablicy informacyjnej oraz wykonanie i emisje w lokalnej telewizji informacji o realizacji projektu,
  3. usługi nadzoru inwestorskiego,
  4. przebudowę drogi gminnej,
  5. uporządkowanie działki w zakresie:
    1. rozbiórka 4 szt. budynków, basenu, estakady pod rurociąg i likwidacja gruzowisk porozbiórkowych,
    2. karczowanie drzew i zagajników,
    3. mechaniczne plantowanie powierzchni działki.

Tereny inwestycyjne (uporządkowana działka) powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną sprzedane inwestorom ze stawką 22% podatku VAT, natomiast przebudowana droga wciąż pozostawać będzie własnością Gminy S.

Projektem objęte są tereny inwestycyjne stanowiące w 100% własność Gminy.

W ramach realizacji projektu przebudowie zostanie poddana ogólnodostępna i nieodpłatnie udostępniana wszystkim użytkownikom droga publiczna, zaliczana do kategorii dróg gminnych.

Nie wszystkie nabywane w związku z projektem towary i usługi będą związane z działalnością opodatkowaną. Nie mają związku ze sprzedażą opodatkowana podatkiem od towarów i usług roboty związane z przebudową drogi gminnej oraz z promocją projektu w ramach PROWŚ 2007-2013 (zakresem promocji objęty jest obowiązek umieszczania tablic informujących o zrealizowanym projekcie przy dofinansowaniu pochodzącym z Unii Europejskiej).

Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego dla poszczególnych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…”, Gminie będącej czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących opisanej inwestycji, w trakcie jej realizacji, jak i po jej zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, według art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o których mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca może zatem odliczyć podatek VAT naliczony w związku z wykonywaniem robót związanych z uporządkowaniem terenu działki, która następnie zostanie sprzedana. Nie może natomiast odliczyć tego podatku w odniesieniu do faktur za wykonanie projektu budowlanego, przebudowę drogi oraz realizację działań promujących projekt, ponieważ nie mają one związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy. W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj